Gå til innhold
Arkivverket

Tolking av Thomine Olsdatters vielse i Øyestad i 1828

Erik Magnussen
 Del

Recommended Posts

Ole Christiansen og Tomine Olsdatter ble viet i Øyestad kirke den 11/4 1828.  Jeg trenger hjelp til tolking av noe av skriften i ministerialboken og til å forklare noen av stedsnavnene.

Under vielsesdagen den 11 april er det anført i et sted, evt en kommentar.

Brudgommens tittel skrevet etter ungkarl?  Hans føde- og oppholdssted skrevet etter Asdaleie?

Brudens fødested skrevet inn etter Trålum?

Brudgommens far - er Skaredalen riktig?  Hvor er dette? - (Han ble antagelig født på Tromøya)

Forloverne Anders Christiansen Nersteen og Gudmund Ellef Christiansen Veding - er dette korrekt tolket?  Hvilke steder er dette?

Ole het trolig Ole Christensen, og senere ble han også registrert som Ole Kristian Olsen.  Han var gruvearbeider i en av gruvene i Øyestad og senere i arbeidslivet var han arbeider ved Tangen reperbane på Hisøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tappert forsøk, uten lokalkunnskap. Vil forsøksvis prøve norgeskart.no litt senere, men . . .

2 | 11 April Øiestad K.[kirke] | Ungkarl og Tjenestedreng Ole Christiansen Pigen Thomine Olsdatter | Født Astal?ei[?] Opholdst - Neersteen ØS[øyestad sogn] – Fst.[fødested] Traalum Op.[opholdssted] bokedal[?] i F?? | 21 Aar 24 Aar | Christian Olsen Skarvedalen i ØS: | Ole Nielsen Traalum | baatbygger Anders Christensen Neersteen og Tømermand Ellef Christiansen Veding[?] | 1. G. Fastelavns Sønd: 2 G.1 Sd i Faste og 3 G. 2 Sd i Faste | Ligesaa |

Mvh

Endret av Even Stormoen
slurv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Even.  Dette var skikkelig god hjelp

Jeg har heller ikke lokalkunnskap, men har sjekket mot bygdebøkene for Øyestad og i Norgeskart.  Jeg har funnet brukene Nersten, Væding og Skarvedalen og dette stemmer derfor helt perfekt.  "Bokedal i F" er har jeg ikke identifisert, men mener det må være noe ved Trålum, slik det er skrevet i denne rubrikken.  Bindet med Fjære bygdebok som omfatter Trålum er dessverre ikke ferdig, men jeg vet fra andre kinder at Thomine ble født på Trålum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ferdig med å ‹tråle› norgeskart, og gjorde samme funn som deg. Bortsett fra at jeg ikke fant på å bruke en «æ» i søket etter Veding, noe som bragte meg til Leirfjord på Helgelandsdskysten (Oops!) – Og heller ikke fant ut av Bokedal.

F?? kan være Fjære Sogn. (FS).

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du aldeles rett i, Arnfinn. Var ikke nøye nok med å sjekke øvrige innførsler på siden(e). Så så ‹b-ete› ut som noe.

Men nei. Her er flere tydelige ‹Eskedaler›. Så første og andre bokstav(er) må være «Es».

Takk for korreksjon!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anfinn.  Jeg er enig i at den skrevne teksten kan passe med Eskedal. (Og ser også at Even Stormoen er enig i tolkingen i det jeg skriver dette svaret.)

Jeg har funnet Eskedal på kartet og jeg ser også at denne gården er planlagt senere i Fjære bygdebok i bind 6.

Jeg har bare delvis kontroll på Thomines foreldre, Ole Nielsen og Maren Nielsdatter.  De har vært knyttet til Trålum, men det er ikke usannsynlig at de har flyttet rundt i området.  Dette betyr flere utfordringer å lete opp.

Erik

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider