Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet William Person f 1898, kan noen hjelpe meg?


Veronica Moltu
 Del

Recommended Posts

Jeg tenker jeg ber om tydehjelp av farsskapssaken som Lars Kittilsen fant.

Det kan være andre spor der en navnet på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er William Persson bombemannen?
 

Isidor William Persson – han med de mange pseudonymene – ble pågrepet i Oslo (Brogata1) i midten av juni 1917. Det var på denne tiden at Petrine Fredrikke ble gravid i Halden. 

Ifølge hennes vitemål (ekstrarettsprotokollen) skal barnefaren ha besøkt henne i Halden før jul 1917. Det kan vel ikke ha vært Isidor William Persson? Han satt i varetekt fra sommeren av, rettssaken startet i august og han ble dømt til seks års fengsel. Det er vel lite trolig at de slapp han løs før rettssak og soning.

Kan Petrine Fredrikke ha løyet om besøket eller snakker vi om to forskjellige menn?

 

Hendelsen ( e) med Grippen skjedde sommeren 1918. Da satt Isidor William Persson fengslet.
Hvis ulykken med Grippen var et resultat av bombebandens arbeid, må det ha vært andre som plasserte sprengstoff i båten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Farskapssaken ble gjenopptatt våren 1919 (flere sider):

https://media.digitalarkivet.no/view/40547/138

 

Her det flere detaljer, blant annet at hun trolig ble gravid rundt 1. juli 1917.
(Da var Isidor W. Persson arrestert).

Du kommer med veldig mye interessant informasjon her som jeg må studere nøye.

Veldig bra jobbet!

Tusen takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Veronica Moltu skrev:

Du kommer med veldig mye interessant informasjon her som jeg må studere nøye.

Veldig bra jobbet!

Tusen takk😊

Da kan du studere denne også.
Her har retten mottatt brev fra Sverige (Kristianstad):
https://media.digitalarkivet.no/view/40547/156


(Litt vanskelig å lese alt ...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Da kan du studere denne også.
Her har retten mottatt brev fra Sverige (Kristianstad):
https://media.digitalarkivet.no/view/40547/156


(Litt vanskelig å lese alt ...)

Helt utrolig hva du har funnet fram!

Jeg tror jeg må høre om noen på tydehjelpen har mulighet til å se på flere av kildene du fant. Deler av teksten er vanskelig å lese, men inneholder mye informasjon som kan bidra til å oppklare saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Arthur William Peerson som bor i Vittsjö, Kristianstad i årene etter 1920.

Han er født 6. mars 1898.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00137578_00027

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00137579_00175

 

Jeg har ikke funnet noen kobling til sjømannsliv, men det er en mann å ha i tankene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Isidor William (og forfedrene hans) kom jo fra Finland.

Jeg mener det sto et sted (husker ikke hvor i farten) at han var født i Hangö, Finland, med svenske foreldre).

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg mener det sto et sted (husker ikke hvor i farten) at han var født i Hängö, Finland, med svenske foreldre).

Stemmer det med fødested og i likhet med deg mener jeg å ha lest at ikke foreldrene nødvendigvis var av finsk opprinnelse, men jeg husker ikke hvor dette stod.

Jeg håper at innholdet i farskapssakene kan gi mer svar på hvilken William vi bør gå for.

Jeg har lagt inn forespørsel om tydehjelp , men uten svar foreløbig.

Jeg skjønner at det blir mye jobb for andre å tyde såpass mye tekst. Jeg finner nok en annen løsning på det om responsen uteblir.

 

Tusen takk for engasjement og gode innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg mener det sto et sted (husker ikke hvor i farten) at han var født i Hängö, Finland, med svenske foreldre).

Nr 23 her:
Finska församlings kyrkoarkiv i Stockholm:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00051582_00166

 

I norske aviser ble han omtalt som både finsk og svensk.

 

 

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Informasjonen i Tydehjelp som Even Stormoen så flott har skaffet til veie tyder på at William hadde flere turer til/fra Halden i perioden rundt graviditeten. Det står blant annet:

 

 

image.png.375fcb51907e33ce5372801095c65b76.png

 

 

 

Det er ingen som har lyktes å finne han i mønstringsprotokoller, men det kan se ut som at kun er et utvalg av mønstringer som er tilgjengelig i Digitalarkivet.

 

Et tips for å komme videre her kan være å undersøke hva som finnes av mønstringsinformasjon for Halden, og gjerne også Østfold for å være på den sikre siden, som ikke finnes på Digitalarkivet. Det kan være relevante protokoller som ikke digitalisert, og disse er nok oppbevart ved Statsarkivet i Oslo. 

 

Avmønstringen fra Grippen er veldig interessant, sjansen er god for at dette er dokumentert en plass. 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Hei!

 

Informasjonen i Tydehjelp som Even Stormoen så flott har skaffet til veie tyder på at William hadde flere turer til/fra Halden i perioden rundt graviditeten. Det står blant annet:

 

 

image.png.375fcb51907e33ce5372801095c65b76.png

 

 

 

Det er ingen som har lyktes å finne han i mønstringsprotokoller, men det kan se ut som at kun er et utvalg av mønstringer som er tilgjengelig i Digitalarkivet.

 

Et tips for å komme videre her kan være å undersøke hva som finnes av mønstringsinformasjon for Halden, og gjerne også Østfold for å være på den sikre siden, som ikke finnes på Digitalarkivet. Det kan være relevante protokoller som ikke digitalisert, og disse er nok oppbevart ved Statsarkivet i Oslo. 

 

Avmønstringen fra Grippen er veldig interessant, sjansen er god for at dette er dokumentert en plass. 

 

Det er gode innspill på veien videre herfra.

Avmønstringen er nok et viktig spor ja.

Tusen takk 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men . . . men . . . «Grippen» sies jo å være et svensk skip, finnes det da mønstringsruller i norske arkiver? Jeg vet ingenting om dette, – jeg spørger kun (eller helst – som originalen sier 😉 )

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Men . . . men . . . «Grippen» sies jo å være et svensk skip, finnes det da mønstringsruller i norske arkiver? Jeg vet ingenting om dette, – jeg spørger kun (eller helst – som originalen sier 😉 )

 

Mvh

Ja, jeg finner Grippen i Porsgrunn før seilasen som endte galt.

https://media.digitalarkivet.no/view/42220/77

Her er det oversikt over både påmønstrede og avmønstrede.

(Men navnet på de som allerede hadde mønstret på - f.eks. fra Sverige - står ikke nevnt her)

 

I Porsgrunn og Skien er flere av mønstringsjournalene detaljerte, og noen ganger står det opplysninger i margen som kan være gull verdt.

Men i mange havner inneholder mønstringsjournalene bare navnet på kaptein/styrmann. 

Dessverre er det en del mønstringsjournaler som ikke finnes i Digitalarkivet.

 

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Men . . . men . . . «Grippen» sies jo å være et svensk skip, finnes det da mønstringsruller i norske arkiver? Jeg vet ingenting om dette, – jeg spørger kun (eller helst – som originalen sier 😉 )

 

Mvh

Det kan være en viktig detalj ja.

Spørg i vei du 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme videre kan du også sjekke med Arkivverket om det finnes flere opplysninger om farskapsssaken som er omtalt som nummer 13/1918 i ekstrarettsprotokollene.

Her vises det til både brev og vitner - blant annet kaptein Andersson.

(Han ser vi registrert i mønstringsjournalen fra Porsgrunn - nevnt over) 

Selv om Petrine Fredrikke hadde kastet en del brev, finnes det trolig flere dokumenter.

Hva står det i brevet fra Kristianstad? Hva sa kaptein Andersson?  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Hva står det i brevet fra Kristianstad? Hva sa kaptein Andersson?  

 

‹The plot thickens!› Steike, dette er en skikkelig «rysare» – for å holde meg til svensken . . . 🙂 Gleder meg til fortsettelsen – som ‹uskyldig› tyder og tilskuer på sidelinjen.

😉

 

Mvh 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av Gripen + endel opplysninger

 

GÖTEBORGS AFTONBLAD 1918-06-11 | Svenska tidningar (kb.se)

 

GÖTEBORGS AFTONBLAD 1918-07-07 | Svenska tidningar (kb.se)

 

SVENSKA DAGBLADET 1918-06-11 | Svenska tidningar (kb.se)

 

SVENSKA DAGBLADET 1918-07-06 | Svenska tidningar (kb.se)

 

NB

Mulig du har det allerede, jeg har ikke gått gjennom alle innlegg her

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Tusen takk!

Jeg må nok sette av tid og skaffe meg en oversikt over hva jeg har og veien videre. Jeg tror ikke jeg har det du sendte.

Artig at så mange engasjerer seg i letingen 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Kittilsen skrev:

For å komme videre kan du også sjekke med Arkivverket om det finnes flere opplysninger om farskapsssaken som er omtalt som nummer 13/1918 i ekstrarettsprotokollene.

Her vises det til både brev og vitner - blant annet kaptein Andersson.

(Han ser vi registrert i mønstringsjournalen fra Porsgrunn - nevnt over) 

Selv om Petrine Fredrikke hadde kastet en del brev, finnes det trolig flere dokumenter.

Hva står det i brevet fra Kristianstad? Hva sa kaptein Andersson?  

 

Dette er et veldig godt tips.

Kan jeg henvende meg via mail til Arkivverket selv om jeg ikke har direkte slektskap til personen det gjelder?

Eller er det egne prosedyrer på dette?

Henvise til ekstrarettsprotokoll i Fredrikshald?

Irriterer meg at rettsprotokoll ikke er min sterke side. Jeg er like imponert hver gang noen klarer og finne fram i slike kilder.

Kanskje det blir mitt neste prosjekt, å lære meg det systemet😊

 

Hva sa kaptein Andersson mon tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Veronica Moltu skrev:

 

Irriterer meg at rettsprotokoll ikke er min sterke side. Jeg er like imponert hver gang noen klarer og finne fram i slike kilder.

Kanskje det blir mitt neste prosjekt, å lære meg det systemet😊

Et tips:
Følg med på diskusjoner og andres bruk av kilder på dette forumet, vær nysgjerrig og test ut kilder du ikke har sett på før. Det kan ikke gå galt, det er gratis og det er lærerikt.

Da jeg startet med dette fordi to-tre år siden, brukte jeg stort sett bare søkefunksjonen på Digitalarkivet. Jeg skrev inn fornavn og etternavn – med og uten hell. Etter hvert lærte jeg meg trunkering, filtrering og andre små triks, og da ble det med ett morsommere.
 

Min interesse startet på samme måte som for deg – jakten på en svensk sjømann som hadde fått barn i Norge. Jeg har ikke funnet ham ennå, men jeg har fått mer kunnskap om rettsprotokoller, lært en del om sjømannsrullene, blitt kjent med mulighetene i Nasjonalbiblioteket, og jeg har lært meg å bruke svenske arkiv og andre kilder. Så tar jeg meg pauser og setter letingen på vent, og neste gang ser jeg kanskje ting med nye øyne?

 

Jeg har lært av andre og jeg har prøvd meg fram. Jeg vet det har gått mange timer og kvelder uten å finne noe, men jeg vet også hvor morsomt det er å finne noe som ikke er søkbart og helt opplagt.


Da jeg lette etter ekstrarettsprotokollene for Halden, kom jeg også over protokollen over varetektsfanger for Halden hjelpefengsel 1918-1942. Her oppdaget jeg at det var mange svenske sjømenn, og tenk om jeg jeg hadde funnet William Persson her? Det gjorde jeg ikke, men jeg skal ha med meg denne kilden videre 😊


Lykke til!

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Et tips:
Følg med på diskusjoner og andres bruk av kilder på dette forumet, vær nysgjerrig og test ut kilder du ikke har sett på før. Det kan ikke gå galt, det er gratis og det er lærerikt.

Da jeg startet med dette fordi to-tre år siden, brukte jeg stort sett bare søkefunksjonen på Digitalarkivet. Jeg skrev inn fornavn og etternavn – med og uten hell. Etter hvert lærte jeg meg trunkering, filtrering og andre små triks, og da ble det med ett morsommere.
 

Min interesse startet på samme måte som for deg – jakten på en svensk sjømann som hadde fått barn i Norge. Jeg har ikke funnet ham ennå, men jeg har fått mer kunnskap om rettsprotokoller, lært en del om sjømannsrullene, blitt kjent med mulighetene i Nasjonalbiblioteket, og jeg har lært meg å bruke svenske arkiv og andre kilder. Så tar jeg meg pauser og setter letingen på vent, og neste gang ser jeg kanskje ting med nye øyne?

 

Jeg har lært av andre og jeg har prøvd meg fram. Jeg vet det har gått mange timer og kvelder uten å finne noe, men jeg vet også hvor morsomt det er å finne noe som ikke er søkbart og helt opplagt.


Da jeg lette etter ekstrarettsprotokollene for Halden, kom jeg også over protokollen over varetektsfanger for Halden hjelpefengsel 1918-1942. Her oppdaget jeg at det var mange svenske sjømenn, og tenk om jeg jeg hadde funnet William Persson her? Det gjorde jeg ikke, men jeg skal ha med meg denne kilden videre 😊


Lykke til!

Takk for gode innspill!

Om du trenger hjelp med din svenske sjømann så del gjerne informasjon eller link til innlegg om du har lagt ut noe tidligere. Det er fint å få andre øyne til å se på saker man står fast på og fint å kunne gi noe tilbake.😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2024 at 12:52 PM, Veronica Moltu said:

Hvem var William Person? 

 

Hvor kom far til Else (Elsa) Marie f 20/03 1918 i Fredrikshald fra, og hvor ble det av han? 

 

Jeg finner få opplysninger om oppgitt far sjømann William Person f 1898. DNA testing og enormt med tid med leting har ikke gitt flere svar. Nå håper jeg dere har mulighet å hjelpe meg til og komme videre med dette mysteriet. 

 

Jeg har følgende informasjon om Elsa:  

 

1932 Konfirmasjon : https://media.digitalarkivet.no/view/65570/157 (nr 99) 

 

Finner en William Person oppført som far til en Amalie f 28/01 i Aurdal 1918 https://media.digitalarkivet.no/view/5076/47  Dette kan selvfølgelig være en helt annen William. 

1920 FT https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073766001257 Her bor Amalie hos sin bestemor i Nord-Aurdal. Og Amalie sin mor bor på mødrehjem i Oslo med et nytt barn,sønnen Harry https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073701166592 . William er ikke far til Harry. 

 

Mvh 

Veronica Moltu

Kanskje det hadde vore ein ide å finna etterkomarar av denne Amalie, kanskje nokon der veit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.