Gå til innhold
Arkivverket

Var Fana en del av Bergen i 1761?


Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å identifisere en person født i Bergen rundt 1761. En mulig kandidat ble døpt i Fana i 1755. Ble Fana ansett som en del av Bergen på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Alt jeg vet er at barnet var født i Bergen rundt 1761. Forsøker å begrense søkeområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Larsen Berg. Han giftet seg med Ragnild Arnesdatter den 31. mai 1792 i Oddernes kirke (Vest-Agder). Ved vielsen står det at Rasmus kom fra Bergen. De hadde fire barn: Johanne Marie (24 august 1792), Karen Gurine (16 oktober 1794), Gunvor (3 februar 1797-18 juni 1797), og Gunvor (17 juni 1798-21 august 1798). I 1801 born familien i Kristiansand. Rasmus var 40 år gammel, kalkulert fødsel i 1761. Rasmus dør 18 september 1833, 72 år gammel, kalkulert fødsel i 1761. Han er ofte oppført som bakersvend.

 

Når jeg søker på Rasmus med Lars i familien i tidsrommet 1755-1765, får jeg opp flere treff rundt Bergen, men kun ett i Bergen: 

a) Rasmus, born to Lars Rasmussen and Ingebor Johannesdatter of Birkeland farm. Christened in Sund on 16 August 1761.

b) Rasmus, born to Lars on Burkeland farm. Christened 15 April 1761 in Hamre parish.

c)  Rasmus, born to Lars Andersen and Giertrud Rasmusdatter. Christened on 22 December 1765 in Korskirken in Bergen.

d) Rasmus, born to Lars Nielsen and Agatha Rasmusdatter on Steensland farm. Christened on 27 February 1761 in Sund parish.

e) Rasmus, born to Lars on Ekness farm. Christened on 31 October 1758 in Hosanger parish.

f)  Rasmus, born to Lars Larsen and Siri Rasmusdatter on Sørås farm. Christened on 12 January 1755 in Fana parish. 

g) Rasmus, born to Lars Hofstad. Christened on 14 March 1762 in Fitjar parish.

 

Spørsmålet er selvfølgelig om hvor nøye Rasmus var når han opplyste at han var født i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.