Gå til innhold
Arkivverket

Noen som greier å transkribere dette ?

Grim-Are Bergtun
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...

No 2:

Særdeles vrien skrift/reproduksjon, men et forsøk: 

01 [...] Underskrevne Niels Andersen Huusøen gjør vitterligt at have byxlet og fæstet 

02 ligesom jeg herved byxler og fæster til velagte Ole Olsen Sandøe paa hans 

03 og Kone Christine Andersdatters levetid den Sidste saalænge hun i Enkestand 

04 forbliver, den mig ifølge Skifte efter min Fader Anders Nielsen, sluttet 17 Januari, thing- 

05 læst 7de April 1845, hjemlede Gaard Huusøen Mat. No [??] Løb 68 i Sunds Thinglag, af Skyld 

06 1Daler 2ort [?] s – paa følgende Betingelser: 1 Svarer Byxelmanden og Kone i deres Brugstid 

07 samtlige de Gaarden paahvilende og paalæggende Skatter og Udgifter af hvad Navn nævnes 

08 kan – samt holder Gaardens Huse, Indhegninge og Jordvei i aabodsfri Stand, hvorfor Intet 

09 af Gaardens Avling, hvad andgaer Fourage maa afhendes eller bortføres, ligesom 

10 Kreaturfaldet ikke maa formindskes. - 2 Byxelsummen[?] 50 skriver femti  Speciedaler 

11 er betalt. I aarlig Landskyld svarer Byxleren til mig 3 ½ - tre og en halv Speciedaler 

12 der betales hvert Aar 14 April, - 3 Svarer Byxleren og Kone mig og Kone et aarligt 

13 Føderaad efter Contract af Dags Dato. - 4 For det Tilfælde at jeg skulde ved Døden afgaae 

14 før Byxelmanden og Kone – og disse da – af een eller anden Grund skulde finde det fornødent, 

15 eller ønske at oplade[?] deres Kontract[?] til Fordeel for en [??], da forpligtes herved 

16 den, der da maatte tiltræde Gaardens Brug %-% enten som Eier eller Byxelmand 

17 ar svare Kaar til den fratrædende Byxelmand Ole Olsen og Kone, hvilket Kaars Svarelse 

18 herved paahæfter Eiendommen Gaarden Huusøen, i hvis Eie eller Besiddelse den maatte 

19 komme som prioriteret Hæftelse. - Forøvrigt har Ole Olsen og Kone at være de til en 

20 hver Tid gjældende Love om Leilendinge og Byxelmænd efterrettelige. Dette herved til 

21 Bekræftelse i Vidners Overvær. [sted, dato, underskrifter m.m.] 

Mvh 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No 3 Thinglæst Kaarbrev

01 Underskrevne Ole Olsen Sandøe, der Dags Dato er tilbyxlet Gaarden Huusøen 

02 Matr. No 71 LNo 68, i Sunds Thinglag, af Skyld 1Daler 2ort [?]s forpligter mig herved 

03 til at svare af bemeldte Gaard – saalenge jeg og Kone bruger samme til Eieren Niels Andersen 

04 og Kone Guri Colbensdtr. følgende aarlige Føderaad, saalænge de lever, nemlig 

05 1 9 – ni Vaager Havre og 5 – fem – Vaager Byg, godt og velrenset Korn, leveret af Laden[?] 

06 samt 4 – fire – Tønder Potetes, hvilke Prestationer leveres om Høsten hvert  

07 Aar. 2 Foder, Gresning, Skjøt[?] og Vogtning saavel Sommer som Vinter for 

08 2de Kjør og 3 – tre – Smaafæ, til hvilke Kreature skaffes fornødent Fjøsrum. – 

09 3 Den fornødne Brendeved forpligter jeg mig herved til at hjembringe til Kaar- 

10 folkene, dog betaler Kaarfolkene selv Brendefanget – og skal Kaarmanden være 

[114a] 

01 behjelpelig med Hjembringelsen saalænge han er istand der til. 4. For det Tilfælde, 

02 at Kaarmanden ikke selv er istand til at udføre Tørringen og Formalingen af Kaar- 

03 kornet, besørges dette af mig, ligesom Kaarfolkene i Sygdoms eller Alderdoms Til- 

04 fælde af mig ydes fornøden Pleie og Opvartning. 5. Kaarkreaturene besørges af  

05 mig melket og Afdretten tilberedet paa sædvanlig Maade. 6. Til Kaarhuse skal Kaar- 

06 folkene have fri og ubehindret Dispositionsret over den nederste Stuebygning, 

07 Halvdelen i Staburet, et Veedhuus, et Smaafæhuus og frit Høstrum[?]. - 

08 7 Brugen og Benyttelsen af en Ager Kl. Dropleageren, til hvilken af mig skaffes for- 

09 nøden Gjødsel. 8. Om Kaarfolkene skulde flytte af Gaarden, præsteres Kaaret lige- 

10 fuldt til dem, idet samme bringes til det Sted, hvor de opholder sig. 9. Den Bren- 

11 deveed, som medgaaer til Opvarming af Vand til Kaarkreaturene, betaler Kaar- 

12 folkene selv. 10. Naar et af Kaarfolkene ved Døden bortgaaer, bortfalder af Kaaret 

13 2 – to – Voger Korn, nemlig 1 – een – Vog Byg og 1 – een – Vog Havre og ½ – halvt – [??]. 

14 Kaaret[?] til Lava[?] Olsdtr Sandøe[?] svares ligeledes af mig. 11 Kaarfolkene ere 

15 berettigede til at oppebære den Afgift som aarlig erlægges af de paa Eiendommen 

16 boene Strandsiddere og Huusmænd. 12. Kaarfolkene har Ret til at slaae og ind- 

17 høste [??], som voxer nedenfor de saakaldte Bergehuusene[?]. – Dette Føderaad  

18 ansættes til en Værdi for 5 – fem – Aar til 120Spd, hvoraf Brugen af Jord til 5Spd. – 

19 Dette herved til Bekræftelse [sted, dato, underskrifter.] 

Mvh 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til  @Even Stormoen

Du burte endre sitat.

"Transkriberer alt. Det umulige ta bare litt lengre tid".  😎

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider