Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmert Edøy 1767 | Annikken Oudensdtr.

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp med teksten som står under konfirmanten Annikken Oudensdtr. Lenke til kirkeboka finnes her. Hun er konfirmant nr. 25. Har lagt inn bilde av teksten for enkelhets skyld.

image.png.9302f3af66c707bc46fd5bef0ddd490b.png

Jeg leser:

25. Annikken Oudensd:

udi 2den Art:, 4 og 5 p med

NB: gl: og stup:, var 

afuist forhen, og ?un??

nu og bringe hende ?i??

Jeg forstår helheten i det presten skriver, men vil gjerne ha teksten helt riktig. Satser på de gode hjelperne i forumet hjelper meg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

"25. Annikken Oudensd:

d. 2den Art:, 4 og 5 p med

NB: gl: og stup:, var 

afviist forhen, og kunde

nu ey bringe hende videre"

Takk, Ivar. Jeg ser at hun går til nattverd noen år senere og hun må vel da på et tidspunkt kommet gjennom nåløyet. Eller skal vi tro at hun, på tross av kommentaren, har blitt konfirmert. Jeg har ikke klart å finne henne som konfirmant i årene framover. Antar gl betyr gammel og stup er vel en betegnelse på små evner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henrik Ormbostad skrev:

Eller skal vi tro at hun, på tross av kommentaren, har blitt konfirmert.

Eg oppfattar innførsla sånn at ho er konfirmert. - og at ho har lært det ho er i stand til å lære.

Forkortinga "stup:" kan vel vere for stupid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg oppfattar innførsla sånn at ho er konfirmert. - og at ho har lært det ho er i stand til å lære.

Forkortinga "stup:" kan vel vere for stupid.

Ja, det er det jeg tror også. Annikken var satt bort i ung alder og det kan vel ha vært så som så med skolegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider