Gå til innhold
Arkivverket

To konfirmanter - Hva heter de?

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

I kirkebok for Leka finner vi disse to konfirmantene. Jeg antar de er søsken, og de er konfirmert henholdsvis 1790 og 1792. Gutten heter vel Niels, men hva heter jenta? Og hva er patronymet? 

image.thumb.png.5ed86d88104b65fff3ed71ce40efc25e.png

image.thumb.png.a35d1c23686ce9b2fef0d1b15c0dea4b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Jacobssen Skrinden nokså rett fram. Litt meir uklart med henne, men sistedelen er vel J. Skrinden

Lenkje til kyrkjeboka er betre enn slike små utklipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Niels Jacobssen Skrinden nokså rett fram. Litt meir uklart med henne, men sistedelen er vel J. Skrinden

Lenkje til kyrkjeboka er betre enn slike små utklipp!

Takk, takk! Jeg mistenkte at det var Niels Jacobsen. Begge er bosatt i Sklinna (Skrinden, Skrinna, Sklinden, Schlinden osv). Jeg tenkte de kunne være søsken, for de konfirmeres med to års mellomrom. Når det gjelder jenta, er jeg i tvil om hun er en Jacobsdatter. Det som du tolker som en J, tror jeg er en d. Hun heter noe med Halosi...d, har prøvd varianter som Haldorsd, Halvors d. osv, men får det ikke til å stemme. Det nærmeste jeg kommer på fornavnet er kanskje Doreth? 

Legger ved lenken: (helt nederst til høyre)URN:NBN:no-a1450-kb20070928680003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så desse utklippa var altså ikkje ved sida av kvarandre i protokollen. Det var jo greit å få avklara.

Det openberre Skrinden for hans vedkomande, er for henne ført som Skrinna, og ho har ein D. for dotter som dei andre jentene ovanfor henne. Det er som du seier ikkje ein J., nei.

Elles er heller ikkje oppslaget frå protokollen over noka lenkje. Hald musepila over det som på litt avstand liknar på ei bensinstasjonspumpe, så dukkar teksten "Kopier ....." opp. Da har du ei fullverdig lenkje som kan limast inn kor som helst, og som hjelparane her inne kan navigere fritt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Aha, så desse utklippa var altså ikkje ved sida av kvarandre i protokollen. Det var jo greit å få avklara.

Det openberre Skrinden for hans vedkomande, er for henne ført som Skrinna, og ho har ein D. for dotter som dei andre jentene ovanfor henne. Det er som du seier ikkje ein J., nei.

Elles er heller ikkje oppslaget frå protokollen over noka lenkje. Hald musepila over det som på litt avstand liknar på ei bensinstasjonspumpe, så dukkar teksten "Kopier ....." opp. Da har du ei fullverdig lenkje som kan limast inn kor som helst, og som hjelparane her inne kan navigere fritt i.

Eg skreiv i innleiinga at det er høvesvis 1790 og 1792, så to ulike føringar. Ivar har lagt inn lenkja lenger opp her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

sidelenkje, som her https://www.digitalarkivet.no/kb20070928680003

er betre enn biletlenkje, som du viser (kan bla og forstørre m.m.)

Eg les jenta som "Bereth Halors d. Skrinna"

B-en er "forkrøpla"  (ikkje så lett å skrive nedst på bladet). og det manglar kanskje ein v i farsnamnet

Takk, takk! Bereth er nok et godt forslag, både Bereth og Doreth var populære navn den tida, i distriktet. Når det gjelder etternavnet er Halors d. noe jeg også klarer å tyde, så spørs det om det mangler en v eller en d? Halvorsdatter, eller Haldorsdatter? Har heller ikke funnet fødselen hennes ennå, men det kan bero på at jeg ikke har klart å tyde navnet. Det var ingen Halvor eller Haldor i Sklinna, som kan være far, så hun har nok kommet fra et annet sted. På naboøyene, Hortavær (står Horten i kirkeboka) var det i hvert fall en Haldor i den aktuelle perioden. I Sklinna finner jeg en Andor Olsen på 1790-tallet. Kan det være Andors d. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ørjan Hagerup Kvaløy skrev:

Takk, takk! Bereth er nok et godt forslag, både Bereth og Doreth var populære navn den tida, i distriktet.

Når du seier det.... - "Doreth" er nok eit betre forslat enn "Bereth".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider