Gå til innhold
Arkivverket

Wulfsberg slekt. Jeg prøver å plassere brødrene til en "søkkrik" plantasje eier i Suriname. Nicolaas og Andreas Wulfberg i Tønsberg


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Plantasjeeier  Thuanus Andree Wulfsberg skriver testamente i Suriname ca 1780. Han testamenterer 3000 gylden til barna (ikke navngitte) til sine to brødre  Nicolaas og Anders som skal oppholde seg eller være fra Tønsberg området.

 

Jeg har pløyd gjennom boka om denne slekta, uten å finne svar der - Slægten Wulfsberg : en genealogisk-biografisk Samling

 

Hvem var disse brødrenes foreldre?

 

Testamentet oversatt til norsk (med forbehold om feil)

 

I Herrens navn, Amen: — Kjennelig for enhver som dette måtte angå, at jeg, undertegnede Thuanus Andree Wulfsberg, har besluttet å disponere over mine midlertidige eiendeler gjennom dette dokumentet, og dette av egen fri vilje, uten å ha blitt rådet eller overtalt til det. Jeg tilbakekaller og annullerer alle testamenter, kodisiller eller andre dokumenter av siste vilje som jeg har laget eller utstedt før denne dato, og erklærer dem uten virkning, og null og ugyldige. Jeg bestemmer nå følgende nye disposisjoner og testamenterer til de reformerte fattige på dette stedet femti hollandske gylden en gang for alle. Til de fattige i den lutherske menigheten en tilsvarende sum på femti gylden også en gang for alle. Jeg testamenterer til de samlede barna til Christian Hardege en sum på tolv hundre hollandske gylden, for å bli likt fordelt mellom dem. Jeg testamenterer videre til barna til mine to brødre Nicolaas og Andreas Wulfsberg, bosatt i Tønsberg i Norge, en samlet sum på tre tusen hollandske gylden, også for å bli likt fordelt mellom dem, og denne legaten skal utbetales etter min død uten renter. Jeg testamenterer også til Christian Hardegen en neger ved navn Bruttus, som er i Paramaribo. Til slutt testamenterer jeg til Jan Dirk Binksbergen en sum på hundre hollandske gylden. Og i alle mine øvrige eiendeler og effekter som jeg, testator, ved min død vil etterlate meg, både løsøre og fast eiendom, plantasjer, hus, eiendommer, slaver, gull, sølv, aksjer og kreditter, rettigheter og rettigheter, uten unntak, erklærer jeg Christian Hardegen som min eneste og universelle arving, med full rett og tittel som arving, men med den uttrykkelige bestemmelsen at han skal være forpliktet til å tilbakebetale et visst stykke land til Herr Daniel Scheuneman.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje helt feil, men jeg prøver….

Nicolaas kan det være Nils?

Det er en Jacob Wulfsberg og hustru Inger Helvig Seeberg i Tønsberg som får to sønner

Nils.   https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000015277052

Anders.  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000015277653
Jackob og Inger er skrevet om i boka side 20, Nils side 21, Anders side 49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er interessant. Jeg vet en del om disse brødrene i Tønsberg, men ikke sett noe om arv fra Surinam i de kildene jeg har vært borti. Har du en referanse eller link til kilden? Andreas var kjøpmann og Niels var prest i Tønsberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Roar Pedersen skrev:

Hei, dette er interessant. Jeg vet en del om disse brødrene i Tønsberg, men ikke sett noe om arv fra Surinam i de kildene jeg har vært borti. Har du en referanse eller link til kilden? Andreas var kjøpmann og Niels var prest i Tønsberg. 

 

Hei

 

Jeg fant mye ny informasjon her nå. Har ikke gått gjennom alt, men det ser ut som han også har en datter ved navn Marta Magdalena.

 

Search and browse transcripts from scans of historical documents » Open Archives

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

    • Dag T. Hoelseth
    • Ivar Moe
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.