Gå til innhold
Arkivverket

Navn på 1800-talls gjerdetyper: "Sylbaandgjerder"?

Janne Siri Gisetstad
 Del

Recommended Posts

Tekst fra en skylddelingsforretning midt på 1800-tallet. Det står at eiendommene allerede har blitt delt med "mindelig deling" mellom to av eierne, og så står det at denne senere er avmerket med "endelige Mærker eller ....baandgjerder...???  på Indjorden". 

Det står Sylbaandgjerder, _gtbaandgjerder eller noe slikt. I hvert fall ett eller annet "båndgjerde", som skal dele de ulike eiendommene dyrkamark.

Jeg har hørt om skigard. Men er det det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det første som faller meg inn er at sylbaandgjerder minner mye om at det kan være piggtrådgjerde...

Piggtråd ble patentert i USA i 1873, men når det kom til Norge er jeg usikker på. I og med at det i dokumentet også står at eiendommen senere er avmerket med sylbåndgjerder kan det kanskje være piggtråd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jostein Løkken skrev:

sylbaandgjerder minner mye om at det kan være piggtrådgjerde...

Ingen dum teori!

Kunne uansett vært greit med en lenke til selve originalteksten for å prøve å lese hva det står . . . @Janne Siri Gisetstad

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at eit bandgjerde er eit gjerde av stolpar/staurar med horisontale band/strengar mellom (2-3 eller fleire).

Her er jamvel eit bilete:

https://www.nb.no/items/ad788fe199b262d1628bb810d780dba3?page=3&searchText=*bandgjerde

Det kunne vore greit å sjå bilete av dokumentet, om kva som faktisk står der.

Piggtråd er det vel neppe. Forstår eg Janne Siri rett(?), så er dette "senere" framleis referert frå skylddelingsforretninga, altså at det var fortid

når det vart skrive "midt på" 1800-talet (som eg vanskeleg kan oppfatte som 1873 eller seinare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nordfjord brukte dei mykje vandegard i utmarka. Det var trestammar, greiner og ris lagde mellom to staurar med jamne mellomrom, vel ein meter høgt, og etterkvart som det rotna, la dei på nytt. Veldig økologisk.

Kanskje er det noko slikt som er meint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se rød avmerking. Det er nok ikke piggtråd. Gjerdene det er snakk om må være satt opp i årene fra ca 1820 til ca 1850.

Jeg syntes forslaget om gjerde med strenger mellom høres fornuftig ut. Kanskje det kan ha vært en enklere versjon av slik "brakegard" som beskrives i denne nettsida, altså med bare vidjebåndene og de lliggende trøene? Tregjerder -Strilamaksel

baandgjerder.JPG

Vidjebånd og trøer.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nok ikke hengt meg opp i "sylbaandgjerde".

Ser jo av vedlegget at det står noe annet. Den første bokstaven er veldig utydelig, men resten er nok ?gtbaandgjerde.

Da er vi kanskje nær noe av det Gunnar S omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider