Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Berg (F. 1865?)

Malin F. Simensen
 Del

Recommended Posts

Hei!  
Jeg har forsket på slekten min nå i snart ett år og har kommet meg langt på mange grener i treet mitt, men det er én person der jeg møter veggen og det er min tippoldefar, Edvard Berg.

Hans sønn - min oldefar, Marius Peder Joachim Berg (senere byttet navn til Flaathe/Flåthe etter hans stefar) var et uægte barn og ble født høsten 1887 i Ålesund. Det er bare igjennom hans dåp,  konfirmasjon og vielse der jeg får ut litt info om Edvard. 
Edvard Berg ble ifølge disse født i 1865, var gartner av yrke, ugift/ungkar og hadde emigrert til Amerika/USA(?) mest sannsynlig i løpet av 1887 før min oldefars fødsel.
Om bosted før emigrasjon, så kan dette være gamle Borgund kommune (Møre og Romsdal) eller i Ålesund, men vet ikke noe om fødested. 

For å finne ut hvem hans foreldre var eller hva som har skjedd med han og hvor han bosatte seg i ettertid, så har jeg prøvd å lete i emigrasjons-protokoller uten å lykkes og med at han har et ganske vanlig Norsk/Skandinavisk etternavn som er brukt i mange slekter, så gjør dette ikke letingen min særlig enklere.

All hjelp og tips blir satt utrolig stor pris på! 

Kilder:
Dåp sønn 1
Dåp sønn 2
Konfirmasjon sønn
Vielse sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være vår Edvard Berg som emigrerer fra Ålesund til Amerika et par måneder før sønnen ble født? Alder 29, dvs. født ca. 1858.

Edvard Andres. Berg - Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 7: Emigrantprotokoll nr. 7, 1885-1888 - Digitalarkivet

Fødselsåret 1865 som er oppgitt ved sønnens fødsel kan være upresist siden sønnen er uekte og faren tilsynelatende har reist til Amerika.

Og videre, kan dette være samme Edvard i FT 1875?

016 Edvard Andreassøn Berg - 0194 - 003 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1502P Molde prestegjeld - Digitalarkivet

Her er fødselsdato oppgitt til 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

I ft1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038277000018

Født og dåp nr 26: https://media.digitalarkivet.no/view/2271/78

Her i Ft1920: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074034026120

Død nr 558: https://media.digitalarkivet.no/view/27865/180

Endret av Allan Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Kan dette være vår Edvard Berg som emigrerer fra Ålesund til Amerika et par måneder før sønnen ble født? Alder 29, dvs. født ca. 1858.

Edvard Andres. Berg - Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 7: Emigrantprotokoll nr. 7, 1885-1888 - Digitalarkivet

Fødselsåret 1865 som er oppgitt ved sønnens fødsel kan være upresist siden sønnen er uekte og faren tilsynelatende har reist til Amerika.

016 Edvard Andreassøn Berg - 0194 - 003 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1502P Molde prestegjeld - Digitalarkivet

Her er fødselsdato oppgitt til 1861.

Oi! Hvis vi ser bort i fra hans alder, så er han(første link) kanskje den nærmeste kandidat som kan være min tippoldefar, spesielt med det at bostedet var registrert som Ålesund før emigrasjon og at han dro i April 1887, noen måneder før min oldefars fødsel som stemmer med informasjonen på dåpsprotokollen.
Skal følge dette litt nærmere, tusen takk for tips! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider