Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei, her: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021221_00098 ser vi linje 6, Gustav, i Kortlanda, Eda, født 1840 sammen med familien. Men hva står det under "..enskilda anteckningar:" ?

?? attest først(?) d. 19 Nov. 1873
Bruden(?) i ??-??

Han gifter seg i Norge i 1874, så derfor jeg tror det står Bruden på andre linje der. Men kan hende jeg leser det feil.

Noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk,

mvh

Øyvind

1 time siden, Øyvind Kallstad skrev:

Takk Anfinn 🙂 Da antar jeg at de to setningene IKKE har noe med hverandre å gjøre ja 😄

Om det er dette "Bruten i ...? -  Låghalt" du omtalar som to setningar, ville eg da slett ikkje utelukke at dei har med kvarandre å gjera. Eit beinbrot (jf. "bruten") kan jo vera årsak til at den eine foten er kortare enn den andre.

41 minutes ago, Anfinn Bernaas said:

Om det er dette "Bruten i ...? -  Låghalt" du omtalar som to setningar, ville eg da slett ikkje utelukke at dei har med kvarandre å gjera. Eit beinbrot (jf. "bruten") kan jo vera årsak til at den eine foten er kortare enn den andre.

Nei, tenkte mer på linja over om attest 🙂

• Liker 1

Attesten han fikk var nok hinderlöshetsbetyg - som var nødvendig for å kunne gifte seg i en annen forsamling enn den han bodde i. 

Ssgr (till -LÖSHET slutet; i sht jur. ) : hinderslöshets-betyg. av pastorsämbete utfärdat intyg att en person är ledig till äktenskaps ingående (i annan församling); ss. officiell benämning fr. o. m. 1916 ersatt av: äktenskapsbetyg. AB 1845, nr 53, s. 3.

https://svenska.se/saob/?sok=hinderslöshetsbetyg&pz=4#U_H801_132415

Endret av Anne-Lise Hansen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.