Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Å Lese Fadderne Til Christina I Svarteborg I Bohuslän I 1785.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Navnene jeg leser er

Oluf Olsson i ...[? Jeg er veldig usikker, men en mulig tolkning jeg kom til var aspang? Det er et kirkesogn som heter Aspång i Svarteborg, og en gård med samme navn. Vel, flere gårdsbruk med Aspang som del av navnet. Alternativ skrivemåte Aspang https://bahus.arkivguiden.net/ba01/ba01091.shtml]

Peter  Tegner i Skanerud

Ingebor ...[?]s doter i H...[? Jeg finner ingen ting som passer med første bokstav H i https://bahus.arkivguiden.net/ba02/ba02054.shtml#g]

...[?]i...[?] Lars[?] doter

resten klarer jeg  ikke.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

Ingebor ...[?]s doter i H...

Tusen takk, Inger! Jeg har funnet en Ingebor Nilsdotter i en av søsknenes dåp. Altså faster til Christina.

Om du hadde villet være snill og se på dåpene til Christinas tre søsken så kan jeg kanskje løse gåten med hvilken Anna døpt på 1750 tallet som er "min". Jeg legger dem inn her og håper på det beste. På forhånd takk.

Johanna f. 14.02.1788 på Skåneröd, og døpt 17.02.1788 i Svarteborg kirke.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042387_00341

Anders f 16.03.1791 på Skåneröd, og døpt 20.03.1791 i Svarteborg kirke.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042388_00020

Inger f. 22.12.1793 på Skåneröd, og døpt 26.12.1793 i Svarteborg kirke.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042388_00037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Birger Carlsen said:

Johanna f. 14.02.1788 på Skåneröd, og døpt 17.02.1788 i Svarteborg kirke.

Jeg leser:

Oluf  Nilsson, Anna Olufs doter Test. 

Oluf Olsson och Oluf Andersson

och Kirsti[?] ...[?Tru?Emi? Jeg er veldig usikker på hva første bokstav skal være, og bokstaven som sniker seg ned fra linjen over gjør det ikke bedre]ls doter och Chri-

stina Anders  doter alla i ...[?]

...[?]

1 hour ago, Birger Carlsen said:

Anders f 16.03.1791 på Skåneröd, og døpt 20.03.1791 i Svarteborg kirke.

Oluf Nilsson Anne

Olufs doter Test. Christian Hendrikson[?] i ...[? muligens Hede men jeg er veldig usikker] Lars ...[? antagelig gårdsnavn,  det er ikke noen 'son'] och Ingebor

Nils doter i ...[? Fiskebo? Det er en gård som heter Fuskebu/Fiskebo] ...[?Brita?] ...[?] doter i Skaaneröd[?]

1 hour ago, Birger Carlsen said:

Inger f. 22.12.1793 på Skåneröd, og døpt 26.12.1793 i Svarteborg kirke.

Oluf Nilsson Anne Olufs do-

ter Test. Lars To...[? rr? re?]son och ...[? Pär?] Lars[?]

son och Ingebor Anders doter i  Fiske

bo[?] Anne ...[? samme patronym som 'Brita'] doter  i Skaaneröd

Jeg er såpass usikker på mye her at jeg håper andre kan ta en titt og se hva de kommer til.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på fadderne i første lenken:

Oluf Olson i aspang [enig med Inger, men vet så godt som ingenting om Sveriges geografi . . .]

Peter Tegner i Skanröd

Ingebor Sorens[?] dotter i Höckgiär[?]

Maria Lars dotter jbm. [sannsynligvis ibm – ibidem, «samme sted»]

Alt dette med solide forbehold jfr. stedsnavn.

Og med fortsatte forbehold –

Johanna:

Der tror jeg lenken (eller din dato) må være feil? – dette er en kirkebokside fra 1774- 75. (?)

Anders:

(Jeg kan heller ikke svenske ‹arkaiske› forkortelser, så . . .)

[??]: M: Anders [??] Oluf Nilssons anna

Oluf dotter Test. Christen Hindrickson

i Hede, Lars Glader[?] och Ingebor

Nils dotter i Fiskebo[?] Vörta[?] Sernus[?] [Sevrins?]

dotter i Skanneröd.

Inger:

[?-?] Inger [??] Oluf Nilsson anna olsdot-

ter Test. Lars Toreson och Pär Laurs-

son och Ingebor anders dotter i Fiskar-

bo Anna Serens[?] dotter i Skanemrød.

Jeg skal ikke begi meg ut på tolkning av det ovenstående i forhold til granskningen din – og særlig fordi mitt tydeforsøk er preget av uhorvelig usikkerhet.

Jeg er ublu og prøver meg på ‹upløyd mark› på andre side av Kjølen 😉

Håper mer kunnige udi broderfolkets sæder og skikker (og skrift!) kan utfylle og korrigere.

Forhåpentligvis vil jeg lære noe . . .

Så derfor, tilslutt, en unnskyldning til deg, Birger –  for å bruke emnet ditt til en slags ‹egentrening›.

Og sist, men ikke minst, – stor takk til Inger som (i likhet med meg) går uforferdet på med krum hals! :-)

Mvh

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tusen takk så langt, Even! Jeg skal se på lenkene imorgen slik at de er rette.

Endret av Birger Carlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme lenken som sist, og årstallet på venstre side er 1788.
Bortsett fra at jeg nå er sikker på at første bokstav i Kirsti's patronym er T, har jeg ikke kommet på noen bedre tolkninger over natten.

Endret av Inger Hohler
skrivefeil
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

Bortsett fra at jeg nå er sikker på at første bokstav i Kirsti's patronym er T, har jeg ikke kommet på noen bedre tolkninger over natten.

Jeg har nå klikket på lenken jeg la ut tre timer før denne kommentaren, og da kommer jeg til bilde 341/side 657. På høyre side ganske høyt oppe i midterste kolonne er Johanna understreket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Inger Hohler skrev:

Dét er det så avgjort, men da jeg hadde den oppe første gang viste den til 1774-5. Jeg må ha ‹kommet borti› årstallene til venstre på noe vis, eller en forbipasserende ‹bug› fant det for godt å drive ap med meg . . . Beklager ekstrabryderiet.

er den i hvert fall ‹normal› 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Dét er det så avgjort, men da jeg hadde den oppe første gang viste den til 1774-5. Jeg må ha ‹kommet borti› årstallene til venstre på noe vis, eller en forbipasserende ‹bug› fant det for godt å drive ap med meg . . . Beklager ekstrabryderiet.

er den i hvert fall ‹normal› 🙂

Mvh

Selv den beste kan gjøre feil, og akuratt nå var det du som var best.😆

28 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forsøk:

Jeg mener det var vellykket. Tusen takk. Jeg snakket litt med Anne-Lise om Anna Olsdotter, og har mest tro på at alternativ 7 eller 8 lengst ned i tråden er hennes dåp. Det er en fadder ved navn Olof Olsson som går igjen. Alternativ 8 hadde en bror ved navn Olof. Alternativ 7 var enebarn så vidt jeg kan se. Derfor kan denne Olof også være en tilfeldighet. Ikke vet jeg. https://forum.arkivverket.no/topic/348324-hva-står-det-etter-brudens-navn-i-olof-nilsson-og-anna-olofsdotters-vielse-i-svarteborg-03031786/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider