Gå til innhold
Arkivverket

Ovenstads militærbiografier

Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har tilgang til disse, og er villig til å gjøre et oppslag?

Den jeg søker opplysninger om er John (Joen) Svendsen Han var fenrik ved Hallingdalske kompani av Oplandske nat. inf. regiment på slutten av 1660-årene, og løytnant ved samme regiment på begynnelsen av 1670-tallet.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Dette er Ovenstads plansjer over hærordningen. Spørsmålet gjelder hans militærbiografier, utgitt i to bind. De er ikke fritt tilgjengelige på nb.no: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Ovenstad, Olai"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Dette er Ovenstads plansjer over hærordningen. Spørsmålet gjelder hans militærbiografier, utgitt i to bind. De er ikke fritt tilgjengelige på nb.no: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Ovenstad, Olai"

Ja, det er biografien jeg håper på. For øvrig så er han oppført i plansjene 1666-1671 og 1672-1675. 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er skannet av Norsk Slektshistorisk Forening, men tilgjengelig som innlogget medlem, tror jeg.

(Hmm.. Fant den ikke som innlogget.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den i hylla her, kan sende deg bilde av sida. Har du en e-post eller mobilnummer jeg kan sende til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

De er skannet av Norsk Slektshistorisk Forening, men tilgjengelig som innlogget medlem, tror jeg.

(Hmm.. Fant den ikke som innlogget.)

For medlemmer så finner du Ovenstad på denne siden: https://genealogi.no/kildekategori/kilder/yrker-og-utdanning/militaere/

Men fint at Weberg får assistanse!

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

For medlemmer så finner du Ovenstad på denne siden: https://genealogi.no/kildekategori/kilder/yrker-og-utdanning/militaere/

Men fint at Weberg får assistanse!

DTH

Hei!

Den siden du linket til er Hirsch som Gry la inn et klipp fra i innlegg #8. For øvrig har Steinar Vasaasen sendt meg et klipp fra Ovenstad om nevnte Jon Svendsen. De 2 kildene er ikke helt sammenfallende men det er uten tvil samme person.

mvh jan w 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Den siden du linket til er Hirsch som Gry la inn et klipp fra i innlegg #8. For øvrig har Steinar Vasaasen sendt meg et klipp fra Ovenstad om nevnte Jon Svendsen. De 2 kildene er ikke helt sammenfallende men det er uten tvil samme person.

mvh jan w 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, for lenken jeg ga går til en oversiktsside som inneholder både Ovenstad-bindene og andre militære kilder. Uansett, det er fint at du fikk den hjelpen du trengte!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, for lenken jeg ga går til en oversiktsside som inneholder både Ovenstad-bindene og andre militære kilder. Uansett, det er fint at du fikk den hjelpen du trengte!

DTH

Hei Dag!

Tja, jeg kom til en side med overskrift MILITÆRE, og med en link nede til venstre: "Register til danske og norske Officerer 1648 - 1814" trykker jeg på linken, kommer det fram at det er J C V Hirsch. Men det har jo ingen betydning da jeg har fått svar på det jeg ønsket. 😊

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er altså siden jeg lenket til (med Ovenstad-bindene som kulepunkt 2 og 3, Hirsch kommer helt til sist).

image.thumb.png.007b6dab312db2345266e68bed015f30.png

Dette er jo egentlig ikke så viktig, men lenken går jo vitterlig til en oversiktsside der Ovenstad-bindene er inkludert. Men det er mulig at ikke-medlemmer får mindre info på siden enn medlemmer ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Her er altså siden jeg lenket til (med Ovenstad-bindene som kulepunkt 2 og 3, Hirsch kommer helt til sist).

image.thumb.png.007b6dab312db2345266e68bed015f30.png

Dette er jo egentlig ikke så viktig, men lenken går jo vitterlig til en oversiktsside der Ovenstad-bindene er inkludert. Men det er mulig at ikke-medlemmer får mindre info på siden enn medlemmer ...

DTH

Du har sikkert rett ang. ikke-medlemmer, siden jeg bare fikk opp "sistemann", men som sagt, jeg har jo fått de svarene ønsket.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider