Gå til innhold
Arkivverket

Oslo Emigration 1836-1848

Nancy Louise Coleman
 Del

Recommended Posts

Eg har fått kopi av eit par sider frå eit hefte, "Oslo Emigration 1836-1848". Compiled by the Staff of the Family History Library of The Church of Jesus Christ of the Latter-day Saints, May 2001.

Eg rekna med at eg kunne finne originalen på arkivverket/digitalarkivet, men eg får ikkje treff. Er det nokon som veit kva originalen heiter, og om han er digitalisert på Arkivverket?

Takk for hjelpa!

IMG_1778.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Extraxted from a handwritten manuscript received from the Police Department in Oslo, Norway" ; det er ingen presis kildehenvisning, men det antyder i alle fall at originaldokumentet i 2001(?) befant seg i Oslo-politiets arkiver og i alle fall på det tidspunktet ikke var avlevert til Arkivverket. Dokumentet kan ha blitt avlevert senere, eller det kan fremdeles befinne seg i Oslo-politiets arkiver (altså arkivmateriale som Oslo-politiet selv oppbevarer).

Fotografiet ditt gir oss ikke tilstrekkelige opplysninger til å kunne identifisere hva dette kan være for noe. Politiet begynte ikke å føre emigrantprotokoller før mot slutten av 1860-tallet, så originaldokumentet må i dette tilfellet være noe annet, som det har vært mulig å ekstrahere opplysninger om emigranter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Familysearch-Katalog: https://www.familysearch.org/search/catalog/818435?availability=Family History Library

Oslo Emigration Extracts, 1836-1848

Format:
Books/Monographs
Språk:
English
Publikasjon:
Salt Lake City, Utah : Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. Family History Library, 1999
Fysisk:
19 p.
Emneklasse:

Notater

Prepared by Family History Library staff from materials in Stadsarkivet in Oslo, Norway. Extracted from a manuscript at the Oslo Police Department.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til @Allan Frantzen for henvisningene. Det kan virke som om "Extraxted from a handwritten manuscript received from the Police Department in Oslo, Norway" er upresist, i den forstand at originaldokumentet nok heller inngår i Oslo-politiets avleverte arkivet i Statsarkivet i Oslo. Men "a handwritten manuscript" er jo likevel ikke så lett å identifisere.

Jeg ser på "Part II: Arranged Chronologically As Entries Appeared in the Original Source", at det er noen få innførsler fra 1836-1840, noen fra 1843 og deretter en del flere fra 1845-1848, med den siste datert 28. juli 1848.

Etter gjennomgang av arkivkatalogen for arkivet AV/SAO-A-10085 Oslo politidistrikt er mitt beste tips at opplysningene kan være utdrag av to passprotokoller:

På denne tida var det ennå passtvang for innenlands reiser i Norge, så disse passprotokollene inneholder opplysninger om pass for mange slags reiser, også innenlands. Min tanke er derfor at det er ekstrahert opplysninger om personer som har oppgitt at de skulle til Amerika.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for opplysningar! Eg er litt forvirra når eg ser på lenkene i meldinga frå Kristian Hunskaar. Dette materialet er vel ikkje digitalisert? Eller er det det? Må ein komme til arkivet for å sjå på det?

Eg fekk dette svaret frå Oslo-politiet i dag:

Utvandringsprotokoll over Oslo - Kristiania Nancy
Coleman

Vi viser til din henvendelse av 08.10.2024, og informerer om at Oslo politidistrikt har
avlevert arkivmateriale for forespurte periode til Riksarkivet.

Med hilsen
Nina Sjøvold
Arkivleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nancy Louise Coleman skrev:

Hei igjen og takk for opplysningar! Eg er litt forvirra når eg ser på lenkene i meldinga frå Kristian Hunskaar. Dette materialet er vel ikkje digitalisert? Eller er det det? Må ein komme til arkivet for å sjå på det?

Jeg har lenket til den digitale arkivkatalogen.

Arkivmaterialet kan benyttes på vår lesesal på Sognsvann i Oslo: https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/riksarkivet-og-statsarkivet-i-oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider