Gå til innhold
Arkivverket

Var det Mikkel Mikkelsen fra Fonnes i Austrheim som "Omkom paa Søen paa en Reise til Tromsø" i 1859?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Mikkel ble født i 1829

Mikkel - Ministerialbok for Lindås prestegjeld 1823-1836 (1263P) - Digitalarkivet

Bygdeboka skriver at han flyttet til Nordland, men jeg finner han igjen som brudgom i Hammerfest i 1852

Mikkel Mikkelsen Fondenæs - Klokkerbok for Hammerfest prestegjeld 1851-1861 (2001Q) - Digitalarkivet

I 1859 omkommer det en Mikkel Mikkelsen på reise til Tromsø, men er det "min" Mikkel?

Mikkel Mikkelsen - Ministerialbok for Lyngen prestegjeld, Lyngen sokn 1859-1869 (1938P) - Digitalarkivet

Det kan se ut som kona Ingeborg Andersdatter fra Tranø gifter seg på nytt i 1862 så slik sett kan det passe at Mikkel dør før den tid

Ingeborg Andersdatter - Ministerialbok for Hammerfest prestegjeld 1857-1869 (2001Q) - Digitalarkivet

Er det mulig å få bekreftet eller avkreftet denne teorien?

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bekrefte at din antagelse er korrekt, men jeg registrerte at de fikk i alle fall 6 barn. Og da sønnen Bertin ble født 1856/57 var bostedet Odden i Hammerfests landsogn.

Da passer denne godt.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000619837

Der er bostedet Odden og han omkom på sjøen og ble ikke funnet igjen.

Michael Johan døpt 13.06.1852, trolig født 1851

Anton Eklund døpt 10.07.1853

Nicoline Margrethe døpt 18.06.1855

Bertin født 1856/1857

Martin Edvard født 04.02.1858

Christian Severin 1860? død før dåpen

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da passer denne godt.

Det tror jeg er en innertier Rune 🙂

Det er flere av barna som er født på (Reinsnæs)odden. 

Den jeg fant som døde på vei til Tromsø kan være en annen person. Dato og årstall stemmer hvertfall ikke helt overens.

Takker for god hjelp

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barna døde unge. Trist skjebne, men det er to jeg ikke finner opplysninger om så det er et lite håp om etterkommere

Berntine f. 4 juli 1859

Kirkebøker: Hammerfest sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1347/H/Ha/L0005.kirke: Ministerialbok nr. 5, 1857-1869, s. 25 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nicoline Margrethe f. 21 des. 1854

Kirkebøker: Hammerfest sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1347/H/Hb/L0002.klokk: Klokkerbok nr. 2, 1851-1861, s. 35 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider