Gå til innhold
Arkivverket

Ole Tronsen og Christence Henrichsdtr. giftet seg i Spydeberg, Østfold 24.08.1788, men hvor kom de fra og kan noen finne ut når og hvor de døde.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Flott Matthias, skal se nærmere på den familien, men det blir nok ikke før i morgen.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

31.1.1751, Oluf sønn av Thron Østensen Spilmanshytten

Ser ut til at dette var et blindspor.

I Bosteds- og slektshistorie Enebakkneset står det at Ola Tronsen fra Spillemannshytta i Spydeberg ble gift med Ingeborg Arnesdatter i 1796, se side 835

https://www.nb.no/items/abf853feaa54426f8ec20f3402ce3e6f?page=838&searchText=Spillemannshytta

Finner den omtalte vielsen der 

Akershus fylke, Enebakk, Mari i Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1796
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061026070312

og bosatt på Ødeby på Enebakkneset i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058223001365

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen døpt 16.12.1752 i Hobøl, sønn av Thron på Østre Bøler

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1753, Side 36
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050630030257

Østre Bøler i Hobøl tror jeg må være gården som ligger 2,5 km syd for Kirkerud i Spydeberg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen bygdebøker som dekker Hobøl?

Nå har jeg sjekket trolovede i Hobøl fra 1735 til 1753 uten å finne noen Tron som var gifteklar.

Derimot ser jeg stadig vekk en Tron Hovi som vitne/forlover.

Og det er interessant for ved vielsen til Ole Tronsen i 1778 står han oppført med Hovi som bo/oppholdssted.

Så hvem er da denne Tron på Hovi?

Det er kanskje denne karen det er snakk om som dør i 1759. Men han kan vel neppe være far til Ole dersom han var født i 1672?

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002880877

Jeg ser at Tron på Østre Bøler begraver en datter Kristen 12.04.1761, 3 uker gammel.

En datter Anne begraves 04.07.1762, 4 år gammel, og en datter Christine 12.09.1762 , 23 uker gammel.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i kirkebøkene for Hobøl, i håp om å finne ut hvem denne Tron på Østre Bøler var. Men det er ikke lett.

Det er en Tron Hovi som døper en sønn Hans 12.06.1746. Samme mann døper en ny sønn 23.02.1749, kanskje med navn Jerch. Så døper han en datter Anne 03.10.1751.

Den neste  Tron som dukker opp er karen på Østre Bøler som døper en sønn Ole 16.12.1752.

Så finner jeg ikke noe før en  Kristen Tronsdtr. begraves fra Østre Bøler 12.04.1761, 3 uker gammel. Så begraves Anne Tronsdtr. 04.07.1762, 4 år gammel  fra samme sted og 12.09 1762 begraves Christine Tronsdtr. 23 uker gammel, også hun fra Østre Bøler.

Spørsmålet er om dette er samme Tron som først bodde på Hovi og flyttet til Bøler, eller om det er to forskjellige menn med samme navn.

Det er også en Biørn Tronsen som får barn på Hovi, og likeledes en Maren Tronsdtr. Hovi.

Om disse siste har noe med Tron å gjøre vet jeg ikke. Og dessverre er ikke Tron på Hovi og Østre Bøler nevnt med farsnavn en eneste gang.

Kan noen fortelle meg om det finnes bygdebøker for Bøler som dekker Hovi og Østre Bøler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarleif Nordheim skrev:

Det er ikke bygdebøker/gårdshistorier for Hobøl. 
Hogne Holst har noe, og dessuten avskrifter av kirkebøkene http://www.hognes.net

Vh Jarleif

Hognes.net virker ikke hos meg (Google Chrome)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hognes.net virker ikke hos meg (Google Chrome)

Det virker fint her hos meg med samme nettleser.

Nå har jeg gått gjennom listene på de begravede, og jeg finner ingen Tron begravet i Hobøl mellom 1760 og 1802. Så enten har han falt ut av listene, eller har flyttet til et annet område, f. eks Spydeberg.

Derimot fant jeg Jerk Tronsen begravet 17.08.1782 fra Skiølle-eie og Hans Tronsen begravet 23.11.1782 fra Bierve-eie. Det er nok de samme som var født på Hovi 1746 og 1749.

De ble konfirmert 1762 og 1765, da er begge oppført med Hovi. Dersom det er fødested som er angitt er dt greit, med dersom de fremdeles bodde på Hovi da er trolig ikke Tron Hovi og Tron på Østre Bøler samme mann.

Jeg fant begge gift også, men da er det ikke ført noe gårdsnavn på dem, i alle fall ikke i avskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne folk når det konsekvent mangler farsnavn og de stadig flytter på seg.

Men Ole Tronsen sto oppført med gårdsnavnet Hovi da han giftet seg 24.08.1777.

Da tenker jeg at det bør være klart at han var sønn av Tron Hovi. Nå fikk ikke Tron noen sønn Ole på Hovi, i alle fall ikke som jeg har funnet, men det gjorde derimot Tron på Østre Hobøl.

Da er det kanskje ikke usannsynlig at Tron på Hovi og Østre Bøler var samme mann.

Jeg finner i alle fall ikke at Tron på Hovi får flere barn der etter at datteren Anne ble døpt 03.10.1751. Neste barn døpt av en far Tron er Ole på Østre Bøler 16.12.1752.

Jeg skulle likt å vite hva andre tenker om en slik teori.

Jeg kan legge til at det er ingen Tron blant fadderne til Ole Tronsens barn i Spydeberg mellom 1777 og 1795. Det kan kanskje tolkes som at Oles far var død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovi (Hovin) finnes både i Hobøl, ved Hobøl kirke, og i Spydeberg, hvor det er eget kirkesogn og gårdsnavn, så når det ikke er nærmere omtalt som nabosogn ville man tro at Ole Tronsen Hovi i Spydeberg ikke er fra samme sted som Tron Hovi i Hobøl.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klargjøringen Matthias.

Det gjør det i alle fall ikke enklere å finne svar når man får en slik problemstilling i tillegg til manglende farsnavn.

Nå har jeg saumfart kirkebøkene både i Hobøl og Spydeberg uten å finne noen avdød Tron mellom 1760 og 1801 som passer inn i bildet.

De to første sønnene til Ole Tronsen var tvillingene Niels og Tron. Vanligvis ville jeg ha sagt at den ene var oppkalt etter farfar og den andre etter morfar, men Christence het Henrichsdtr. og jeg har ikke funnet noen sønn Henrich  heller.

Så jeg tror jeg må ta en pause fra dette problemet og rette blikket mot andre oppgaver.

Mange takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider