Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker Førde, Vevring 1730 til 1780

Liliane Børseth
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ingen kirkebok fra Førde i den aktuelle tiden, men på Bygdeboken for Askvoll ligger datoer inne i den aktuelle Perioden. Hvor er de tatt fra?

Det dreier seg om gården Rørvik

Mvh Liliane Børseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Liliane Børseth skrev:

Jeg finner ingen kirkebok fra Førde i den aktuelle tiden, men på Bygdeboken for Askvoll ligger datoer inne i den aktuelle Perioden. Hvor er de tatt fra?

Det dreier seg om gården Rørvik

Det er bare perioden 1765-1780 som mangler kirkebøker: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archive_key=&parishes[]=1434S2&start_year=1700&end_year=1800&text=

Bygdebøker pleier å ha en fortegnelse over kilder som er benyttet. Slike er riktignok sjelden detaljerte, men er det brukt alternative kilder, vil det forhåpentligvis være angitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Det er bare perioden 1765-1780 som mangler kirkebøker: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archive_key=&parishes[]=1434S2&start_year=1700&end_year=1800&text=

Bygdebøker pleier å ha en fortegnelse over kilder som er benyttet. Slike er riktignok sjelden detaljerte, men er det brukt alternative kilder, vil det forhåpentligvis være angitt.

Tusen Takk, men hvorfor kommer ikke denne boken opp når jeg ser etter kilder på Digitalarkivet? mvh Liliane Børseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Liliane Børseth skrev:

Tusen Takk, men hvorfor kommer ikke denne boken opp når jeg ser etter kilder på Digitalarkivet? mvh Liliane Børseth

For at vi skal kunne finne ut av det, må du vise oss hvordan du søker, ved å dele ei lenke til søkeresultatet ditt.

Men det kan ha sammenheng med at kirkebøkene 1728-1748 og 1749-1764 er ført med såkalte kronologiske lister, og ikke med separate lister for døpte, gifte og gravlagte. Hvis du søker etter kirkebøker med f.eks. døpte, vil du dermed ikke få treff på kirkebøkene 1728-1748 og 1749-1764.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner nå. har vel alltid valgt enten døde eller fødte.

men tusen takk for å bli gjort oppmerksom på det.

mvh Liliane

Lenke til kommentar
Del på andre sider