Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom denne svensken fra og hvor ble det av ham ?

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut både aner for svensken Frantz Bromand og hvor det ble av ham etter at han kom til Norge.

Frantz Bromand fikk sønnen Martin i 1895 med Marta Arnesdtr Husebø. Det er da opplyst at han er gift og arbeidsmann.

Her er det jeg har funnet så langt:

1. I folketellingen for 1900 for Bergen finner vi en person med samme navn. Men usikker på om det er samme person. Han har yrke elektriker.
  2. I Folketellinga 1900 for Vossestrand finner vi også en med samme navn. Yrke der er maskiist med elektrisk lys. Nr. 27. (Samme person både i Bergen og på Voss i 1900?)
  3. Og tilslutt i Ættebok for Vossestrand II side 501 en Franz Broman 1858- frå Ramsberg i Sverige.

Spørsmålet jeg prøver å finne ut av er: Hvor kom denne Frantz Bromand fra og hvor endte han opp ?

Alle innspill taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var gift og hadde barn i Sverige.

Legger ved folketelling 1890 med familien og utklipp husf. 1889-1893. Der er det merknad om at han er i Norge, kone og barn bodde hele tida  i Sverige.

Hilsen Kari

Hilsen KariBroman.PNG.e929c2b4e2fdd71d46399b4b1e352977.PNGEskilstuna-Kloster-och-Fors-D-AIb-36-1889-1893-Bild-227-Sida-169.jpg.a0aead05a664dec33e3d4e5517fd5243.jpg

Endret av Kari Aabelvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustava Josefina Broman døde 1928,står da fremdelses som gift.

Hilsen Kari

gustava Broman.PNG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

TUSEN takk både Matthias og Kari !

Kari, dette var fantastisk med ditt klipp fra folketelling 1890 med familien og utklipp husf. 1889-1893.

Tror du at du kunne sende meg en direkte lenke til siden med ditt utklipp ?

Og særlig der det er merknad om at han er i Norge, kone og barn bodde hele tida  i Sverige.

(Jeg har lett på https://riksarkivet.se/ , men jeg fant ikke siden du viser til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenken fra riksarkivet

LÄNK

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0006161_00181

KÄLLHÄNVISNING

Eskilstuna, Kloster och Fors kyrkoarkiv, Husförhörslängder för Eskilstuna: Gamla staden, Nya staden, Carl-Gustafs stad ("Stadsförsamlingen") samt Gredby i Fors socken, SE/ULA/10226/A I b/36 (1889-1893), bildid: C0006161_00181, sida 169 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

i

Jeg ser at de to uekte barna i Bergen i 1891 og 1892 , som du Matthias viser til , der har han samme yrke Telefonarbeider, som i Kari sitt klipp fra folketellingen i Sverige.

Så det tyder vel på at vi har samme person!

Kan vel ikke være så mange med samme navn og samme yrke og samme alder og og som er fra Sverige i Norge?

Er det ellers noen som har noen ide om hva en telefonsrbeider jobbet med på den tiden i Norge? Utbygging av telefon nettet i Norge kanskje?

Men han som døde i Bergen i 1920 i ditt innlegg Matthias er gipsmaker.

Så det er nok en annen person må vi tro.

Se da på Lars sitt dødsfall i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Men han som døde i Bergen i 1920 i ditt innlegg Matthias er gipsmaker.

Så det er nok en annen person må vi tro.

Det er nok samme person. Ser du på 1917-tellingen der han er oppført med fødselsdato 25.08.1857 har han skiftet yrke og er Ornamentstøber i Nordnæsgt. 16.

For øvrig viser FT1900 for Bergen at han er fraværende med antatt oppholdssted Vos.

Arving Amanda ? https://media.digitalarkivet.no/view/27862/80 Mens melder er Botolv Frantzen Stalheim som han ifølge ætteboka fikk i 1900 med Ingebjørg. https://media.digitalarkivet.no/view/27862/80

Amanda Aanning som i møte overtok boet

f. 05.05.1888 Bergen. Astrid Amanda Pauline Unnerland. Vielse 18 1908 oppgir Telefon fører Frants Johannesen Unneland. https://media.digitalarkivet.no/view/3751/21258/223 Konfirmert i Maria Kirken i Bergen.

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Roy-Petter, du har rett i at det nok er samme person.

Takk Matthias for at du fant dåpen til Gustava Josefina.

Tror du det er mulig å finne foreldre også til Frans Broman i de svenske arkivene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Frans med foreldre og søsken i husf. Ramsberg 1858-1865.

Hilsen Kari

Jan Broman.PNG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kari ! Dette var veldig nyttig.

Og da tror jeg at jeg er i mål med denne tråden.

Så tusen takk alle som har kommet med bidrag !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider