Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av en engelsk ekteskapskontrakt

vidar birkeland
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har en engelsk gotisk eksteskapskontrakt på 18 sider datert desember 1718  i London, som inneholder mye svært interessant info og en god del irrelevant info. Det jeg først og fremst er opptatt av er info om ektemannens barn fra første ekteskap som får fordelt sin andel av farsarven og arv fra sin avdøde mor i dokumentet. Lurer på om det er noen som føler seg kallet til å hjelpe.

Jeg forstår noe fordi jeg kjenner navnene osv, men har store problemer med å forstå teksten og noen ganger konteksten pga den gotiske skriften. Tenker at det å publisere alle 18 sidene blir overkill siden hoveddelen av dokumentet som handler om eksteskapet som inngås ikke er relevant for meg. I tillegg er hver side tilsynelatende for stor til å kunne lastes ned?

MvH

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med engelsk «gotisk» håndskrift. Men kunne du ta en skjermdump av et utdrag av teksten, så man kunne se om det i det hele tatt var mulig å gi seg i kast med en tyding?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Jeg har ingen erfaring med engelsk «gotisk» håndskrift. Men kunne du ta en skjermdump av et utdrag av teksten, så man kunne se om det i det hele tatt var mulig å gi seg i kast med en tyding?

Mvh

Hei

Selv om jeg kun forsøker å sende en side selv som zipped blir den for stor..

Jeg kunne forsøke å sende deg på mail..

Hilsen og takk

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett eller høyrt om at dei brukte gotisk handskrift i England, i alle fall ikkje etter 1600...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, derav «-» – Men skriften har underlig nok noen lange s-er innimellom, samt noen andre ‹spesialiteter›, slik at den nok kan oppfattes fremmedartet og derfor, i mangel av et bedre ord, «gotisk».

Forøvrig har Vidar og undertegnede korrespondert privat om teksten. I fall noen skulle undre på hvorfor det ikke er flere innlegg i emnet. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider