Gå til innhold
Arkivverket

Sophia fredrichsdatter

H.Guerra
 Del

Recommended Posts

Hei jeg leter etter valborg andersdatters mor sophia fredrichsdatter. Valborg er  født 1788 leikanger av anders andersen født 1742, og sophia fredrichsdatter. Jeg vet ikke hvem denne sophia fredrichsdatter er. Men valborg som er omstreifer som sin far anders streifer rundt i rogaland. Anders andersen er sønn av dorthe svendsdatter født 1719 , vik sogn. Jeg tror denne sophia kan være fra ullensvang og født 1761, men jeg er usikker om det er henne. Vet jo at denne sophia har en bror odd fredrichsen som ble omstreifer. Spør om hjelp til finne sophia fredrichsdatter mor til valborg andersdatter. Mvh heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er valborg som dør på tukthuset, min forfeder, prøver å finne riktig mor til henne, sophia fredrichsdatter står det i minestralboka 1788 leikanger og far anders andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandiadat ? 

Nr 12 høyre side https://www.digitalarkivet.no/kb20070522630809

Du kan jo forsøke å følge henne videre fremover 

Forøvrig ingen andre Sophie født i dette tidsrommet som du angir ( 1761 )  i Ullensvang , Kinsarvik eller Odda med en Fredrik til far 

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, H.Guerra skrev:

Jeg tror denne sophia kan være fra ullensvang og født 1761,

Henne tror jeg du kan se bort fra, her er hun i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058376002623

032 Niels Olssen 05 36 - - Mand Begge i 1ste ægteskab Jordløs huusmand
033 Sophie Fridrichsdatter 05 40 - - Hans kone Begge i 1ste ægteskab -
034 Ole Nielssen 05 6 - - Deres børn - -
035 Fredrich Nielssen 05 4 - - Deres børn - -
036 Peder Nielssen 05 2 - - Deres børn - -
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men noen andre har visst funnet en sophie fredrichsdatter som skal være født 1756 , men henne finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, H.Guerra skrev:

Takk for det, men noen andre har visst funnet en sophie fredrichsdatter som skal være født 1756 , men henne finner jeg ikke.

Sophia født 1761 hadde en søster med samme navn født i 1756 ifølge et familietre på FamilySearch. Hun er mest sannsynlig død før 1761.

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LH4D-VQM

image.png.b62c8f773a24ebb874d0493101947502.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det er henne, for jeg finner ikke spor av sophia fredrichsdatter etter 1788, men valborg reiser rundt med faren anders andersen og havner sammen på tukthuset, jeg skal lete opp sporet til denne tjenestejenta fra avaldsnes, man vil jo finne riktig forfeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Johannessen skrev:

Sophia født 1761 hadde en søster med samme navn født i 1756 ifølge et familietre på FamilySearch. Hun er mest sannsynlig død før 1761.

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LH4D-VQM

image.png.b62c8f773a24ebb874d0493101947502.png

Jeg trodde kanskje det var denne sophia siden hun hadde en bror, odd fredrichsen som ble sammen med ei fantejente, men jeg er litt usikker om det er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henne tror jeg du kan se bort fra, her er hun i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058376002623

032 Niels Olssen 05 36 - - Mand Begge i 1ste ægteskab Jordløs huusmand
033 Sophie Fridrichsdatter 05 40 - - Hans kone Begge i 1ste ægteskab -
034 Ole Nielssen 05 6 - - Deres børn - -
035 Fredrich Nielssen 05 4 - - Deres børn - -
036 Peder Nielssen 05 2 - - Deres børn - -

Ved trolovelsen 5.4.1794 blir Nils Olsen oppført som ungkar. Det står imidlertid ikke noe om Sofies sivilstand: https://www.digitalarkivet.no/kb20070522640209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia kan jo ha rukket å bli mor i 1788 med valborg dersom hun kanskje vanket med sin bror odd fredrichsen, men det er så klart bare spekulasjoner, jeg er litt nysgjerrig på denne sophie som er nevnt her , tjeneste jenta fra avaldsnes. Hvor ble hun av tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, H.Guerra skrev:

Sophia kan jo ha rukket å bli mor i 1788 med valborg dersom hun kanskje vanket med sin bror odd fredrichsen, men det er så klart bare spekulasjoner, jeg er litt nysgjerrig på denne sophie som er nevnt her , tjeneste jenta fra avaldsnes. Hvor ble hun av tro?

Sophia fikk en sønn i Ullensvang i 1788 (Ole), med soldat Nils Olsen, kanskje den samme som hun senere ble gift med. Så hun kan vel da ikke ha vært moren til Valborg.

(nest  øverst på venstre side)

https://www.digitalarkivet.no/kb20070522640097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia fikk en sønn i Ullensvang i 1788 (Ole), med soldat Nils Olsen, kanskje den samme som hun senere ble gift med. Så hun kan vel da ikke ha vært moren til Valborg.

1 time siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Sophie Friderichsdatter Jostad dør 23. april 1758 i Ullensvang. Det er vel hun som finnes på familyserach som født 1756.

Ok da er det ikke henne ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de fikk en sønn 1788, nei da kan det ikke være denne sophie, men giftet de seg ikke i 1797, i 1801 tellingen har de en sønn på 6 år som heter ole, kan det stå 1798 i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref: gml brukerforumet via avdøde Lars Øyane.
Eg er ganske so overtydd om at Valborg var fødd i Sogn som Waldborg Andersdotter, døypt i Leikanger 27.9.1788 av foreldri Anders Andersson og Sophia Fredriksdotter. Det står at barnet er ektefødt, men eg finn ikkje nokon bustad  nemnd eller andre referansar til foreldri hennar! 
MEN, i 1768 var det ei interessant sak oppe på tinget i Sogndal i Sogn ''vedrørende løsgjengere fra Woss'', og der er m.a. nemnd ei Dorothea Svendsdotter (som må ha vore ei søster av hesteskjærar og omstreifar Svend Svendson på  Skildeimsslottet i Luster og ogso brørne Daniel Svendson og Elias Svendson, som båe farta i Sogn!). Dorothea var fødd i Sogn der foreldri budde til kring 1743. Kring 1744 fór Dorothea austafjells der ho vart gift med Ole Olson h esteskjærar. Dei flytte til Voss kring 1751 og hadde vore huseigarar på Voss i sju år, men mannen døydde året før, og no var Dorothea komi til Sogndal med fem born som ''ble igjen hos lensmann Lars Westrem av mangel på klær''!!  Ole Olson hadde forresten òg periodevis vore busett på Tysnes og i Nordhordland. Attåt Dorothea er nemnd ein som truleg òg var son hennar: 
Anders Andersson, 26 år, hesteskjærar, kjeleflikkar og kammakar, ''bodde hos sine foreldre paa Woss i 17 aar''!! So er det eit spørsmål om ikkje dette er same Anders Andersson som me finn att som far til Valborg i 1788?? 
Eg høyrer gjerne synspunkt på dette...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, John Aalen skrev:

Ref: gml brukerforumet via avdøde Lars Øyane.
Eg er ganske so overtydd om at Valborg var fødd i Sogn som Waldborg Andersdotter, døypt i Leikanger 27.9.1788 av foreldri Anders Andersson og Sophia Fredriksdotter. Det står at barnet er ektefødt, men eg finn ikkje nokon bustad  nemnd eller andre referansar til foreldri hennar! 
MEN, i 1768 var det ei interessant sak oppe på tinget i Sogndal i Sogn ''vedrørende løsgjengere fra Woss'', og der er m.a. nemnd ei Dorothea Svendsdotter (som må ha vore ei søster av hesteskjærar og omstreifar Svend Svendson på  Skildeimsslottet i Luster og ogso brørne Daniel Svendson og Elias Svendson, som båe farta i Sogn!). Dorothea var fødd i Sogn der foreldri budde til kring 1743. Kring 1744 fór Dorothea austafjells der ho vart gift med Ole Olson h esteskjærar. Dei flytte til Voss kring 1751 og hadde vore huseigarar på Voss i sju år, men mannen døydde året før, og no var Dorothea komi til Sogndal med fem born som ''ble igjen hos lensmann Lars Westrem av mangel på klær''!!  Ole Olson hadde forresten òg periodevis vore busett på Tysnes og i Nordhordland. Attåt Dorothea er nemnd ein som truleg òg var son hennar: 
Anders Andersson, 26 år, hesteskjærar, kjeleflikkar og kammakar, ''bodde hos sine foreldre paa Woss i 17 aar''!! So er det eit spørsmål om ikkje dette er same Anders Andersson som me finn att som far til Valborg i 1788?? 
Eg høyrer gjerne synspunkt på dette...! 

Ja det er denne valborg som er min riktige forfeder, jeg vet ikke hvor anders andersen ble født men han er sønn av dorthea svendsdatter  og født 1742, jeg vet heller ikke hvor valborg vokste opp, men valborg fikk sønnen anders thoresen 19/3 1808 med thor olson biydlund, han var uekte, valborg var da 20 år og sønnen ble født i bergen. Anders thoresen (floorvåg) er min forfeder, de var alle reisende så derfor vanskelig å spore. Jeg mener valborg ble født på askøy men døpt 27/9 1788 tjugym kirke i leikanger, datteren til anders thoresen er min tipptipp oldemor birthe marie andersdatter født 1832 avaldsnes, moren var dorthe danielsdatter født 1787 sunnfjord, birthe var uekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonny Mydland skrev tidligere:

Anders Andersson, 26 år, hesteskjærar, kjeleflikkar og kammakar, ''bodde hos sine foreldre paa Woss i 17 aar''!! So er det eit spørsmål om ikkje dette er same Anders Andersson som me finn att som far til Valborg i 1788 ?

Anders reiste med Sofie Fredriksdatter, så med ei Marta og deretter med søskenbarnet Karen Eliasdatter, f.1754.  Jeg har kun notert datteren Valborg.  

Så kanskje en bør lete etter Anders rundt Voss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John Aalen skrev:

Jonny Mydland skrev tidligere:

Anders Andersson, 26 år, hesteskjærar, kjeleflikkar og kammakar, ''bodde hos sine foreldre paa Woss i 17 aar''!! So er det eit spørsmål om ikkje dette er same Anders Andersson som me finn att som far til Valborg i 1788 ?

Anders reiste med Sofie Fredriksdatter, så med ei Marta og deretter med søskenbarnet Karen Eliasdatter, f.1754.  Jeg har kun notert datteren Valborg.  

Så kanskje en bør lete etter Anders rundt Voss ?

Ja takk for det, jeg er sikker på at det et riktig anders, men vanskelig å finne spor av sophia fredriksdatter, jeg trodde det var sophia fra jåstad, men ser ut som det var feil, valborg andersdatter har vært på rogn voss, så da er det riktig valborg og anders, jeg har funnet henne i bergen 1808, og  at hun reiste opp og ned til stavanger, jeg er ikke så flink teknisk, så derfor har jeg ikke lagt ut linker, men er glad for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan du legge ut litt mer info om Sophie der du har funnet henne i Bergen i 1808 og at du  nevner hun reiser opp og ned til Stavanger. All info kan hjelpe  

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, John Aalen skrev:

Hei, kan du legge ut litt mer info om Sophie der du har funnet henne i Bergen i 1808 og at du  nevner hun reiser opp og ned til Stavanger. All info kan hjelpe  

John

Jeg mente valborg andersdatter, hun var født på askøy men døpt 27/9 1788 leikanger, hun reiste opp og ned fra bergen til stavanger, første barnet var min forfeder anders thoresen floorvåg født 19/3 1808 bergen, valborg får  8 uekte barn med 3 forskjellige menn, faren hennes anders andersen reiser litt med valborg, de blir innsatt på tukthuset i bergen april 1808, da har valborg sønnen anders thoresen med seg , han er 1 mnd, faren til valborg blir også satt inn med de, og kjæresten hans karen eliasdatter, de er innsatt for løsgjengeri og får en straff på 2 mnd. Barnefaren til sønnen til valborg heter thor olsen biydlund, jeg vet ingenting om han. 1829 er valborg innsatt på tukthuset igjen, da er valborg sammen med tollev jonsen, de får  5 barn sammen, og valborg får 2 barn med jacob jacobsen nygaard. Moren sophia fredrichsdatter er ikke nevnt noen steder, bare ved valborgs dåp. Det jeg har nå funnet ut av sophia fredriksdatter jåstad er at hun fikk i 1788 et uekte barn med ungkar niels olsen en sønn, ole, men denne ole døde 1789 da var han 10 mnd. I Ullensvang, Sophia og niels tar ut lysning 5/4 1794 og gifter seg 22/4 1794, de får en sønn 12/10 1794 også kalt ole. Det ble nevnt her på forumarkivverket at det er ei sophie fredrichsdatter i avaldsnes i 1801 tellingen, hun er født 1746, jeg finner ikke henne noen steder enn i 1801 i avaldsnes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider