Gå til innhold
Arkivverket

Lervig ved Trondhjem - Hvor?

Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en tippoldefar Mons Nilsen i FT1865 for Tromsø som har oppgitt "Lervig ved Trondhjem" som fødselssted. Beregnet fødselsår 1812. I mitt enfold har jeg lenge ment og trodd at det var Leksvik som var ment og laget slektstavle ut i fra denne troen. Syns jeg fikk opplysninger i slektsbøker fra Leksvik og omliggende bygder til å stemme også med mine notater. Men nå begynner jeg å tvile. Alvorlig å tvile! Får ikke helt "matematikken"  til å rime for noen av personene nevnt i disse slektsbøkene til å stemme. Hvor er "Lervig ved Trondhjem" egentlig? Hvilken kirkebok bør jeg lete i for å finne dåpen hans? 

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkje til originalen:

RA, Folketelling 1865 for 1902P Tromsø prestegjeld, 1865, s. 33
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090804610336

Det står vel "Lexvig ved Trondhjem"

Likeins for neste husfar, "Erik Nilsen Lian"

Fødestad i FT1865 skal vere prestegjeld, og Leksvik prg hadde Leksvik sokn (kyrkje på Røstad i bakken ovanfor Leksvika)

og Stranda sokn (kyrkje på Hindrem til 1897).

Kyrkjebøker:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archive_key=&clerical_parishes[]=1718P&start_year=&end_year=&text=

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Da er det slått fast at min tippoldefar Mons Nilsen ble født i Leksvik, Nord Trøndelag. Takk for "bevisførselen"!   😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.