Gå til innhold
Arkivverket

Danske kanselli, Norske henlagte saker

Randi Kristin Strand
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter Danske kanselli, Norske henlagte saker (1578–1762), men sliter med å finne dem i Digitalarkivet. Har pakkeserien skiftet navn eller er de rett og slett ikke skannet? Leter etter datoene 13/12 1614 og 9/11 1615, samt 30/7 og 29/8 1648.

Vennlig hilsen

Randi Kristin Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske henlagte saker er serie Jaa i arkivet AV/RA-EA-3023 Danske Kanselli 1572-1799. Arkivkatalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/53d2f149-9fda-4d45-a9cc-c5b209001c93

Dette arkivet er representert i Digitalarkivet, men bortsett fra et par "slengere" er det kun seriene Fcaa, Fcab og Fcca som er digitaliserte: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000006335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Randi Kristin Strand skrev:

Hei!

Jeg leter etter Danske kanselli, Norske henlagte saker (1578–1762), men sliter med å finne dem i Digitalarkivet. Har pakkeserien skiftet navn eller er de rett og slett ikke skannet? Leter etter datoene 13/12 1614 og 9/11 1615, samt 30/7 og 29/8 1648.

Vennlig hilsen

Randi Kristin Strand

Kanskje hos Rigsarkivet/Arkivalieronline?  Rull ned til "Henlagte sager" hvor det er passende treff merket med "Norske Afdeling". https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/other/other-collection/149

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Kanskje hos Rigsarkivet/Arkivalieronline?  Rull ned til "Henlagte sager" hvor det er passende treff merket med "Norske Afdeling". https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/other/other-collection/149

Det ser ut til at danskene her har publisert digitaliserte mikrofilmer av arkivmateriale som på 1990-tallet ble overført fra Rigsarkivet i Danmark til Riksarkivet i Norge. Jeg klarer ikke på stående fot å få helt tak på hvordan inndelinga på Arkivalieronline korresponderer med den norske arkivkatalogen, men det er mulig at @Randi Kristin Strand her kan finne det hun søker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rådført meg litt internt og fått vite at norske henlagte saker i serie Jaa omfatter dokumenter som ble overført til Riksarkivet fra Rigsarkivet i Danmark i 1821 og 1937. Disse dokumentene er derfor ikke på danskenes mikrofilmer.

De etterspurte datoene finnes høyst sannsynlig i serie Jaa, og et lesesalsbesøk synes derfor å være nødvendig i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg har rådført meg litt internt og fått vite at norske henlagte saker i serie Jaa omfatter dokumenter som ble overført til Riksarkivet fra Rigsarkivet i Danmark i 1821 og 1937. Disse dokumentene er derfor ikke på danskenes mikrofilmer.

De etterspurte datoene finnes høyst sannsynlig i serie Jaa, og et lesesalsbesøk synes derfor å være nødvendig i dette tilfellet.

Er det utenkjeleg at Danmark (som har forvalta vår felles historie) kan ha skaffa seg mikrofilmkopiar av slike dokument etter at dei vart overført til det norske Riksarkivet?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Har det skjedd noko med søkjesystemet i det siste. Eg meiner at det tidlegare gjekk an å søkje på f.eks. Folkemengdens bevegelse i fritekstsøket, men får no 0 treff:

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archive_key=&start_year=&end_year=&text=Folkemengdens+bevegelse

Her skal vi passe på ikke "å kuppe" et annet emne, så jeg avgir bare svar her, og så foreslår jeg at du oppretter et nytt emne, om du har oppfølgingsspørsmål.

Ja, det er noe rart her.

Det er jo ikke intuitivt for brukerne at de må trunkere søkeordene sine på denne måten, og jeg mener bestemt at det ikke har vært nødvendig tidligere. Jeg er ikke i stand til selv å forklare hvorfor det blir slik, så jeg har rettet en intern forespørsel til vårt utviklermiljø i håp om å få ei forklaring på hvorfor det er slik, og så må vi finne ut hva vi eventuelt skal/må gjøre videre.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det utenkjeleg at Danmark (som har forvalta vår felles historie) kan ha skaffa seg mikrofilmkopiar av slike dokument etter at dei vart overført til det norske Riksarkivet?

Nei, for så vidt ikke, men da måtte mikrofilminga ha skjedd etter at arkivmaterialet var kommet til Norge, og da ville Arkivverket selv hatt mikrofilmene. Og det har vi ikke, så vidt jeg vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider