Gå til innhold
Arkivverket

Lær meg å finne dødsfall?

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Det meste er jo ganske enkelt å finne med dagens søkefunksjoner og transkriberinger, men fra tid til annen sliter jeg med å finne dødsfall. Dødsprotokoller og skiftemateriale har jo også ofte en del interessant informasjon. Men hvordan finner jeg dette når jeg ikke vet når personen døde?

Helt konkret nå, så har jeg en person med fødselsdato og vielse, som sannsynligvis døde en gang mellom 1851 (da barnet ble født) og FT1865 (konen står oppført som enke, han er ikke å finne). Søk i kirkebøkene finner ingen som passer.

En annen har jeg kun fødselsdato og foreldre på, og finner ingenting i kirkebøkene. Også død før når som helst mellom 1820 og FT1865. Ettersom det ikke er noen spor etter konfirmasjon, vielse eller barn er det naturlig å anta at personen døde ung, men jeg finner heller ingenting i kirkebøkene hverken på barn eller foreldre.

Er det eneste alternativet da å manuelt lese gjennom dødsprotokollene for Oslo for nesten 15 eller 40 år for å finne navnet? Hvilke innganger har jeg for å finne vedkommede i dødsprotokollene og skiftemateriale?

Har søkt i avisene, gravminnene og kirkebøkene, uten resultat. Det er svært lite sannsynlig at han døde utenfor Oslo, jeg har bare gjort noen overfladiske søk på det.

Endret av Karianne Fog Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ‹stating the obvious› – komme med åpenbare selvfølgeligheter – hvis du navngir de du leter etter og legger ved de kildene du har, er jeg temmelig sikker på at noen av de eminente ‹leterne› her inne kan hjelpe. 🙂

Selv er jeg dessverre en ganske elendig sådan (‹leter›), så ikke mye hjelp i meg på noe som helst vis. Beklager.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i tidsperioden 1820-1865 ikke finner et dødsfall ved å søke i transkriberte persondata, kan det for det første være flere årsaker. For eksempel:

• Kirkeboka som dødsfallet i sin tid ble ført inn i, er gått tapt. Det er heldigvis ikke så mange tilfeller av dette for 1800-tallets vedkommende, men det er noen.
  • Personen er i kirkeboka ført inn med galt navn eller med et navn som du ikke forventer.
  • Kirkeboka er ikke transkribert.
  • Navnet er transkribert feil.

Når søk ikke fører fram, kommer man ikke unna å lete på "gamlemåten", nemlig ved å lese seg gjennom side for side. For den aktuelle tidsperioden ville jeg startet med kirkebøkene, for som oftest finnes ikke dødsfallsprotokoller så langt tilbake. Skifteprotokollene er mindre aktuelle, først og fremst fordi ikke på langt nær alle dødsfall førte til offentlig skifte, og dernest fordi skifteprotokollene inneholder mye tekst som i første omgang er uinteressant når du skal finne tidspunktet for et dødsfall. Men hvis du tror at dødsfallet førte til offentlig skifte, kan du jo se om skifteprotokollene inneholder personregistre.

Basert på egen erfaring er dødsfall noe av det mest tidkrevende å finne fram til, fordi man ofte må lete over en lang tidsperiode avgrenset av siste sikre observasjon i den ene enden, og av mulig levealder i den andre enden. Dersom en kvinne født i 1760 har sitt siste barn til dåpen i 1805, kan du risikere å måtte lete gjennom 50 år med dødsfall, siden det ikke finnes folketellinger mellom 1801 og 1865. Heldigvis er de aller fleste kirkebøkene fra 1800-tallet transkriberte og søkbare, men det er enkelte hull, og det er en del transkripsjonsfeil som kan gjøre det vanskelig å få treff.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Karianne Fog Heen skrev:

Helt konkret nå, så har jeg en person med fødselsdato og vielse, som sannsynligvis døde en gang mellom 1851 (da barnet ble født) og FT1865 (konen står oppført som enke, han er ikke å finne). Søk i kirkebøkene finner ingen som passer.

En annen har jeg kun fødselsdato og foreldre på, og finner ingenting i kirkebøkene. Også død før når som helst mellom 1820 og FT1865. Ettersom det ikke er noen spor etter konfirmasjon, vielse eller barn er det naturlig å anta at personen døde ung, men jeg finner heller ingenting i kirkebøkene hverken på barn eller foreldre.

Hva heter de personene du leter etter? Hvor var de født, hvor bodde de, foreldre, vielse, barn? 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes først at trådstarter, med hjelp fra tipsene til Kristian, skal forsøke selv før hun ev. oppgir navn. Det er jo sånn hun vil lære. Har trådstarter for øvrig sjekket FamilySearch før hun går løs på kirkebøkene?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bla i kirkebøker er nok ofte det sikreste, men det kan være særdeles tidkrevende hvis du ikke vet hvilken menighet/sogn hun tilhørte da hun døde.

Ett alternativ (det skader i hvert fall ikke å prøve) er å benytte avansert personsøk.

Skriv inn navnet til personen, men bruk gjerne trunkering (*) for å få fram flere varianter.
Ikke heng deg opp i fødselsdatoer og andre faktaopplysninger som kan være feilført.

Eksempel:
Jeg lurer på når Anne Gulbrandsen (trolig født rundt 1840) døde. Jeg vet at hun bodde i Vestfold - men ikke hvilken kommune.
Merk at jeg kun søker på "avdød" under rolle:

image.png.06cd569ec7cc925d4105a7c5b8d9b8d6.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også å søke på nb.no for å se om dødsfallet er omtalt i aviser.
Da er det lettere å søke i kirkebøkene i en bestemt periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hva heter de personene du leter etter? Hvor var de født, hvor bodde de, foreldre, vielse, barn? 

16 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg synes først at trådstarter, med hjelp fra tipsene til Kristian, skal forsøke selv før hun ev. oppgir navn. Det er jo sånn hun vil lære. Har trådstarter for øvrig sjekket FamilySearch før hun går løs på kirkebøkene?

DTH

Dette. Jeg lager egne poster med denne informasjonen, men dette er bare eksempler som jeg gjerne vil lære fra. Helst vil jeg slippe å spørre her om hjelp til å finne dødsfall så ofte, og jeg opplever at brukere her finner dødsfall i protokollene og skiftematerialet på 5 minutter! Når jeg har spurt hvordan har jeg aldri fått svar på det når saken er løst.

15 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Å bla i kirkebøker er nok ofte det sikreste, men det kan være særdeles tidkrevende hvis du ikke vet hvilken menighet/sogn hun tilhørte da hun døde.

Ett alternativ (det skader i hvert fall ikke å prøve) er å benytte avansert personsøk.

Skriv inn navnet til personen, men bruk gjerne trunkering (*) for å få fram flere varianter.
Ikke heng deg opp i fødselsdatoer og andre faktaopplysninger som kan være feilført.

Eksempel:
Jeg lurer på når Anne Gulbrandsen (trolig født rundt 1840) døde. Jeg vet at hun bodde i Vestfold - men ikke hvilken kommune.
Merk at jeg kun søker på "avdød" under rolle:

image.png.06cd569ec7cc925d4105a7c5b8d9b8d6.png

15 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Det går også å søke på nb.no for å se om dødsfallet er omtalt i aviser.
Da er det lettere å søke i kirkebøkene i en bestemt periode.

Jeg er godt kjent med bruk av både detaljert personsøk, Familysearch og kirkebøkene, og søker på et spenn av fødselsår og navnevarianter, og såklart familiemedlemmers oppføringer. Det samme med avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider