Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av ekteparet Johannes Christiansen og Marie Thronsdtr. som giftet seg i Spydeberg, Østfold 01.12.1838? Siste opplysninger fra Vestby i Akershus 1848.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

17 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Fredrik Anton ble konfirmert i Vestby 24.09.1854,

Ja, det står vel bare at han var født i Krogstad.

18 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Dermed vet jeg fortsatt ikke hvor familien bodde etter 1848. Da oppholdt familien seg på Sagbakken i Vestby.

Er ikke sikker på det med Sagbakken. Ved dødsfallet leser jeg at han er fra Rustad, men døde i Sagbakken (dvs var på besøk der?).
(Sagbakken ligger egentlig i Hobøl, men plassen hørte tidvis til gårder i Garder). 

Men dette er jo ikke til hjelp i din søken etter Marie/maren..

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget ditt Jarleif. Alle små drypp bidrar.

Men den er tydeligvis ikke enkel denne.

Familien flyttet trolig fra Rustad i 1844, da bruket ble solgt. Og bortsett fra første barnet, ble alle født  og konfirmert i Vestby, og i minst ett tilfelle også gift der, så familien må trolig ha blitt boende et sted i området også etter Johannes sin død i 1848.

Men jeg finner ikke Marie/Maren noe sted, uansett hvordan jeg søker, ei heller ved å bla gjennom kirkeboka  blant de døde eller utflyttede. Så jeg begynner å slippe opp for ideer om hvordan jeg skal finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Johanne Mathea giftet seg i Vestby i 1872 med Simen Andersen fra Rakkestad. De fikk fem barn, alle født/døpt i Vestby mellom 1873 og 1883. Johannes mor, Marie/Maren Tronsdtr. var ikke blant fadderne ved noen av barnedåpene. Det får meg til å tro at hun enten var død før 1873 eller evt flyttet til et annet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du synes som skurrer.

Johannes Christiansen var fra Kjenslimoen og ble først gift med Abigail Christiansdtr. 20.06.1815. Hun var datter av Christian Ellefsen Kjølstad og Anne Jensdtr. 1766- d 13.02.1822 som føderådsenke. Abigail var født 1793 og døde på Rustad 02.08.1837..

Johannes og Abigail hadde barna Kristine 1817-1817, Johanne 1818-1820, Hans Christian 1821- ?, Andreas f. 1823, Johan f. 1825 Casper f.1828- 1830.

Abigail døde altså i 1837 og Johannes giftet seg på nytt året etter med Marie/Maren Tronsdtr.. Og de fikk barna Helene 1842, Ole 1844 og Johanne Mathea i 1848. Dessuten fant vi også en sønn Frederik Anton f. 1839 i Kråkstad.

Johannes brukt bruk III fra 1823-1843 som leilending og som eier 1843-1844. Da solgte han sin part i bruket til Bertel Johannessen Kullebunn .

Det er usikkert hvor de bodde fra 1844 til Johannes døde i 1848, og ut fra det jeg kunne lese ved dødsfallet befant han seg da på Sagbakken.

Som jeg tidligere har nevnt har barna blitt konfirmert og viet i Vestby, så de må ha blitt værende i området også etter Johannes sin død, men problemet mitt er at jeg kan følge barna videre, men finner ingen spor av Marie/Maren Tronsdtr. etter 1848, og hun er ikke fadder på noen av sine barnebarn fra 1862 og utover.

Jeg har lett to ganger gjennom kirkeboka for døde og utflyttede 1848-1866 uten å finne henne. Så det er i grunnen mitt problem.  Hvor ble hun av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at jeg har kommet til veis ende i forsøket på å finne ut hvor det ble av Marie Tronsdtr. etter at ektemannen døde i 1848. Barna ble konfirmert og gift i Vestby, men Marie/Maren var ikke fader ved dåpen til noen av barnebarna som ble født fra 1862 og utover.

Jeg tolker det som at hun må være død en gang mellom 1848 og 1865, uten at jeg har vært i stand til å finne noe dødsfall selv etter å ha bladd gjennom kirkeboka over døde i Vestby i nevnte periode to ganger.

Jeg vil takke all som har bidratt til å fremskaffe opplysninger om familien. Kanskje kommer jeg til å lage et nytt tema om Marie/Maren på et senere tidspunkt.

Jeg setter stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider