Gå til innhold
Arkivverket

Tønsberg i år 1651 - Enken Margriette Fottinck - skippere Elias Eliasen og Heindrick Jans van Tonsbergen, lar de seg identifisere?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Befraktnings forklaring fra 1651

Jeg antar at mannskapet blir vanskelig å finne noe om i norske kilder, men skipper Elias Eliasen og enka Margriette Fottinck som bor i Tønsberg med sine 5 barn lar seg kanskje gjøre å finne ut noe mer om?

attestatie of verklaring 10-okt-1652
Datering:
10-okt-1652
Inhoud:

Leendert Arijens, bootsman, 38j., Jacob Leenders, bottelier, 34j., en Jan Arijens, quartiermeester, 29j., allen varend onder capitein Willem Leenderts Nijch op het schip "de Esel", Pieter Reinderts, stuijrman, 50j., Erasmus Oels, schieman, 50j., Pieter Thomasz en Andries Mons, matrozen, 18j., op het schip "Margriet" onder schipper Elias Eliasz, van Tonsbergen in Noorwegen, leggen een verklaring af op verzoek van capitein Nijch. De "Margriet" heeft op de Houckcrammer gelegen, en is tussen Crammer in Engelant en Hasenberch, veroverd door Nijch. Elias Eliasz was van plan naar Londen te gaan, en aan Mons is door de schipper gevraagd om te zeggen dat zij naar Vranckrijck op weg waren. De "Margriet" behoort toe aan een weduwe, Margriette Fottinck, die met haar 5 kinderen in Tonsbergen woont.

Leendert Arijens, båtsmann, 38 år, Jacob Leenders, bottelier, 34 år, og Jan Arijens, kvartermester, 29 år, seiler alle under kaptein Willem Leenderts Nijch på skipet "de Esel", Pieter Reinderts, stuijrman, 50 år old., Erasmus Oels , Schieman, 50 år, Pieter Thomasz og Andries Mons, matroser, 18 år, på skipet «Margriet» under skipper Elias Eliasz, fra Tønsbergen i Norge, avgir uttalelse etter anmodning fra kaptein Nijch. «Margriet» lå fortøyd på Houckcrammer, og ble tatt til fange av Nijch mellom Crammer i Engelant og Hasenberch. Elias Eliasz planla å reise til London, og Mons ble bedt av skipperen om å si at de var på vei til Vranckrijck. «Margriet» tilhører enken Margriette Fottinck, som bor med sine 5 barn i Tønsbergen.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Eliassen, oppført under kategorien "Schippere og Styrmend" i Tønsberg, betalte i 1645 koppskatt for seg selv og sin kvinne, samt for en sypike som holdt til hos ham: https://www.digitalarkivet.no/rk20080805630882

"Margriette Fottinck" kan muligens være Maren, salige Johan Frønnichs, oppført under kategorien "Borger Schabitt" i Tønsberg, som i 1645 betalte koppskatt for seg selv, to sønner, ei datter som var enke, og to tjenestepiker: https://www.digitalarkivet.no/rk20080805630880

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp Kristian. Elias Eliassen må være rett mann

Finnes det noen oversikt over skip registrert/ med eier fra Tønsberg i den tiden? Skipet  "Margriet" finner jeg igjen ved flere anledninger dog med annen skipper, mulig det er oppkalt etter kona til Fottinck/Frønnich

Her er en annen skipper fra Tønsberg. Lar han seg finne igjen?

Heindrick Jans van Tonsbergen, skipper på "St. Micchiel", og Alexander Willems van Cristiain i Norge, eier av en tømmerlast, som ble lastet på skipet i Norge for å bli fraktet til Nieu Casteel, erklærer at skipet er til sjøs angrepet av kaptein Jan Waijth fra Wait, i tjeneste for Hans Majestet van Engelant. Jacob van Quaille har blitt delegert av kapteinen til å selge skipet. For å unngå ytterligere kostnader er det inngått en avtale mellom Van Quaille og Jan Mon og Frans Joppen på vegne av rederiene. Alexander Willems var lasteren av lasten, som får kompensasjon.

overeenkomst 29-sep-1649
Datering
29-sep-1649

Inhoud:

Heindrick Jans van Tonsbergen, schipper van de "St. Micchiel", en Alexander Willems van Cristiain in Noorwegen, eigenaar van een hout last, die in Noorwegen in het schip is geladen om naar Nieu Casteel te brengen, verklaren dat het schip in zee is aangevallen door capitein Jan Waijth of Wait, in dienst van zijne majesteit van Engelant. Jacob van Quaille is door de capitein afgevaardigd om het schip te verkopen. Om verdere kosten te voorkomen is een accooord gesloten tussen van Quaille en Jan Mon en Frans Joppen namens de reders van het schip. Alexander Willems was inlader van de last, die een vergoeding krijgt.
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Søren Fodich i Tønsberg i andre del av 1600-tallet, han dør 42 år gammel i 1692 (https://histreg.no/index.php/person/pg00000000056172). Maren Fodichs som begraves i 1701, 58 år gammel, er vel enken (https://histreg.no/index.php/person/pg00000000056390).

Kirkeregnskapet til Vår Frue kirke viser at kirken mottar 4 skilling i tomteleie for Hans Foutechs hus 1645 (https://www.digitalarkivet.no/db60149229000090). Samme år betalte både Johan Frønnich og Giert Frønnich samme beløp. Frønnich og Fodich/Foutech er nok to forskjellige slektsnavn.

Endret av Ketil Firing Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Kirkeregnskapet til Vår Frue kirke viser at kirken mottar 4 skilling i tomteleie for Hans Foutechs hus 1645 (https://www.digitalarkivet.no/db60149229000090). Samme år betalte både Johan Frønnich og Giert Frønnich samme beløp. Frønnich og Fodich/Foutech er nok to forskjellige slektsnavn.

Veldig spennende Ketil.

Foutechs virker nærmere Fottinck enn Frønnich, men hollendere og belgiere noterte navn ut fra muntlig overførsel, så det skrevne resultatet kunne bli ekstremt noen ganger.  Uten ø æ å osv. 

Men denne Hans Foutech er i aller høyeste grad inne i varmen. Kan det være flere kilder der han eller slekta er nevnt?

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne i 1652 uten at det hjelper stort.

Oversettelse kan inneholde feil

innhold:

Elias Eliasz van Tonsbergen, skipper ved siden av 'Margriets'  store 75 laster, klare til å gå til Tønsbergen i Norge, har mottatt 150 gylden fra Frans Joppen, maeckelaer, for sine fraktbehov.

kwitantie 29-nov-1652
Datering: 29-nov-1652

Notaris: Jacobus Delphius

Inhoud:

Elias Eliasz van Tonsbergen, schipper naast God van de 'Margriet', groot 75 lasten, gereed om naar Tonsbergen in Noorwegen te gaan, heeft van Frans Joppen, maeckelaer, 150 gulden ontvangen voor zijn scheepsbehoeften.
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Tønsberg i år 1651 - Enken Margriette Fottinck - skippere Elias Eliasen og Heindrick Jans van Tonsbergen, lar de seg identifisere?

Jeg løfter dette innlegget og håper den er noen som kan hjelpe med oppklaring.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stykke utenfor min komfortsone, men det eneste jeg finner spesifikt om skip og mannskap i Tønsberg på 1600-tallet er Skipslister, 1667 - og det er trolig for sent. Jeg har ikke gjenfunnet noen av navnene der.

Heindrick Jans kunne hete He(i)nrik/Hen(i)drik Ja/ons(en)

Det fantes en Hendrich Jahnsen som mistet en sønn i 1651, som kanskje var den samme Henrich Jansen som døde i 1682. Han ble begravet med klokkeringing og hans etterleverske  donerte  litt blikk til døpefonten. Nr. 1 høyre side https://www.digitalarkivet.no/db60149229000324

Jeg har ikke funnet ham i Sogneprestens mantall, og vet ikke noe om hans yrke, men han kan ikke ha vært en alminnelig arbeidsmann.

Når det gjelder  Frönnich var det også en Jacob Frönnich som ble begravet med klokkeringing i Tønsberg i 1656 https://www.digitalarkivet.no/view/382/pc00000004774793

Nr. 2 høyre side https://www.digitalarkivet.no/db60149229000150

Dersom sjøfolkene på 'Margriet' er norske ville jeg tippe at
Pieter Reinderts, stuijrman, 50j i 1652 skulle være en Peder Reinerts(en)/Reinharts(en) på 65 år i 1667 hvis han fortsatt levde.

Jeg ha ikke funnnet ham i mantallet av 1645-46 eller Koppskatten, eller ved elektronisk søk på navn i Tønsberg før 1700.
Erasmus Oels, schieman, 50j i 1652 skulle være en Rasmus eller Erasmus Ols(en) eller kanskje Aales(en), også 65 i 1667

Jeg ha ikke funnnet ham i mantallet av 1645-46 eller Koppskatten, eller ved elektronisk søk på navn i Tønsberg før 1700.

Det fantes en Rasmus Ols. som var husmann i soneprestens mantall av 1664-65, men han var for ung. https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000004673717

Pieter Thomasz en Andries Mons, matrozen, 18j. skulle være Peder Thomas(en) og Andreas/Anders Mons(en) 33 år i 1667

Det fantes en Peder Thomisen i Sogneprestens mantall av 1664-65, men han var for ung, han skulle være født ca. 1650. https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000004673747

En Anders Monsön er forlovningsmann i Tønsberg i 1688, men noe tidligere har jeg ikke støtt på noen  med dette navnet. Øverst på venstre side https://www.digitalarkivet.no/kb20070425640728 Finner ham ikke i Sogneprestens mantall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2024 at 10:05 PM, Ivar Moe said:

Men denne Hans Foutech er i aller høyeste grad inne i varmen. Kan det være flere kilder der han eller slekta er nevnt?

Jeg kan se at han er nevnt i 

Tønsbergs historie. 2 : Tidsrummet 1536-1814Johnsen, Oscar Albert1934

men jeg vet ikke om det står noe mer om han enn navnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar angående sogneprestens manntall 1663-66 for Tønsberg prosti: Dette dekker ikke Tønsberg by, og hele manntallet er heller ikke transkribert og dermed søkbart i Digitalarkivet. Bl. annet mangler Nøtterøy, Sem og Stokke, som stod for hovedrekrutteringen av Tønsbergs sjøfolk i tillegg til sjøfolk som bodde i byen. Transkripsjoner for Nøtterøy og Stokke finnes på Vestfold-slekt.

En mulig kandidat til Erasmus Oels er Rasmus Olsen Østre Smidsrød, 62 år gammel i 1665: Vestfold-slekt: Individuell detalj.

Endret av Ketil Firing Hanssen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Henrik Jansen, så betalte også han koppskatt i Tønsberg by i 1645. Jeg ga lenke til koppskatten 1645 for Tønsberg by i mitt innlegg 28. september.

Hvis man ønsker å kartlegge disse Tønsberg-beboerne ytterligere, kan man se hen til andre skattelister for Tønsberg by fra det aktuelle tidsrommet i lensregnskapene (hvor koppskatten 1645 inngår).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2024 den 1.44, Inger Hohler skrev:

Det fantes en Hendrich Jahnsen som mistet en sønn i 1651, som kanskje var den samme Henrich Jansen som døde i 1682. Han ble begravet med klokkeringing og hans etterleverske  donerte  litt blikk til døpefonten

Takk Inger. Det kan være rett Hendrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2024 den 9.24, Ketil Firing Hanssen skrev:

En mulig kandidat til Erasmus Oels er Rasmus Olsen Østre Smidsrød, 62 år gammel i 1665: Vestfold-slekt: Individuell detalj.

Den tror jeg på.  Veldig vanlig i gamle tider i Holland at Rasmus ble skrevet som Erasmus, og at etternavn ble avkortet  som Oles, Ols , olse. 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2024 den 11.39, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Når det gjelder Henrik Jansen, så betalte også han koppskatt i Tønsberg by i 1645. Jeg ga lenke til koppskatten 1645 for Tønsberg by i mitt innlegg 28. september.

Hvis man ønsker å kartlegge disse Tønsberg-beboerne ytterligere, kan man se hen til andre skattelister for Tønsberg by fra det aktuelle tidsrommet i lensregnskapene (hvor koppskatten 1645 inngår).

Takk for gode tips Kristian. Finnes det ikke noe skrevet i bøker osv i Norges eldste by fra 1600 tallet ? Jeg sliter med å tolke skattelister fra den tid

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar Moe skrev:

Takk for gode tips Kristian. Finnes det ikke noe skrevet i bøker osv i Norges eldste by fra 1600 tallet ? Jeg sliter med å tolke skattelister fra den tid

Bind 2 av Oscar Albert Johnsens Tønsbergs historie dekker tidsrommet 1536-1814: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name=Johnsen&title=Tønsbergs historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian, Ketil og  Inger 

Utrolig hva man kan finne selv fra 1600 tallet.

Tusen takk for god hjelp

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider