Gå til innhold
Arkivverket

Hva Står Det Etter Brudens Navn I Olof Nilsson Og Anna Olofsdotters Vielse I Svarteborg 03.03.1786?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

I den transkriberte utgaven jeg lastet ned fra www.slaktdata.org står det at begge bodde på Skåneröd, men hva mer går det å hente ut her?

Svarteborgs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13518/C/2 (1730-1788), bildid: C0042387_00333, sida 641

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042387_00333

På forhånd takk for hjelp med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser under Martius (Mars) d.24 (ikke 3.3.)

Drängen Olof Nilsson Skånröd och Pigan Anna Olsdotter der samma städet

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg leser under Martius (Mars) d.24 (ikke 3.3.)

Drängen Olof Nilsson Skånröd och Pigan Anna Olsdotter der samma städet

Ja, jeg stoler ikke blindt på transkribering. Dette har vi jo fått erfare med AMF.

Tusen takk begge to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Birger Carlsen

Litt videre på paret på Skåneröd fra Hans Karlsson: Familjer i Svarteborg socken s. 273:

IMG_6717.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser var Olof tvilling med Halfwar f. 25.05.1757.

IMG_4948.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to generasjoner til bakover. Broren til Nils Nilsson f. 1727 på Örmjält, Anders f. 13.09.1730 er min ane, så om dette er din slekt har vi felles aner i Svarteborg. 🙂  (Mine kom til Moss.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alt dette, Anne-Lise. Her var det mye fint.

Anna ble 47 år gammel. 1802 - 47 = 1755. Det ble født 2 Anna med Olof som far i Svarteborg det året.

Den ene på Ryr den 03.10., og foreldrene var Olof Helgesson og Elin Andersdotter.

Den andre på Stigeröd under Haga 19.10., og foreldrene var Olof Olsson og Margareta Jönsdotter.

Da går det kanhende ann å finne ut hvilken av disse to er "vår" Anna via fadderne i hennes barns dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det Nils Halfvardsson og Kirstin Jacobsdotter som er våre felles aner. Dette er den generasjon nr. 9 med mine foreldre som gen. 1.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Med min far som proband er Nils Halfvardsson 7. generasjon her, via ett kvinneledd som tipp i 4. generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Tusen takk for alt dette, Anne-Lise. Her var det mye fint.

Anna ble 47 år gammel. 1802 - 47 = 1755. Det ble født 2 Anna med Olof som far i Svarteborg det året.

Den ene på Ryr den 03.10., og foreldrene var Olof Helgesson og Elin Andersdotter.

Den andre på Stigeröd under Haga 19.10., og foreldrene var Olof Olsson og Margareta Jönsdotter.

Da går det kanhende ann å finne ut hvilken av disse to er "vår" Anna via fadderne i hennes barns dåp.

Hans Carlsson hadde heller ikke ikke funnet Annas dåp, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nei, han gjorde visst ikke det. Jeg sa feil tidligere. Det ble bare født en Anna Olsdotter i 1755. Vi vet jo ikke om hun faktisk var 42 år gammel når hun døde. Ei heller om hun ble født i Svarteborg församling.

Dersom begge disse stemmer, så var hun datter av Olof og Margareta på Stigerød. De fikk bare denne ene jenta (med mindre de flyttet ut av nåværende Munkedal kommune).

Ser vi på Svarteborg på hele 1750 tallet ble disse kandidatene født og døpt:

1.  Født 25.05.1751 på Iborg. Foreldrene var Olog Grönvall og Börtha Jonsdotter.

2. Født 09.07.1751 på Wassändan. Foreldrene var Olof Nilsson og Mari Johannesdotter.

3. Født 12.07.1751 på Råröd. Foreldrene var Olof Anderson og Ingrid Eriksdotter.

4. Født 31.10.1751 på St. Aspång. Foreldrene var Olof Skog Mari Hansdotter.

5. Født 30.01.1752 på Duesgård. Foreldrene var Olof Biörnsson og Karin Tholsdotter.

6. Født 13.12.1754 på Hökärr. Foreldrene var Olof Larsson og Karin Hansdotter.

7. Ovenfornevnte Anna.

8. Født 01.01.1756 på St. Skogen. Foreldrene var Olof Börgesson og Maren Larsdotter.

9. Født 03.03.1756 på Håfveröd. Foreldrene var Olof Simonsson og Anna Rasmusdotter.

10. Født 31.08.1759 på Gregerød. Foreldrene var Olof Eriksson og Ingeborg Eriksdotter.

Kandidatene 6, 7, 8 og 9 er de jeg har mest tro på, så de skal jeg undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2024 den 14.00, Anne-Lise Hansen skrev:

Nei, han gjorde visst ikke det. Jeg sa feil tidligere. Det ble bare født en Anna Olsdotter i 1755. Vi vet jo ikke om hun faktisk var 42 år gammel når hun døde. Ei heller om hun ble født i Svarteborg församling.

Dersom begge disse stemmer, så var hun datter av Olof og Margareta på Stigerød. De fikk bare denne ene jenta (med mindre de flyttet ut av nåværende Munkedal kommune).

Anna fikk fire barn med Olof Nilsson. Om du kan være snill å lese fadderne for meg klarer jeg kanskje å finne rett dåp på 1750 tallet. På forhånd takk.

1. Christina f. 05.10.1785 på Skåneröd før ekteskapet, og døpt 09.10.1785 i Svarteborg kirke.

2. Johanna f. 14.02.1788 på Skåneröd, og døpt 17.02.1788 i Svarteborg kirke.

3. Anders f 16.03.1791 på Skåneröd, og døpt 20.03.1791 i Svarteborg kirke.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042388_00020

4. Inger f. 22.12.1793 på Skåneröd, og døpt 26.12.1793 i Svarteborg kirke.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042388_00037

Lenke til kommentar
Del på andre sider