Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Oddmar Moen f.1928 giftet seg på Lillehammer med Else Noren f. 1924.

Når jeg slår opp ekteskapet i Digitalarkiver viser det at de skal ha giftet seg i 1853.

Dette ser ut som en feilregistrering og bør nok være i 1953.

Når jeg forsøker å rapportere feilen får jeg beskjed om at dataene er sperret for rapportering.

Så hvordan skal man gå fram for å få noen til å rette på dem?

Når du forsøker å rapportere feilen, får du opp skjermbildet som er vist nedenfor. Hvis du klikker på "les mer", kommer du videre til https://www.digitalarkivet.no/content/1516/korrekturmeldinger-og-kommentarer-på-registrerte-kirkebøker-fra-amf, og derfra kan du eventuelt gå videre til https://www.digitalarkivet.no/content/811/korrektur-av-registrerte-kirkebøker-amf.

Skjermbilde 2024-10-10 kl. 13.51.25.png

• Liker 1

Det korte svaret er at det er så mange feil i databasane frå AMF at å behandle enkelt-korrekturmeldingar er å kaste vekk tida til Arkivverket, og at det er meir effektivt å melde seg på dugnad, få utlevert datafila og rette ein heil database om gongen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
  • 3 måneder senere...

Nå begynner det å bli en god stund siden rapporteringsfunksjonen for AMF-materiale ble avslått. Selv om korrigeringer som ble rapportert ikke fikk innvirkninger på søk før rapporten ble gjennomgått, så var det allikevel nyttig å kunne lese hva andre brukere hadde lagt inn av rapporter.

Er det mulig å åpne opp for dette igjen?

Selvsagt med en forklaring/følgetekst med informasjon om bruk («disclaimer»/ansvarsfraskrivelse).

4 timer siden, Hanne Astad skrev:

Nå begynner det å bli en god stund siden rapporteringsfunksjonen for AMF-materiale ble avslått. Selv om korrigeringer som ble rapportert ikke fikk innvirkninger på søk før rapporten ble gjennomgått, så var det allikevel nyttig å kunne lese hva andre brukere hadde lagt inn av rapporter.

Er det mulig å åpne opp for dette igjen?

Jeg antar at funksjonen enten må være skrudd på, eller fullstendig av. Men jeg sender spørsmålet videre.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.