Gå til innhold
Arkivverket

Dåp: Askøy, Hordaland 1851 - bosted Sande eller Saude?

Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Nr 22: Anette Hansine:

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 5 (1836-1852), Fødte og døpte 1851, Side 176
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061127060517

Deltar i emne på BF der barnefaren er tydet til å være Halvor Svensen Sande af Sande sogn, Sande præstegjeld.

Jeg synes at andre bokstav på hans "adresse" og andre bokstav i sognet ikke er like, så trenger hjelp fra dere flinke hjelpere her.

Kan ikke se en strek over bokstavene som kan være en "u", men det er det heller ikke over "u" ref moren Pauline (Pouline?)

Kan det være Saude/Seude sogn i Saude/Seude prestegjeld? - (Sauherad). Jeg har en god kandidat fra Sauherad som jeg sjekker opp 🙂

Ser av et innlegg her tidligere at Saude/Seude har blitt korrigert til Sande:

" Jeg har deltatt i indekseringsarbeidet med 1875-tellingen og fått 'korrektur'-lest stedsnavn til det ugjenkjennelige...! Filtvet i Hurum er blitt 'rettet' konsekvent til Siltvet... Flere personer på listene i Sauherad i Telemark (som het Seude / Saude tidligere) har fått fødestedet 'korrigert' til Sande.. (som ligger i Vestfold..) "

Kilde: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Jeg synes at andre bokstav på hans "adresse" og andre bokstav i sognet ikke er like, så trenger hjelp fra dere flinke hjelpere her.

Kan ikke se en strek over bokstavene som kan være en "u", men det er det heller ikke over "u" ref moren Pauline (Pouline?)

Kan det være Saude/Seude sogn i Saude/Seude prestegjeld? - (Sauherad). Jeg har en god kandidat fra Sauherad som jeg sjekker opp 🙂

Denne handskrifta har ein tydeleg markør (liten boge) over u-ane (sjå "Ous" og "Knudsd." her, "Knud" - far i nr.20, "Rasmus" - far i nest siste).

Desse bogane manglar i orda du spør om.  Det er litt variasjon i bokstavane, men ikkje større enn at det kan vere det same både

i etternamn og sokne-namn.

7 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Sande sokn, Sande prestegjeld i Sunnfjord kan vel vere rett.

i følgje soknehistorikken

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-sogn-og-fjordane

var Sande sokn (Sunnfjord) ein del av  Indre Holmedal prestegjeld (skifta namn til Gaular i 1911).

Er det truleg at presten i Askøy omtala dette prestegjeldet som "Sande"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Er det truleg at presten i Askøy omtala dette prestegjeldet som "Sande"?

Eh... neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider