Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 1880, Kampen i Oslo - merknad om avdøde ektefeller

Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Jeg strir litt med å lese merknad om brudgommens forrige ekteskap - første ord/forkortelse i første linje?
Andre linje gjelder bruden og der leser jeg "Dødsf. Sk. 12/10-81", men synes ikke det er samme bokstaver i første linje.

Sk. : betyr det skifte?

(jeg prøver å være til litt hjelp i en tråd på BF)

image.png.15f13bb2b4f26333c47ffcc3b138f0c7.png

Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 2 (1880-1888), Viede 1881, Side 65 (nr 51):
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060921050413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Dødsf Sk i første linjen også. Skriveren har bare vært litt ‹kjapp›. Trur eg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Jeg strir litt med å lese merknad om brudgommens forrige ekteskap - første ord/forkortelse i første linje?
Andre linje gjelder bruden og der leser jeg "Dødsf. Sk. 12/10-81", men synes ikke det er samme bokstaver i første linje.

Sk. : betyr det skifte?

Det er nyttig å lese dette i samanheng med overskrifta, altså om korleis det førre ekteskapet vart oppløyst.

Eg les begge som "Dødsf.  Sk. ..."

Og så må vi sjå dette frå presten si side.  Datoen må stå i den attesten han har fått. Då er det anten

datoen for slutninga av skiftet, eller den datoen skifteattesten er skriven.  Her er dei to datoane så nær kvarandre

(4 dagar i mellom) og vigselsdatoen (1 veke før 1. lysing) at det svært sannsynleg er datoar for utskriving av attestar,

som brudefolket mått innhente kvar for seg før dei melde seg for vigsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, gutter!

Ja, et annet ekteskap lenger oppe i kolonnen oppgir at ekteskapet ble oppløst ved dom.

Jeg får fortsette mine søk i dødsfalls-/skifteprotokoller....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gudrun skrev:

Dette betyr vel at de begge har mistet sine tidligere ektefeller ? 

Ja, det er gifte nr. 2 for begge (kolonne "3" - som er 3. og 4. kolonne i skjemaet),

og for begge er det førre ekteskapet oppløyst ved "Dødsf.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider