Øyvind Kallstad Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Hei, her: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021221_00098 ser vi linje 6, Gustav, i Kortlanda, Eda, født 1840 sammen med familien. Men hva står det under "..enskilda anteckningar:" ? ?? attest først(?) d. 19 Nov. 1873 Bruden(?) i ??-?? Han gifter seg i Norge i 1874, så derfor jeg tror det står Bruden på andre linje der. Men kan hende jeg leser det feil. Noen som kan hjelpe meg? På forhånd takk, mvh Øyvind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Johan Natvig Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Uttog attest först d. 19 Nov. 1873. Bruten i ...? - Låghalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Kallstad Posted October 20, 2024 Author Share Posted October 20, 2024 Kan det være at de to setningene ikke nødvendigvis har med hverandre å gjøre? Og hva betyr Låghalt her mon tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anfinn Bernaas Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 https://svenska.se/so/?id=147984&pz=5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Kallstad Posted October 20, 2024 Author Share Posted October 20, 2024 Takk Anfinn 🙂 Da antar jeg at de to setningene IKKE har noe med hverandre å gjøre ja 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anfinn Bernaas Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 1 time siden, Øyvind Kallstad skrev: Takk Anfinn 🙂 Da antar jeg at de to setningene IKKE har noe med hverandre å gjøre ja 😄 Om det er dette "Bruten i ...? - Låghalt" du omtalar som to setningar, ville eg da slett ikkje utelukke at dei har med kvarandre å gjera. Eit beinbrot (jf. "bruten") kan jo vera årsak til at den eine foten er kortare enn den andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Kallstad Posted October 20, 2024 Author Share Posted October 20, 2024 41 minutes ago, Anfinn Bernaas said: Om det er dette "Bruten i ...? - Låghalt" du omtalar som to setningar, ville eg da slett ikkje utelukke at dei har med kvarandre å gjera. Eit beinbrot (jf. "bruten") kan jo vera årsak til at den eine foten er kortare enn den andre. Nei, tenkte mer på linja over om attest 🙂 Anfinn Bernaas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne-Lise Hansen Posted October 21, 2024 Share Posted October 21, 2024 (edited) Attesten han fikk var nok hinderlöshetsbetyg - som var nødvendig for å kunne gifte seg i en annen forsamling enn den han bodde i. Ssgr (till -LÖSHET slutet; i sht jur. ) : hinderslöshets-betyg. av pastorsämbete utfärdat intyg att en person är ledig till äktenskaps ingående (i annan församling); ss. officiell benämning fr. o. m. 1916 ersatt av: äktenskapsbetyg. AB 1845, nr 53, s. 3. https://svenska.se/saob/?sok=hinderslöshetsbetyg&pz=4#U_H801_132415 Edited October 21, 2024 by Anne-Lise Hansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts