Gå til innhold
Arkivverket

Marit Knutsdtr. Fra Lesjaskogen

Vegard Fornes
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut når hun døde? Hun ble født i 1834 i Lesja, men giftet seg på Vikna i Nord-Trøndelag. 

Hun er omtalt i bygdebøker for både Lesja og Vikna, men finner ikke ut når hun døde.IMG_3099.thumb.jpeg.c9905550ffcd439dd4e06fe0d4631202.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vegard Fornes skrev:

Hun ble født i 1834 i Lesja

Hun ble født 3. juni 1823

Hedmark, Oppland fylke, Dovre, Lesjaskog, Lesja, Øvre Folldal i Lesja, Klokkerbok nr. 1 (1820-1831), Fødte og døpte 1823, Side 112-113
Permanent bilde-ID: kb20070115610686
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115610686
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070115610686.jpg

Endret av Sven Hjortland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vegard Fornes skrev:

Noen som kan forklare denne? Ellers takk til alle, hadde feil fødselsdato ser jeg. Hun var 10 år eldre enn mannen sin som druknet bare 40 år gammel. 

Hvis denne saken skulle behandles i skifteretten, bør det finnes en protokoll.

Kanskje dette kan være kilden?
Innhold for Namdal Sorenskriveri, Skifteforhandlingsprotokoll Nr. 5, 1879-1888 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
Jeg lette litt, men letingen bør være grundigere ...

Siden kunngjøringen sto på trykk i slutten av november 1881, og det ble gitt tre måneders varsel, kan du kanskje begynne å bla fra rundt 1. mars 1882?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han (Kaspar Pedersen Fornes) druknet i 1873, så usikker på hva den saken i retten dreier seg om, se vedlagt bilde. 

Kaspar.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vegard Fornes skrev:

Han (Kaspar Pedersen Fornes) druknet i 1873, så usikker på hva den saken i retten dreier seg om, se vedlagt bilde. 

Jeg vet at han døde i 1873, og nettopp derfor er det ekstra spennende med en slik sak åtte år etterpå.
Men kanskje var det noen som satt på gården, som ikke hadde mulighet til å betjene den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Lars Kittilsen said:

Noen som forstår hva dette betyr?

50 minutes ago, Lars Kittilsen said:

Jeg vet at han døde i 1873, og nettopp derfor er det ekstra spennende med en slik sak åtte år etterpå.
Men kanskje var det noen som satt på gården, som ikke hadde mulighet til å betjene den?

https://www.nb.no/items/d5740d10f14c07ff4ae72bb72cc49400?page=37&searchText=Fornes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider