Gå til innhold
Arkivverket

Hvem giftet min oldefar seg med først?

Nina Herland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet min oledefar Severin Kornelius Gudmundsen (Gudmundson) evt Tindeland f. 3/1-1895  var gift i Vikedal?før han giftet seg med min Oldemor Stina 7/12-1923. 

Kan noen finne ut hvem han var gift med?

Er helt ny så har ikke helt fått dreisen på dette her ennå 🙈

mvh Nina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kristian_Vestli skrev:

Jeg vet ikke hvor du har den opplysningen fra. Ved vielsen i 1923, står det at det er hans første ekteskap.

image.png

Hei, ja denne vet jeg om og det står han ikke har vært gift før, men det er funnet et giftemål før denne (av min avdøde onkel som drev mye med slektsforskning) og nå har det dukket opp barn av min oldefar. Han skal ha vært gift i Vikedal først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke tenkes at han har fått barn uten å være gift? Som Ivar viser i sitt innlegg var han ugift i 1920.

Og dersom din avdøde onkel hadde funnet et annet ekteskap, når  og hvor fant det sted? Finnes det ingen dokumentasjon i din onkels papirer som kan fortelle noe om dette ekteskapet?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vikebygd skrev:

Jeg vet min oledefar Severin Kornelius Gudmundsen

Han heter altså Karolius - se første dåp i 1895

Fjelberg sokneprestembete, AV/SAB-A-75201/H/Haa: Ministerialbok nr. B  1, 1879-1919, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050809030668

Eller dåp #3 her

Fjelberg sokneprestembete, AV/SAB-A-75201/H/Haa: Ministerialbok nr. D 1, 1879-1918, s. 48
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050809031147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar Moe skrev:

Hei Nina og velkommen til forumet

Fint om du registrerer deg med fullt navn ihht forumreglene.

Din oldefar var ugift og hjemmeboende i 1920

003 Severin Tollefsen - 0019 Innbjo - 008 Innbjo - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 1214 Ølen herred - Digitalarkivet

Mvh

Ivar

Hei og takk for det!

Jeg får ikke redigert brukernavn ser det ut for? Mulig du kan som admin?

mvh Nina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det kan ikke tenkes at han har fått barn uten å være gift? Som Ivar viser i sitt innlegg var han ugift i 1920.

Og dersom din avdøde onkel hadde funnet et annet ekteskap, når  og hvor fant det sted? Finnes det ingen dokumentasjon i din onkels papirer som kan fortelle noe om dette ekteskapet?

Hei,

Alt fra min onkels slektsgransking ble kastet med et uhell, så vi har ikke noe der. Men han hadde funnet ut at han var gift i Vikedal før han giftet seg med Stina (min oldemor) i 1923. Det er alt vi vet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit når mange års arbeid med slekt ved en feiltakelse blir kastet.

Jeg skal ikke påstå at din onkel tok feil, men jeg finner i alle fall ikke noe ekteskap i kirkebøkene for Vikedal som kan underbygge opplysningen.

Men ønsker deg lykke til i forsøket på å finne de svarene du jakter på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vikebygd skrev:

... og nå har det dukket opp barn av min oldefar.

Dersom de veit noko meir om dette barnet (fødd når og kvar, namn, m.m.), vil vel det gje peikepinnar om kvar du skal leite.

1 time siden, Vikebygd skrev:

Jeg får ikke redigert brukernavn ser det ut for?

Arkivverket har laga oppskrift her:  https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

eg skal ikke påstå at din onkel tok feil, men jeg finner i alle fall ikke noe ekteskap i kirkebøkene for Vikedal som kan underbygge opplysningen.

Jeg kan i likhet med Rune ikke finne vielse i Vikedal sine kirkebøker. Fødsel/dåps registeringen er stengt for innsyn i den aktuelle perioden så et barn kan han ha fått. Det er selvfølgelig også mulig at han har giftet seg ett annet sted men søk over hele landet har ikke gitt resultater.

Her er minneord og bilde i tilfelle du ikke allerede har det.

Haugesunds Avis, fredag 12. september 1986 (nb.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Settes stor pris på. Lurer på om han kan være gift under et annet navn og skiftet etternavn senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider