Mats Kalstad Skrevet Oktober 4, 2024 Del Skrevet Oktober 4, 2024 Hvor ble dette drapet av skakk, utført i norge? Nærme bergen? eller nede ved barland, med lystrupene https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060508001?page=211&searchText=lystrup Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarald Stein Skrevet Oktober 5, 2024 Del Skrevet Oktober 5, 2024 Jeg vet det var noen Lystrup i Sogn. Verdt å undersøke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Kalstad Skrevet Oktober 5, 2024 Forfatter Del Skrevet Oktober 5, 2024 2 timer siden, Tarald Stein skrev: Jeg vet det var noen Lystrup i Sogn. Verdt å undersøke? Det vet jeg, men hvor vardt dette drapet utført? er så mangt med lystruper og mye som er uklart, so om jeg hadde funnet ut hvem denne Skakk var når drapet skjedde hadde det løst noen tråder knytt til slekten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Kalstad Skrevet Oktober 5, 2024 Forfatter Del Skrevet Oktober 5, 2024 1 time siden, Mats Kalstad skrev: Det vet jeg, men hvor vardt dette drapet utført? er så mangt med lystruper og mye som er uklart, so om jeg hadde funnet ut hvem denne Skakk var når drapet skjedde hadde det løst noen tråder knytt til slekten i samme "bok" blir lystruper s. 256, anklaget for og dvs. Er det samme familie? Evt personer, eller er det 2 ulike familier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 5, 2024 Del Skrevet Oktober 5, 2024 5 timer siden, Mats Kalstad skrev: Det vet jeg, men hvor vardt dette drapet utført? Det er litt uklart om du spør etter fleire kjelder til dette, eller om du spør om hjelp til å tolke det som står i brevet (utdraget) i boka. Ifl. brevet høyrde Skak Lystrup heime i Bratsberg og drapet skjedde der - ikkje i/ved Bergen eller i Sogn. ("udi dit Len" i brev til Eiler Urne, som var lensherre i Bratsberg https://no.wikipedia.org/wiki/Eiler_Urne ) Utdraget gjev ikkje noko nærare heimfesting enn lenet. Mats Kalstad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå