Gå til innhold
Arkivverket

Festeseddel på gården Vare i Osterøy kommune

Arild Fotland
 Del

Recommended Posts

I 1816 fekk min tipp-tippoldefar Johannes Nilsen bygselbrev på bruk nr 2 på Vare i Osterøy kommune (kommunenummer 1253) (1) (sjå panteregister
https://media.digitalarkivet.no/view/12908/136). Seinare gav han festeseddel til sonen, min tipp-oldefar Anders Johannesen, på plassen Skarfjeldet (2). Ein annan son, Nils Johannessen, fekk festeseddel på plassen Lysskarbotten (3).
Er det nokon som kan hjelpa meg å tyda desse tre pantebøkene som det blir vist til ?
Trur dette er link til pantebøkene:
1 - https://media.digitalarkivet.no/view/12102/164

2 - https://media.digitalarkivet.no/view/12122/422
3 - https://media.digitalarkivet.no/view/12127/26

mvh Arild Fotland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lokalkjent. Hvilket eller hvilke tinglag forventer du å finne gården under? Det var en deling i 1853 som kan ha påvirket dette.https://no.wikipedia.org/wiki/Nordhordland_sorenskriveri
Ut fra lenke 3 virker Hosanger riktig etter 1853, i alle fall.
Jeg kan prøve å hjelpe deg å finne de riktige innføringene, og kanskje starte på jobben, men først:

Ad 1: https://www.digitalarkivet.no/tl20070820640171

Det høres ikke ut som om dette er hva du er ute etter.
Linken går til en side hvor jeg finner følgende:

Sommertinget for Radeø[?] (står flere sider foran) 1816
Øverst til venstre: Vilkårsbrev for gården Uthelle

Sommertinget for Mengset
1) Skjøtebrev der Ole Johannisen Næsse overdrar til Nils Olsen Næsse
2) Vilkårsbrev der partene er Nils Olsen Næsse og ekteparet Ole Johannesen Næsse og Bo...[?] Lassesdatter
3) Avlyst obligasjon der partene er Ole Nielsen Echeland til Lars Nielsen Sandahl, Arne Olsen Øvre Edanger, Niels Johnsen Kaland[?], Rasmus Anderen Homevig[?]

Sommertinget for Hosanger
1) Delebrev hvor partene er Peter Nicolay Aarestrup og Magne Andersen Nordre By...[?]. Det er nevnt andre personer her, det nærmeste jeg kommer 'dine' folk er at det står Ole Johannesen (Nordre Kielstad)

Ad 2) https://www.digitalarkivet.no/tl20070827700764 Dette gjelder Høsttinget Manger tinglag 1855.

Jeg gjenkjenner ikke navnene du nevner.

Ad 3)  https://www.digitalarkivet.no/tl20070827720027
Dette er fra månedstinget Hosanger mars 1865

Her nevnes i nr. 8 Niels Johannesen Vahre d.y. og Vahre, så det ser ut til å være relevant. Det handler om et stykke  jord i utmarken kalt Kleiven som Fuse Andersen Vahre har, og fester(tror jeg) til Niels Johannesen Vahre d.y.
Er det av interesse for deg, eller er det feil Niels Johannesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du vil prøva.
Gården høyrer til Hosanger prestegjeld og Hosanger tinglag. Fra 2020 har gården kommunenummer 4630, gnr 98 og bnr 2 (https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=13&lat=6752722.50&lon=-15024.77&markerLat=6752590.00510476&markerLon=-15148.40138537&panel=Seeiendom&showSelection=true&p=Seeiendom&layers=1002,1013,1014,1015&sok=Varevegen).

Eg er usikker på om eg har gitt deg rett link til pantebøkene, men viss du tar utgangspunkt i panteregisteret for gnr 29, bnr 2 (som var det gamle nummeret på gården) her: https://media.digitalarkivet.no/view/12908/136, er det dei tre første pantebøkene som er interessante, og det Skardfjeldet som er aller mest interessant sidan det gjeld min tippoldefar Anders Johannessen (2).
Nils Johannessen (d.e.) (1) var min tipp-tippoldefar. Nils Johanessen (d.y.) (3) var bror til min tippoldefar, så der har du funne den rette. Dei bøkene er også interessante  og eg blir glad viss du vil tolka dei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger:

Nr 1. Bøxelseddel på 809b, Nils Olsen Wahre   6 og 5 linje nedenfra Jo-hannes Nilsen. Dvs. baksiden av 809.

Nr 2. Sidetallet er 471b, nr. 46 (ikke 421) https://media.digitalarkivet.no/view/12122/472

Nt 3. Det er vel den ovenfor, dvs. nr 7 som er relevant, fra Johannes N. til Nils J.

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagar at eg rota med Nils Johannessen (d.e.), som var ein eldre bror av min tippoldefar. Han kjem først inn i den fjerde panteboka, då han tok over gården etter min tipp-tippoldefar Nils Johannessen (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roy-Petter Askim said:

Nt 3. Det er vel den ovenfor, dvs. nr 7 som er relevant, fra Johannes N. til Nils J.

Det burde jeg ha sett!
OK, jeg setter i gang for å øve meg. Dette kommer til å gå langsomt, for jeg må ta det i flere runder hvis ingen tar over. Håper noen er villige til å rette forslaget mitt.

1. 7. Fæstesæddel [korstegn, antagelig brukt som avdeling til selve innholdet] Jeg undertegnede Johannes Nielsen Vahre tilstaar herved[?] at have bygslet[?], ligesom  jeg
  2. forud[?] bygsler og fæster til min yngste Sön Niels Johannesen Vare paa hans og Konens[?] Livstid ...[?at] Rydde[?] 
  3. Jord i Udmarken[?] Lÿsekarbotten kaldet[?] under mit ...[?sidste] Brug i Gaarden Vahre, Matr[?] No 34
  4. Löbe N 135 i Hosangers Thinglag, af Skyld 1 ...[så kommer noe jeg ikke kan  tolke. Det kan stå Del eller Dal, det  siste kunne være forkortelse for Daler, men det er ikke den valige forkortelsen, og Del skrives som regel med to e'er.] 2 ...[ort?] 7[? Denne skriveren bruker ikke tverrstrek på 7-tallet, og ikke hake på 1-tallet]/[?] dermod[?] ...[ett eller to ord innskutt over 'dermod', kan muligens være grændser] Skarfjeldet[?] paa vestra[?] Sida, paa nordra
  5. Sida grændser[?] mod Bjönshovden[?] og efter[?] nedsatte[?] Merkestene[?] er begrensed mot Øst ...[?] mod
  6. Aasen[?] efter nedsatte Mærkestene ved[?] Syd mod Klei...[?] efter nedsatte Stene og mot West[?] efter 
  7. Bögjerdet[?] paa Korsfjeldet. Ligeledes ...[en?] Sör...[?] kaldet, med den paastaaende Skov[?], ...[saalangt? da mangler det tverrstrek på t'en]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

forslaget

Dette er jeg dårlig til, så retter ikke men et par utfyllende forslag. Tror det er riktig det du ellers setter ? på.

3. eiede Brug

4. 1 Dal(er) 2ort 7S(killing)  (Jfr. panteregisteret. Akkurat som i sidetallet 471 som ser ut som 421 svinger de 7 tallet fremover i en flat strek som et 2 tall, forskjellen er øverst i venstre side av 7-tallet samt at to tallet oftest har en bølget strek nederst),---- der grændsende mod

5. øst grændser mod  (en del av a-endelsene du har er nok e som er skrevet veldig likt med a mange steder)

6. Kanskje: mod syd ved Kleivene istedet for ved syd mod Kleivene

7. Ligeledes er udslaaten Sørløa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å fullføre dette, men har definitivt nådd mitt inkompetansenivå. Ikke er jeg lokalkjent heller, så jeg kan gjette ut  fra kjente stedsnavn.

8. ned[?] som[?det kan se ut som en ö i form av o med strek over] Sk[?]...[?] rækker[?] eller ...[?]t i Rigten[?] mod Nord, mod Øst saa[?] höit[?] og mod[? eller ved] ...[?]

9. ...[?] B[?]...[?], mod Syd ved Tuse[? Jeg tipper det er det samme navnet som ved neste post,og der lurer jeg på om det står Fuse, men jeg synes første bokstaven likner mer på en T her.] Andersens[? Tyding basert på navnet i posten under] Eiendom og mot Vest saa langt ned som ...[? trolig samme ordet som står før 'rækker' i linje 8] 

10. rækker og et Slaattestykke[?] under G...[?] og ...[?]nikken[?]  og den Skov som er paa Slaattestykke[?]

11. med Untagelse af Almetrærne[?]; hvilke[?] 2de ...[?] Slattestykker[?] ...[?] blot paa

12. Niels Johannesen den yngres Levetid; hvilke[?] Jorsdtykker han ...[?] dyrker[?] og i alle Maader for-

13. bedrer[?] som han bedst[?] med[? event. ved] ...[?] og ...[?], og hvoraf[?] han haver til mig eller etterkommende Eiere

14. i aarlig Skyld 60 - sexti Skilling. 
... og der må jeg ta en pause, selv om jeg ikke har fullført linjen. Det er ikke mange setninger som stopper ved slutten av en linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14. i aarlig Skyld 60 - sexti Skilling. De fornödene Huser[?] paa Plads..[?Pladset?] opförer[?] ...[?Fæsteren?] mod

15. at disse bliver hans Eiendom og skal[?] han have Frihed[?] i Gaaardens Skov at hugge og fornödne

16. Materialer efter ...[?] Overenskomst med mig. Det fornødne Gjerdefang tager han frit

17. og uden Betaling i Gaardens Skov. De[?] ...[?brænde...?] han til sit Brug i alle Maader behöver[?] tager[?]

18. han i Gaardens Skov efter hans eget Forgodtbefinnende. Havnegang til de Kreaturer[? Jeg synes det står Koraturer eller Keraturer, men det tror jeg ikke er et ord] han[?]

19. kan[?] vinterføde[?] på Pladset[?] skal han frit have i Fællesskab med Gaardens egne Kreature[?].

20. Den Aarlige Avgift ...[?] 60 Skilling. ...[?]  ikke betales i de förste 10 - ti Aar fra den Tid
21. Stykkene[?] ere indhegnede at regne.  Dette til bekræftelse under min Haand i Overvær 

22. af fortegnede[?] Vitterlig[?]...[?] Gaarden Vahre den 19. November 1864. Johannes Nielsen Vahre 

23. ...[? jeg får ikke dette til å bli det forventede 'm. p. P' eller med paaholden Penn] Til[?] Vitterlighed[?] H.J. Nordaas Ole Bergesen Hærland[?] d. y. ...[? samme komentar som sist]

OK, det er så langt jeg kommer. Nå skal jeg snart ut og reise, så jeg tviler på at jeg får sett mer på det. Håper jeg ikke ha forledet deg alt for mye (og at hvis jeg har det, at noen andre retter opp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2024 at 12:34 PM, Roy-Petter Askim said:

Nr 1. Bøxelseddel på 809b, Nils Olsen Wahre   6 og 5 linje nedenfra Jo-hannes Nilsen. Dvs. baksiden av 809.

No4 Böxelseddel b[?] 13 41 ...[?] N.W:

1816
1. ...[?] underskrevne nemlig ...[?]g  Niels Andersen

2. Hannestvedt[?]. Niels Olsen Wahre, Jörgen Nielsen

3. nord Østhuus,  som Laugverge[?] for Enken Brithe[?]

4. Olsdatter øvre Kleppe, Ole Nielsen E....[?]hanger som Formynder for Ole Olsen og

5.  ...[?] Ole Nielsen Børge, som Formynder for Niels Olsen ...[?tilsammen?] fremsat

6 have[?] ...[?böxlet?] og fæstet til Johannes Nielsen, der skal ægte Pigen Anne Niels-

7. datter Hannestvedt, Skatteskyld[?] 1/2 ...[?løb?] S. og Landskyld[?] 18 ...[?] 1/2 ...[?]

8. ...[?] Gaarden Wahre under[?] Matr. 32 i Hosanger ...[?]brede, hvilket

9. Brug til...[forn] har[?] været[?] brugt af Niels Olsen Wahre. Og da bemældte Jo-

10. hannes Nielsen, ... ... ... betalt[?] den[?] forhen[?] omskrevede Bygsel maa

11. han for sin og tilkommende Hustrues levetid, ...[?antage?] bemeldte[?] ...[?]

12. Brug og B...[?eboelse], mod at han[?] aarlig[?] og i[?] rette Tiid betaler[?] alle[?] ...[?]  ...[?]

13. ...[?] ...[?] Skatter[?] og Contributioner[?]  .....................[?]

14. ............................[?] Landskyld[?] ...[?], ....[?]

Jeg sliter såpass med resten (neste side) at det knapt kan være noen hjelp i å prøve å transkribere det. Men jeg håper øvelsen min i alle fall har noen interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider