Gå til innhold
Arkivverket

Nektet Falkefugl fangst i Norge i 1643- Er det på Lista?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Er det på Lista?  Er det noen som har gode tips? Eller har fasit?

Leegeland van List 

På forespørsel fra Willem Verbrugge, fangstmester for prinsen av Orangen og sønn av avdøde Jan Verbrugge, også fangstmester i tjenesten til prinsen, Hans Adamsz, 47 år gammel, Jan Hendricxz 50 år, og Huybert Hendricxz 29 år gamle, bosatt i Verckenweerdt, Brabant, utstedte en erklæring angående vanskeligheter de møtte i deres forsøk, på vegne av den ankende part, på å fange falker i Leegeland of List i Norge. De ble hindret av tjenere til Hendrick de Gier og Oele Erasmus, som ble instruert om å gjøre det av Jonckheer Oege Bilkes. Den ankende part hadde skriftlig tillatelse til falkfuglfangst fra Coninck i Danmark, Norge mv.

attestatie of verklaring 22-aug-1643
Datering: 22-aug-1643

Inhoud:

Op verzoek van Willem Verbrugge, meester valckenier van de Prince van Orangen en zoon van wijlen Jan Verbrugge eveneens meester valckenier in dienst van de Prins, leggen Hans Adamsz, 47 jaar, Jan Hendricxz 50 jaar, en Huybert Hendricxz 29 jaar, wonende te Verckenweerdt in Brabant, een verklaring af betreffende moeilijkheden ondervonden bij hun pogingen, in opdracht van requirant , om valcken te vangen in het Leegeland van List in Noorwegen. Zij werden daarbij gehinderd door dienaars van Hendrick de Gier en Oele Erasmus die daar toe opdracht hadden van Jonckheer Oege Bilkes. Requirant had schriftelijke vergunning voor de valckvogelvangerij van de Coninck van Denemarken, Noorwegen etc.
Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Nektet Falkefugl fangst i Norge i 1643- Er det på Lista?

Jeg vet ikke om dette er relevant, men jeg fant nettopp ut om en Vilhelm Falkefenger, som finnes i skattelistene for Karlsøy fra 1610 til 1631 i følge Bratrein (jeg sliter med å lese de listene selv). Han hadde en sønn Jan Villumsen, som etter rapportert alder i sogneprestenes mantall 1666, må ha vært voksen når hans far flyttet dit.

Vilhelm Verbrugge - jeg vet ikke om det er samme som Vilhelm i Karlsøy - er visst nevnt i et brev fra 1667:

https://www.nb.no/items/4d81c9e854eebceb95f7aeba2a616c28?page=23

Endret av Harald Korneliussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar og tips.

Jeg tror nok også med flere at dette dreier seg om utmarksområde på Lista i Vest Agder. ( van List= fra List)

Men innlegget til Harald er også interessant. Mulig hollenderen har fanget falk begge plasser og mer til.

Jeg skal kikke nærmere på dette i hollandske kilder

Mvh

Ivar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar Moe skrev:

Tusen takk for mange svar og tips.

Jeg tror nok også med flere at dette dreier seg om utmarksområde på Lista i Vest Agder. ( van List= fra List)

Men innlegget til Harald er også interessant. Mulig hollenderen har fanget falk begge plasser og mer til.

Jeg skal kikke nærmere på dette i hollandske kilder

Mvh

Ivar 

I kapittelet jeg henviste til i bygdebok for Lista omtales nevnte Jan Verbrugge (Johan von Brüggen). Han hadde "kongelig privilegium" for kjøp av jaktfalker fra falkefengeren (på Lista).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2024 den 7.17, Jan H. Trelsgård skrev:

I kapittelet jeg henviste til i bygdebok for Lista omtales nevnte Jan Verbrugge (Johan von Brüggen). Han hadde "kongelig privilegium" for kjøp av jaktfalker fra falkefengeren (på Lista).

Takker for gode tips. Jeg har og skal søke på Jan Verbrugge i Nederlandske kilder. Ingen treff så langt.

Men dette temaet er nok løst .

Hjertelig takk til all for god hjelp

Mvh

Ivar Moe

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider