Gå til innhold
Arkivverket

LØST Tyding av dødsårsak i Røyken 1860

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

6 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Led? ..

Led af osv

kanskje apoplectiskhed?

Jf 

Led af Brystsvaghed

litt nedenfor

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thilla døde bare 16 år gammel.  I dag ville vi kalt hennes lidelse Cerebral parese, som har vært en medvirkende dødsårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! 

Jeg er enig i Led af, og også at det fortsetter med apople -  Da kan være apoplectiskhed, som Matthias sier, selv om det kanskje har blitt skrevet annerledes der jeg har sett det før. Så fikk kanskje c'en en apostrof over, og det som kommer etter er tiskhed😉 

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du tenker på CP, Alvin? Jeg har aldri sett apopleksi forklart med, eller satt i kombinasjon med CP tidligere, men jeg har ikke sett alt.

Endret av Anne Gro Ek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Gro Ek skrev:

Tusen takk alle sammen! 

Jeg er enig i Led af, og også at det fortsetter med apople -  Da kan være apoplectiskhed, som Matthias sier, selv om det kanskje har blitt skrevet annerledes der jeg har sett det før. Så fikk kanskje c'en en apostrof over, og det som kommer etter er tiskhed😉 

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du tenker på CP, Alvin? Jeg har aldri sett apopleksi forklart med, eller satt i kombinasjon med CP tidligere, men jeg har ikke sett alt.

Den streken som betegnar c-en er ingen apostrof, men berre ein liten strek, omtrent som den vesle streken ved s-ane som vi ser er brukt her; mange skreiv slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Anne Gro Ek changed the title to LØST Tyding av dødsårsak i Røyken 1860
1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Den streken som betegnar c-en er ingen apostrof, men berre ein liten strek, omtrent som den vesle streken ved s-ane som vi ser er brukt her; mange skreiv slik.

Takk for hjelp!👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe i den medisinske terminologi (latin) eller i det norske språk som heter apoplektiskhed.  Apopleksi er hjerneslag og kommer plutselig.  Overlever man vil man få mer eller mindre alvorlige ettervirkninger.  Det kan være motoriske lammelser, taleforstyrrelser, svelgvansker og annet.  Apopleksi er noe som oftest rammer eldre mennesker og ytterst sjelden en 16-åring.  En 16-åring er den aldersgruppen som er friskest i samfunnet.  Fra fødselen til 2-års alderen er barnet utsatt.  Det kan pådra seg hjerneskade ved en besværlig fødsel og senere kommer alle smittsomme barnesykdommene som kunne gi hjerneskade.  En hjerneskadet barn var spesielt i tidligere tider svakelig og utsatt for andre sykdommer, men selv da la man kanskje mest merke til sequele etter hjerneskaden.  Cerebral parese er nok en noe nyere brukt betegnelse på det som er nevnt.

En dødsårsak i Kirkeboka i eldre tider må man tolke med forsiktighet.  Presten, som lekfolk, hadde ingen medisinsk kunnskap.  Norge var et grisgrendt befolket land.  En eller annen  pårørende til den avdøde møtte opp hos Øvrigheten med lua i hånden, og kanskje oftest hos Klokkeren, for å melde dødsfallet  og få anvist en gravplass.  Dødsårsaken ble da oppgitt, kanskje på en dialekt og det gikk videre til Presten, som så pønsket ut hva dødsårsaken skulle hete på latin og førte det inn i Kirkeboka.  Et ord som ble en blanding av latin og norsk.

Presten skriver så i Kirkeboka: apopklektiskhed, men det høres vel ikke ut som noen dødsårsak, men mer som en lidelse, en lidelse eller sequele som det avdøde barnet hadde lidd av.

Dessverre fins det ingen Klokkerbok, ikke utlagt? for nevnte område, for det skulle være interessant å se hva Klokkeren skrev.

All respekt for ovennevnte Prest, men jeg tror at han er den eneste her i landet som har brukt ovennevnte ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Klokkerboka stoppet dessverre i 1856.

Presten på den tiden var visstnok Poul Irgens Dybdahl - dansk?😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider