Gå til innhold
Arkivverket

Symboler og keyboard shortcuts for gamle vekt og myntenheter - finnes det en god oversikt?

Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Eksempel: https://www.digitalarkivet.no/sk20081104630323

Dette er skifter fra Ryfylke i 1757. Se f.eks Yttre Bierge i Søvde, Kari Olsdatter

Sønnen Aad Ormsen: i Jordegods: 14 1/2 Pund?/Merker? i Bierge. Så står det 12 bak, betyr dette at det er omregnet til 12 RD?

Skillemynten er tydeligvis Ort, da enkelte tall er over 16.

Jeg har googlet, men har ikke funnet noen god oversikt som viser hvardan symbolene ble skrevet. Det hadde også vært fint om man hadde en oversikt hvordan man kan bruke keybord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på hovedspørsmålet ditt, men jeg kan bidra til forståelsen:

Ved skiftet etter Kari Aadsdatter har Aad Ormsen, 4 1/2 år, arvet 14 2/5 merke [smør] "i Bierge", taksert til 12 riksdaler, og løsøre taksert til 26 riksdaler 3 ort 18 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da fikk jeg iallefall bekrefetet at det var merker Smø,r og at det ble taksert/omregnet til RD.

Tillegsspørsmål: Kan man anta at jordegodset var en engangsutbetaling, eller ville arvingene ev. via formynderne få årlig "landskyld" utbetalt inntil de overtar/selger eller bytter bort jordegodset? Akkutat disse skiftene er bare ekstrakter over umyndiges arv, så det er snaut med opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard Hjorteland skrev:

Tillegsspørsmål: Kan man anta at jordegodset var en engangsutbetaling, eller ville arvingene ev. via formynderne få årlig "landskyld" utbetalt inntil de overtar/selger eller bytter bort jordegodset? Akkutat disse skiftene er bare ekstrakter over umyndiges arv, så det er snaut med opplysninger.

Som eiere av jordegods hadde disse umyndige arvingene rett på årlig landskyld av jordegodset. Landskylda kan betraktes som forrentning av den kapitalen som var bundet i jordegodset.

Dette er strengt tatt ikke skifter, men oversikter over umyndiges arvemidler.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider