Gå til innhold
Arkivverket

Hva Står Det I Lysningen/Vigselen I Fors Församling Ved Trollhättan 25.02.1716?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har den transkriberte filen fra https://www.slaktdata.org/reglist.php, men det står mye mer i kilden enn det som er transkribert. Dette vil jeg gjerne ha. Problemet er at det ligger langt over min kompetanse å lese dette. På forhånd tusen takk for lesing.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043623_00143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk/forslag:

d. 25 dito lystes alla 3 gånger for [??] vid

Kungl. Mayts Lif Regiment Wälb. Hr. Peter lilien-

bielke[?] och Wälb fr. Cajsa Christina Sogt[?] vjgda

samma Dag.

Lenken til transkripsjonen går til en diger liste som jeg ikke fant ut av, derfor har jeg ikke sammenholdt med den.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. For moroskyld legger jeg inn det som står i den transkriberte XL filen her.

25 febr lystes alla 3 gånger, vigdes samma dag cornetten Peter [han het egentlig Patrik.] Lilliebielke, Wälb. h. Lijsa Christina [hun het egentlig Elisabet Christina] Sass.

Til slutt vil jeg si at jeg liker din transkripsjon bedre enn den jeg la inn her. 🙂

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig veldig glad for «cornetten». Var igjennom (i hodet) samtlige miltære grader (trodde jeg) uten å skjønne hva det kunne være. . .

Burde kanskje tenkt bedre – hadde en ‹boersk› oldefar, og de holdt seg bl.a.med Veldkornet[er] både sivilt og militært.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forøvrig veldig glad for «cornetten».

Morsomt at jeg kunne gi deg en aldri så liten greie da. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.