Gå til innhold
Arkivverket

Er det nevnt et gårdsnavn på Pernille Marie Johannesdatters dåpskilde? (Hemnes, 1815)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Er ikke lokalkjent, men navnene Hemness og Walla er ganske klare.

Døbt Pb. | Johannes Jacobsen Hemnesses P. K[?] N. Pernille Maria T. Margarethe olsd Walla

Berit Jacobsdatter Lee??land[?], Christina Andersd. ibid, Jacob Jørgensen ibid Jacob Olsen

Walla, Hans Andersen Lien[?]

Anført til Nesne

Int. | Samme Mands Qv.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg les innførsla som "Johannis Jørgensen Heugnisis P.B. N. Pernille Maria. "

Det er en Haugnes gård knyttet til familien, så det gir mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Even Stormoen said:

Er ikke lokalkjent, men navnene Hemness og Walla er ganske klare.

Døbt Pb. | Johannes Jacobsen Hemnesses P. K[?] N. Pernille Maria T. Margarethe olsd Walla

Berit Jacobsdatter Lee??land[?], Christina Andersd. ibid, Jacob Jørgensen ibid Jacob Olsen

Walla, Hans Andersen Lien[?]

Anført til Nesne

Int. | Samme Mands Qv.

Mvh

Tusen takk Even!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har nok begått en blunder eller to, ikke bare ang. Hemness (som jeg fortsatt likevel vil pukke litt på) – men ang. Pernilles far som ikke er en Jacobsen men en Jørgensen. Gikk for fort, som vanlig . . . Og da kan det være mulig at det ‹natige› Leer-et-eller-annet på fadderen Berit Jacobsdatter stemmer med denne: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058471001339

Og likeledes at fader Johannes er denne: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058471001354

Begge fra FT 1801, og begge boende på Leerskaret.

(Det gjør også en bror av Johannes, Jacob, som også er sammenfallende med et fadder-navn.)

Så – og nå spikker jeg så flisene fyker . . . 😉 :

Kan en eventuell «t» i Leerskaret (eller varianter av dette) være det som Ivar leser som en «g» i linjen over? Har også problemer med «Heugnissis»; hvis dette var en senere plass/gård «Haugnes»(minus genitiv-s. og noen i-er), ville ikke datidens stavemåte heller være Houg- eller bent frem Haug- ?

«Jeg spørger helst . . . » 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogeleg det er "Hemnessis" - men det er nokre problem med det også.

Eg les "Leerskaret", og finn ingen t-ar med "krusedull"  på - så då vert denne "krusedullen" til overs om vi les "Hemnessis".

Vidare er det ein liten boge over 3. bokstav i "H....", som godt kan vere ein u-markør; men som ikkje har noko meining utan ein u.

(det er ein større boge også, som høyrer til den lange s-en i "-ssis".

Det er ein ting til her: Som Even alt har tyda, står det "Anført til Nesne" under.  Altså høyrer barn og foreldre til i Nesna.

I Nesna er det ein gard som heiter nettopp Hauknes (Det er ein i Mo sokn også, som er i 1815 var i same prestegjeld ((Indre) Rana) som Hemnes)

Valle finst også både i Nesna og i Hemnes/Indre Rana (seinare i Korgen sokn).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alt det ovenstående: Hmm. (nok en gang). Og med stor takk til Ivar S. som påpeker viktige og riktige detaljer ved skriften, som igjen vel bevirker at juryen fortsatt er ute . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider