Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Kari Trygsdtr. etter 1865 på Kapstadmyr i Eidskog, Hedmark.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det gir ikke 100 % svar, men i Eidskog bygdebok B 3 er det omtalt at det var en løsøreauksjon i 1835, og at dette trolig var i forbindelse med arveoppgjør etter Kari. Men siden hun var i live i 1865 kan ikke dette stemme.

https://www.nb.no/items/cd9a7fb6e17f1f8db963eb8df115ba76?page=463&searchText="tryg embretsen"

image.png.f83aa48236745624eb12ec373e938e03.png

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars.

Jeg vet ikke hva denne løsøreauksjonen skyldtes, kanskje økonomien ikke var så god.

Men 1865 tellingen sier jo at hun var i live, så det kan ikke være knyttet til dødsfall. Ektemannen døde i 1853 og da var kona i live.

Peders dødsfall 27.03.1853, post nr.43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars, jeg skal prøve å få sett gjennom de i kveld.

Da har jeg sett gjennom dødsfallsprotokollene til og med 1875, uten hell dessverre.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT1865 står det at Kari Trygsdatter er fattiglem. Jeg har gjort søk på Arkivportalen, men jeg kan ikke se at det er registrert noen eget arkiv for Eidskog fattigvesen/fattigstyre/forsorgsvesen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe.

Den ser vanskelig ut denne. Jeg fant henne ikke i dødsfalls protokollene eller kirkebøkene over døde mellom 1865-1875.

Nå får jeg sjekke dødsfall rundt 1835 i tilfelle det er noe feil med den 1865 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellen Per Hansen døde i 1853 og det står at det er løsøreauksjon i 1835. Kan årstallet - dette er ren hypotese - 1853 ha blitt snudd om til 1835 ved en feiltakelse?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe.

Det er selvsagt en mulighet, men det forklarer jo likevel ikke hvorfor Kari er i live i 1865, og heller ikke hvor det blir av henne etter det.

Ellers tenker jeg når jeg høre ordet løsøreauksjon, at det er noen som har økonomiske problemer og sliter med forpliktelsene sine.

Det er jo merkelig at hun tilsynelatende blir borte etter 1865. men jeg fant henne ikke nevnt i dødsfalls protokollene frem til 1875. Og jeg får ingen treff på henne selv om jeg søker for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett dødsfallsprotokollen for 1866 (den vi fant begynner i 1867).
Hun var tross alt ganske gammel, og det er ikke utenkelig at hun døde kort tid etter folketellingen i 1865 (31. desember).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke problem med å være enig med deg der Lars. Men nå har jeg for nte gang gått gjennom kirkeboka over døde i Eidskog 1865, 66 og 67 uten å finne henne der. Det ville jo være underlig om hun var ført i en dødsfalls protokoll men ikke i kirkeboka.

Det nærmeste jeg kom var en Kari Olsdtr. død 15.08.1867 95 år gammel. Hun var legds lem og døde  i Børrudhagen. Nr. 76.

https://media.digitalarkivet.no/view/8864/255

Men jeg kan ikke se henne nevnt i dødsfalls protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg har ikke problem med å være enig med deg der Lars. Men nå har jeg for nte gang gått gjennom kirkeboka over døde i Eidskog 1865, 66 og 67 uten å finne henne der. Det ville jo være underlig om hun var ført i en dødsfalls protokoll men ikke i kirkeboka.

Ja, det vil høre med til unntakene. Men det finnes dessverre flere eksempler - også her på forumet - hvor døde ikke er har blitt registrert i kirkebøkene.
Så skal det selvsagt mye til for at 1866 er året, men her får vi prøve alt 🙂  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen katastrofe om jeg ikke får svar på spørsmålet mitt. Med mindre det var feil i tellingen 1865, har hun dødd en gang etter den tellingen.

Men det er alltid en smule irriterende å måtte la slike spørsmål stå ubesvart med et ? bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gravlagt ei 80 år gl. enke Marthe Trygsdatter fra  Fløitmoen i august 1866:

Eidskog prestekontor, AV/SAH-PREST-026/H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1860-1867, s. 257
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070124310453

Det finnes ingen med det navnet på Fløitmoen, eller ellers i Eidskog og Hedmark i 1865. Har ikke gjort noe videre søk enn det, men kanskje dette kan være henne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Espen. 

Da får jeg starte med å finne ut hvor Fløitmoen lå/ligger i forhold til Kapstadmyr. Hun bodde jo hos sønnen og hans familie ved tellingen i 1865. Så hvem var det som holdt til på Fløitmoen i 1865, familie?

Etter hva jeg kan se var det ikke familie som bodde der i 1865. Men det kan jo selvsagt være andre grunner til at hun flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Nina. Da kan nok også hun utelukkes. Og mysteriet om hvor det ble av Kari Trygsdtr. etter 1865 tellingen er fortsatt like stort og uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider