Gå til innhold
Arkivverket

DNA og stedsangivelse

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hvor mye kan man stole på DNA resultatet fra MyHeritage ol.?

Er det noen som vet hvor treffsikker DNA resultatet er på stedsangivelse for ens opprinnelse? Altså ikke bare landet man stammer fra, men et spesifikt område i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Vigdis Olsen said:

Er det noen som vet hvor treffsikker DNA resultatet er på stedsangivelse for ens opprinnelse? Altså ikke bare landet man stammer fra, men et spesifikt område i landet.

Begynn her

https://www.norwaydna.no

https://www.familytreedna.com

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det mye reklame og positivitet...

Men stemmer resultatene? Kan man stole på at når testen påstår at en stammer fra f.eks Vågå så finner man forfedre der?

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har erfaringar, men ikkje noko fasitsvar. Eit tommelfinger-regel er at di lenger unna, di meir feil.  Om ein amerikanar oppgjev Bergen som fødestad for sin eldste kjende ane, kan vekomande vere frå stort sett heile Vestlandet - særleg det som før heitte Nordre og Søndre Bergenhus Amt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting i en DNA test eller noe i genene som kan si at du stammer fra Vågå - eller andre såpass spesifikke områder. Det er ingen stedsangivelse i DNA, og det er vel det du egentlig spør om? Det testselskapene derimot gjør, er at de sammenligner en spesifikk test med en referansegruppe fra forskjellige områder, og dette vil fortelle deg om du har mye genmateriale tilfelles med folk fra et bestemt område. Jo flere tester som selskapet sitter på fra samme område, jo større sannsynlighet er det for at stedsangivelsen er omtrentlig riktig.

Selv synes jeg det har stemt forholdsvis godt med det jeg vet fra min dokumenterte slektsforskning, selv om jeg har noen småprosenter her og der som nok er mest støy.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per.H.Skaug skrev:

Det er ingen ting i en DNA test eller noe i genene som kan si at du stammer fra Vågå - eller andre såpass spesifikke områder.

Nei, det er ikkje noko i sjølve testresulatet som fortel noko om det. Men hos Familytreedna blir det forventa at du oppgjev eldste kjende ane på både mt og y-linja, og det var dei opplysningane eg la til grunn for det eg svara. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja, har erfaringar, men ikkje noko fasitsvar. Eit tommelfinger-regel er at di lenger unna, di meir feil.  Om ein amerikanar oppgjev Bergen som fødestad for sin eldste kjende ane, kan vekomande vere frå stort sett heile Vestlandet - særleg det som før heitte Nordre og Søndre Bergenhus Amt.

Ja - jeg kjenner til tanken om at fordi forfaderen emigrerte fra Bergen havn så tror de at han/hun kom fra Bergen.

Men dette gjalt et DNA-svar som oppga et avgrenset område i Norge som "opphav" til slekta. Det hørtes noe merkelig ut og jeg lurer på hvor seriøst dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per.H.Skaug skrev:

Det er ingen ting i en DNA test eller noe i genene som kan si at du stammer fra Vågå - eller andre såpass spesifikke områder. Det er ingen stedsangivelse i DNA, og det er vel det du egentlig spør om? Det testselskapene derimot gjør, er at de sammenligner en spesifikk test med en referansegruppe fra forskjellige områder, og dette vil fortelle deg om du har mye genmateriale tilfelles med folk fra et bestemt område. Jo flere tester som selskapet sitter på fra samme område, jo større sannsynlighet er det for at stedsangivelsen er omtrentlig riktig.

Da kan det likevel ha noe for seg? Bare at jeg utvider "omlandet" en del i letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Ja - jeg kjenner til tanken om at fordi forfaderen emigrerte fra Bergen havn så tror de at han/hun kom fra Bergen.

Men dette gjalt et DNA-svar som oppga et avgrenset område i Norge som "opphav" til slekta. Det hørtes noe merkelig ut og jeg lurer på hvor seriøst dette er.

Då beklagar eg at eg svarte på noko anna enn du spurde om 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Då beklagar eg at eg svarte på noko anna enn du spurde om 🙂

Helt OK! 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vigdis Olsen skrev:

Et dna-svar kan vel neppe oppgi helt og holdent hvor slekta har sitt opphav, men derimot at en har mange dna-treff med mennesker som lever der i dag. En persons forfader/ formoder kan jo ha bosatt seg i et helt annet område enn der vedkommende ble født og fått mange etterkommere akkurat der, slik at man selv får dna-treff med nålevende personer der. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anita Aamo skrev:

Et dna-svar kan vel neppe oppgi helt og holdent hvor slekta har sitt opphav, men derimot at en har mange dna-treff med mennesker som lever der i dag. En persons forfader/ formoder kan jo ha bosatt seg i et helt annet område enn der vedkommende ble født og fått mange etterkommere akkurat der, slik at man selv får dna-treff med nålevende personer der. 

Da får jeg satse på et "utvidet leteområde". 😀 I utgangspunktet tenkte jeg vel mest at det ikke var mulig å stedsbestemme DNA-opphavet så nøyaktig, men kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør nok være forsiktig m.h.t. å bruke kun stedfesting for å finne opphavet ditt. Her kan vi nordlendinger være et godt eksempel at en bør gå fram på en mer tradisjonell måte, dvs. ved å bruke skriftlige kilder som kirkebøker og folketellinger. Mange av oss er som kjent en salig miks av diverse etniske grupper; nordmenn, finner/kvener, samer, skotter, dansker, svensker m.m.  Selv får jeg mange dna-treff med finskættede personer som i dag bor i Finnmark. Dette betyr selvsagt ikke at mine kvenske forfedre har sitt opphav i Finnmark, men at disse finnmarkingene og jeg har felles forfedre i Nord-Sverige og enda lengre tilbake i Finland. Det samme gjelder treffene jeg får med mange mennesker som i dag bor i Østerdalen.  Noen av mine forfedre var blant dem som reiste nordover  på slutten av 1700-tallet, men i og med at jeg ikke har klart å spore alle i skriftlige kilder, har jeg ikke klare holdepunkter for å hevde at de egentlig (!) har sitt opphav i de bygdene jeg tror (!) de kom fra 

Endret av Anita Aamo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anita Aamo skrev:

Ja, du bør nok være forsiktig m.h.t. å bruke kun stedfesting for å finne opphavet ditt.

Jeg prøver hjelpe noen som har svært lite opplysninger om sine forfedre. Ikke fødselsår og ikke det norske navnet, men kun navnet som ble brukt i USA. Litt håpløst!

Men DNA har gitt noen stedsnavn i Norge så jeg har bladd i bygdebøker og kirkebøker på disse stedene. Det er selvfølgelig kun skikkelige skriftelige kilder som kirkebøker som kan gi sikkert svar.

De håper å få noen flere opplysninger av en eldre slektning i helga. Krysser fingrene for at de får det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Minnesota i dag. Min bestefar og bestemor kom fra Tovdal, Åmli, Agder. Jeg har gjort Y DNA 67-markørene. Jeg har 37 treff. Bare én er fra Norge. De fleste er fra England, Skottland og Sverige. Den norske hiten har imidlertid en far fra Herefoss, Agder. Vi deler en stamfar, en 7. oldefar
Torjus Syvertsen Retterstøl
1622–1699
FØDELSE 1622 • Retterstøl, Herefoss, Aust-Agder, Norge
DØD 1699 • Retterstøl, Herefoss, Aust-Agder, Norge

DNA er ikke en enkel måte å finne dine aner, men hvis du er heldig kan det fungere. Det er bedre å bruke den gamle måten med papirsti.

Har du lagt ut den kjente historien til den amerikanske familien på denne siden?

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en amerikaner leter etter sin norske slekt så vil nok ikke Journeys på Ancestry eller genetiske grupper på Myheritage hjelpe. Områdene er ganske store og ved lav komfidensnivå får du ganske mange. Jeg anbefaler heller å jakte på matcher. Test eldste person siden de har mer DNA fra Norge. Er de allerede på Ancestry så overfør til Myheritage, siden det er flere nordmenn der enn på Ancestry. Er det fortsatt ingen gode treff så overfør til familytreedna og gedmatch. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigdis,

det høres jo allerede ut som om det er tatt en (eller flere) DNA tester. Kan du fortelle oss noe om de(n) testen(e) som er tatt, så kan vi sikkert komme med litt mere spesifikk hjelp?

Har Amerikanerne ikke tatt en test, kan jeg fortelle litt om det jeg gjorde. Selv tok jeg først en test hos FamilyTreeDNA, siden den testen også kan brukes for YDNA (farssiden i rett linje) og mtDNA (morslinjen i rett linje). Dette selskapet tilbyr ikke lengre at man kan bygge sitt eget tre, men man kan overføre testresultatene til MyHeritage. MyHeritage er nok det selskapet som brukes av flest nordmenn, og dermed vil gi flest treff i Norge.

Senere tok jeg en test hos Ancestry (fordi Ancestry ikke har en mulighet for å overføre MyHeritage og/eller FamilyTreeDNA dit). Jeg har veldig mye slekt i USA, og disse testene har hjulpet meg veldig mye på vei med andre koblinger. Hvis testobjektene i USA har mye annen familiebakgrunn enn bare norsk, kan det være enklere å identifsere de delene av DNAen som faktisk har en norsk tilknytning  Dessuten synes jeg Ancestry har noen flere og nyttige hjelpemidler, og testen kan overføres den andre veien.

Så hvis de ikke har tatt en test, kunne det jo være et alternativ å ta en test på Ancestry, og så overføre den til MyHeritage. Da får man nok mest for pengene, i hvertfall om man ikke er ute etter ren fars eller morslinje (da er nok FamilyTreeDNA best). Selvfølgelig, kostnaden på de forskjellige testene er jo også noe man bør vurdere.

Har de derimot tatt en test, bør du eller de se på matchene, og så bygge opp et tre over det som faktisk vites. DNA i seg selv er som regel ikke nok til å finne koblingene, man må som regel også bygge opp et familietre med dokumenterbar informasjon, som DNA da vil kunne bekrefte.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Jeg bor i Minnesota i dag. Min bestefar og bestemor kom fra Tovdal, Åmli, Agder. Jeg har gjort Y DNA 67-markørene. Jeg har 37 treff. Bare én er fra Norge. De fleste er fra England, Skottland og Sverige. Den norske hiten har imidlertid en far fra Herefoss, Agder. Vi deler en stamfar, en 7. oldefar
Torjus Syvertsen Retterstøl
1622–1699
FØDELSE 1622 • Retterstøl, Herefoss, Aust-Agder, Norge
DØD 1699 • Retterstøl, Herefoss, Aust-Agder, Norge

DNA er ikke en enkel måte å finne dine aner, men hvis du er heldig kan det fungere. Det er bedre å bruke den gamle måten med papirsti.

Har du lagt ut den kjente historien til den amerikanske familien på denne siden?

Det var jo helt blink på fødested!

Jeg vet ikke så mye enda, håper på mer informasjon over helga. Selvfølgelig er det kirkebøker som er eneste skikkelige dokumentasjon på hvor de kom fra.

Foreløpig har jeg bare den engelske versjonen av forfarens navn og vet at han fikk barn i slutten av 1880-årene og begynnelsen av 1890-årene - usikkert om det var i USA eller Norge. Så da kan jeg begynne å lete etter faren - uten sikkert navn - blant fødte omkring 1830-1855 i Norge... 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Vigdis,

det høres jo allerede ut som om det er tatt en (eller flere) DNA tester. Kan du fortelle oss noe om de(n) testen(e) som er tatt, så kan vi sikkert komme med litt mere spesifikk hjelp?

Jeg tror det er tatt en DNA-test som har gitt noen stedsnavn i Norge som "opphavssted".

Det jeg lurte på her, er hvor mye jeg kan stole på en slik stedsangivelse for å begrense kirkeboksider å lete gjennom.

Familieopplysningene er ikke mine, så innen jeg har klarsignal om å spørre offentlig, venter jeg med det.

Jeg krysser fingrene for at det kan skaffes flere opplysninger hos en eldre slektning nå i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2024 den 22.50, Vigdis Olsen skrev:

1. Ja, du kan stole på DNA-resultatene fra Myheritage, men med det mener jeg selve analysen og ikke tolkningen.
  2. Husk at det er kun hvem du har treff med som har verdi og er til å stole på, såkalt etnisitetsberegning er mest for underholdning og ikke relevant for de fleste, men... noen ganger kan de allikelevel gi en indikasjon på et ukjent opphav (aldri bekreftelse..).
  3. Nei! DNA alene kan ikke stedfeste hvor dine aner er fra nøyaktig, det eneste vi kan se er at sammenlignet med utvalgte testere som danner referansegrupper, så deler du mer eller mindre DNA med noen grupper enn andre. Spesifikk geografisk lokalasjon under f.eks. Skandinavisk er basert på hvor de du har treff med har oppgitt sitt opphav fra, det kan selvsagt gi en indikasjon på at du kanskje også har opphav derfra, men igjen så kan det ikke hverken bevise eller bekrefte at det er slik.

Hos Myheritage kan du også velge "konfidensnivå" for dine geografiske områder, hos meg ser det da slik ut for Skandinavia (stilt inn på lavest pålitelighet):

Skjermbilde (782).png

Endret av David Widerberg Howden
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et litt større leteområde! 🤔

Selvfølgelig er det kun funn i kirkebøker som kan gi svar her, men jeg hadde håpet på et litt mer avgrenset leteområde.

Det er mulig jeg kan få noen flere opplysninger over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel selskaper hevder gjerne at de kan beregne din etnisitet helt nøyaktig ned til 0,1% men slik er det selvsagt ikke. Hvis det var tilfelle ville ikke resultatene ha variert såpass mye som de gjør for hver oppdatering. Myheritage hevder her at de også kan beregne ditt opphav til byen der din ane er født, det kan selvsagt skje for noen, men....   

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Det var et litt større leteområde! 🤔

Selvfølgelig er det kun funn i kirkebøker som kan gi svar her, men jeg hadde håpet på et litt mer avgrenset leteområde.

Det er mulig jeg kan få noen flere opplysninger over helga.

Det er ingen snarveier, så her må trefflistene sees gjennom og sammenlignes. Mange har lagt inn slektstrær og det er disse som du må fokusere på. Hvis en del av treet er ukjent, bør først det som er kjent kartlegges genetisk, det som man da sitter igjen med som ikke passer inn i  slekstreet er det som bør fokuseres på for å finne et ukjent opphav. Men.. så spørs det hvor langt tilbake det ukjente er, for med autosomalt-DNA så skal det mye til for å kunne bevise noe langt tilbake i tid. (da må man teste mors og farslinjer). 

Endret av David Widerberg Howden
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider