Gå til innhold
Arkivverket

Jan Baalsrud og Krigen.

Alvin Andreassen
 Del

Recommended Posts

Det heter at brødrene Aslak og Per Thomas Baal førte ved månedskiftet mai-juni i 1943 Jan Baalsrud med reinskys  i sikkerhet over til Sverige.  Men hvem var disse brødrene?  Det er muligens Aslak som er født i Finland i 1890 men vokste opp i Kautokeino.  Hans foreldre skulle da være John Larsen Baal og Karen Aslaksdatter, og de var reindriftsamer.  Men de hadde ingen sønn Per Thomas, men derimot en Nils Thomas født i 1899.  Foreligger det her en sammenblanding med navnene Per og Hans for jeg finner ingen Per Thomas.  Aslak døde i 1960 og Nils Thomas i 1974, begge i Kautokeino.  Jeg er litt interessert i dette da jeg er en av de meget få gjenlevende som møtte Jan Baalsrud under hans flukt.  Med takk, Alvin Andreassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvin Andreassen skrev:

Det heter at brødrene Aslak og Per Thomas Baal førte ved månedskiftet mai-juni i 1943 Jan Baalsrud med reinskys  i sikkerhet over til Sverige.  Men hvem var disse brødrene?  Det er muligens Aslak som er født i Finland i 1890 men vokste opp i Kautokeino.  Hans foreldre skulle da være John Larsen Baal og Karen Aslaksdatter, og de var reindriftsamer.  Men de hadde ingen sønn Per Thomas, men derimot en Nils Thomas født i 1899.  Foreligger det her en sammenblanding med navnene Per og Hans for jeg finner ingen Per Thomas.  Aslak døde i 1960 og Nils Thomas i 1974, begge i Kautokeino.  Jeg er litt interessert i dette da jeg er en av de meget få gjenlevende som møtte Jan Baalsrud under hans flukt.  Med takk, Alvin Andreassen.

Boka Jan Baalsrud og de som reddet ham viser, foruten til intervjuer med deg og flere andre, til intervjuer med Per Gustav Bål og Sigrid Bål i Skibotn: https://www.nb.no/items/0ed1999b2ac38f62933abd8ef6c7b414?page=275

Mon tro om ikke Jan Baalsruds hjelpere skal identifiseres som Aslak Bål (1920-1992) og Per-Thomas Bål (1914-1985), som i likhet med Per Gustav Bål (1949-2014) døde i Storfjord kommune: https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008?fornavn=Aslak|Per&etternavn=Bål&kommune=Storfjord

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian for at du har ledet meg på rett vei.  Brødrenes foreldre var fjellfinn Thomas Aslaksen Baal og Anne Marie Persdotter Päiviø.  Begge var født i Karesuando i Finland, men Thomas vokste opp i Kautokeino.  Per Thomas var født i 1914 i Bardu, men døpt i Lyngen i 1915.  Foreldrene hadde da opphold i Skibotn.  Aslak ble født i 1920 og hjemmedøpt av sin far.  Dåpen ble stadfestet i Kirken i Lyngen i 1921.  De oppholdt seg da på Helligskogen øverst i Storfjorden på grensen mot Finland, men foreldrene hadde ingen fast bosted.  Familien var en omflakkende reindriftsame, noe de to sønnene også drev med, i hvert fall i yngre år.  Det ser vel ut til at familien hadde en forankring til Storfjorden.  Nå ble Storfjord utskilt fra Lyngen som egen kommune først i 1950.  Når det gjelder Baalsrud er vi i dag vel bare fire gjenlevende som møtte Baalsrud under hans dramatiske flukt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider