Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til forskning Statsarkivet i Kongsberg

Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har lett tilgang til Statsarkivet i Kongsberg som kunne hjelpe meg noen timer med litt forskning? Mot betaling selvsagt. Men må nok kunne grave litt dypt. Dette gjelder et ektepar som bodde i Kjose i Brunlanes fra ca 1800. Jeg klarer ikke å finne ut hvor de kom fra. Men jeg har mye info om deres liv etter at de ble gift å dele med den som ev vil hjelpe meg. Send meg gjerne en personlig melding her på forumet

Hvis ikke dette innlegget passer her, får administrator slette det. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal få tak i slektsforskere ellers

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Er det noen som har lett tilgang til Statsarkivet i Kongsberg som kunne hjelpe meg noen timer med litt forskning? Mot betaling selvsagt. Men må nok kunne grave litt dypt. Dette gjelder et ektepar som bodde i Kjose i Brunlanes fra ca 1800. Jeg klarer ikke å finne ut hvor de kom fra. Men jeg har mye info om deres liv etter at de ble gift å dele med den som ev vil hjelpe meg. Send meg gjerne en personlig melding her på forumet

Hei, Sissel! Jeg foreslår at du legger fram den konkrete problemstillinga her. For det første kan det tenkes at den lar seg løse med utgangspunkt i digitalisert arkivmateriale. For det andre vil en presentasjon av problemstillinga åpne for at flere kan delta i en diskusjon / idémyldring om hva slags arkivmateriale i Statsarkivet på Kongsberg som kan være verdt å undersøke. Man må jo ha en idé om hvilket arkivmateriale man skal lete i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian!

Jeg har førsøkt her flere ganger før uten resultat. Derfor tenkte jeg å gå et skritt videre nå. Men ekteparet er Jonas Johnsen og Malene Olsdatter Eidløkka, Kjose. Jeg kan jo løfte opp igjen emnet i en ny tråd

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk; jeg har lest meg opp på saken.

Som antydet i mitt forrige innlegg, må man ha en plan for et besøk på et arkiv, enten det er Statsarkivet på Kongsberg eller et annet arkiv. Hvilke kilder, som ikke allerede er digitaliserte, skal man undersøke? Det er ikke noe vits i å betale noen for å dra til Kongsberg uten en plan, og i denne saken er det dessverre ikke umiddelbart enkelt å se hvor man skal begynne.

• Jonas Jonsen var skomaker, og en del håndverkere hadde vært på lang vandring, før de slo rot. Jonas kan godt ha vært utlending, f.eks. svensk. Vi har ikke en gang sikker informasjon om alderen hans; han var angivelig 35 år i folketellinga 1801 (f. ca. 1766), men angivelig 82 år da han døde i 1831 (f. ca. 1749). Rimeligvis skal vi stole mest på folketellinga 1801, men han kan ha vært født over en periode på 20 år.
  • Malene Olsdatter er sannsynligvis den 25-årige tjenestejenta på Hafallen i Hedrum i folketellinga 1801, men noen Malene Olsdatter i den alderen er verken døpt eller konfirmert i Hedrum. Malene Olsdatter fra Solberg i Lardal, døpt 10/1-1776, er aldersmessig en god kandidat, men det er vanskelig å fastslå hvor det ble av henne. Hun er nevnt i skiftet etter faren Ola Mattissen 30/6-1777 (https://www.digitalarkivet.no/sk20081126350414), men det ble ingen arv, og dermed er det f.eks. ikke noe håp om at det ble tinglyst kvittering for mottatt arv i forbindelse med at hun giftet seg. Hennes mor og stefar synes også å forsvinne sporløst rundt 1794 (https://www.nb.no/items/86c38bc870ca55fff3be021fae64d62e?page=365). Om man skal forfølge Malene Olsdatter fra Solberg, må man kanskje finne ut hvor det ble av mora og stefaren. Kan det finnes et skifte etter mora?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2024 den 0.50, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Takk; jeg har lest meg opp på saken.

Som antydet i mitt forrige innlegg, må man ha en plan for et besøk på et arkiv, enten det er Statsarkivet på Kongsberg eller et annet arkiv. Hvilke kilder, som ikke allerede er digitaliserte, skal man undersøke? Det er ikke noe vits i å betale noen for å dra til Kongsberg uten en plan, og i denne saken er det dessverre ikke umiddelbart enkelt å se hvor man skal begynne.

• Jonas Jonsen var skomaker, og en del håndverkere hadde vært på lang vandring, før de slo rot. Jonas kan godt ha vært utlending, f.eks. svensk. Vi har ikke en gang sikker informasjon om alderen hans; han var angivelig 35 år i folketellinga 1801 (f. ca. 1766), men angivelig 82 år da han døde i 1831 (f. ca. 1749). Rimeligvis skal vi stole mest på folketellinga 1801, men han kan ha vært født over en periode på 20 år.
  • Malene Olsdatter er sannsynligvis den 25-årige tjenestejenta på Hafallen i Hedrum i folketellinga 1801, men noen Malene Olsdatter i den alderen er verken døpt eller konfirmert i Hedrum. Malene Olsdatter fra Solberg i Lardal, døpt 10/1-1776, er aldersmessig en god kandidat, men det er vanskelig å fastslå hvor det ble av henne. Hun er nevnt i skiftet etter faren Ola Mattissen 30/6-1777 (https://www.digitalarkivet.no/sk20081126350414), men det ble ingen arv, og dermed er det f.eks. ikke noe håp om at det ble tinglyst kvittering for mottatt arv i forbindelse med at hun giftet seg. Hennes mor og stefar synes også å forsvinne sporløst rundt 1794 (https://www.nb.no/items/86c38bc870ca55fff3be021fae64d62e?page=365). Om man skal forfølge Malene Olsdatter fra Solberg, må man kanskje finne ut hvor det ble av mora og stefaren. Kan det finnes et skifte etter mora?

Hei Kristian!

Du og jeg har diskutert dette før og jeg er fullstendig klar over at det er vanskelig å finne ut mer. Men det er jo mitt valg å prøve. 

Jeg har funnet en Jonas døpt i Kongsberg 7.nov 1751 med far Jon Olsen Heyeren.  https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610407

Kanskje det er en mulig kandidat? Har ikke funnet ut hvem denne Jon Olsen er, men ser at Heyeren er nevnt fra Norderhov og fra Østfold. Bror min nevnte at det også muligens var Hajeren i Sandsvær, men han visste ikkw om det vat bosetning der eller om det bare er navnet på et vann

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For både Jon Olsen Heyeren og sønnen Jonas er det fullt mulig å gjøre en god del undersøkelser uten å oppsøke lesesalen ved Statsarkivet på Kongsberg:

Hajeren er ganske riktig et vann i Sandsvær. Det ligger langt innpå åsen på grensen mot Hof. Jeg kjenner ikke til fast bosetning rundt vannet, enda mindre noen som har brukt navnet som etternavn.

I dette tilfellet kommer imidlertid etternavnet Heyeren fra Heieren i Norderhov på Ringerike. Det får vi vite 16/5 1744 da han og Anna Olsdtr. fra Strømsø i Drammen døpte deres «uekte» datter Marta på Kongsberg. De losjerte begge hos Jørgen Torkildsen i Glitre og hadde lovet hverandre ekteskap, står det. Eskild Abrahamsens enke Kirsten Jonsdtr., Åse Mikkelsdtr., Johannes Andersen, Jens Magnussen og husverten Jørgen Torkildsen sto faddere.

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1744-1755, s. 147

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610445

Vielsen sto 2/6 1745. Da opplyses det at Jon var enkemann og fra «Nordrehoug».

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1744-1755, s. 250

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610548

Går vi så til Ringerike slektshistorielags sider for transkriberte kirkebøker for Norderhov, finner jeg i Ministerialbok 2B 1726-1739 s. 155 nevnt:  Kirkebøker (ringerike-slektshistorielag.com)

Jon Olsen og Marte Olsdatter Heieren ved Ask g 1734 -  barn: Mari 1735 27/11

Vielsen deres er notert under 14/1 1734, og da får vi vite at Jon var fra Heieren (s. 116).

Men også de synes å ha «tjuvstartet», for under 22/2 1733 finner jeg denne dåpen (s. 48) selv om det ikke er anført noe om at barnet er født utenfor ekteskap:

2202 Nh      Ole,  f: Joen Olsen fra Hejren og Marthe Olsd: -  fadd: Niels Pedersen, Erich Andersen, Berthe  Sörensd:, Kari Andersd:

I tillegg til sønnen Jonas, finner jeg kun en dåp i tillegg på Kongsberg der faren oppgis med etternavnet Heyeren: Jon, døpt 5/10 1749

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1744-1755, s. 79

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610374

Her er spranget fra forrige dåp mistenkelig lang, så det der mulig at de kan ha oppholdt seg andre steder i mellomtiden. Det kan kommunikantprotokollene kanskje gi svar på. Der vil en kanskje også kunne få svar på når Jon kom til byen og om han da fortsatt var gift med den først kona si. Henne finner jeg ikke gravlagt i Norderhov. Jeg har ikke forsøkt å undersøke hvordan det gikk med de andre barna.

Det må være sønnen Jonas vi finner i Sølvverkets 1765-manntall som 13 år og jungslemmer/bühntrekker ved et av verkets pukkverk med 6 års tjenestetid. Han oppgis å være født på Kongsberg, bo hos Abraham Hansen og være foreldreløs (Fad. og mod. Løs).

Jonnas Joensen - Kongsberg Sølvverk 1623-1816, Saksarkiv - fagarkiv, Ansatte, pensjoner, bergallmuen, fattigvesen, kirker og skoler mv., Manntall, nr. 1b: Manntall over Kongsberg Sølvverks arbeidere, 1765 - Digitalarkivet

Faren hans er nok den Jon Olsen Heyeren – eller Sorte-Jon – gammel gift mann fra Gamlegrenda og uten pensjon fra Sølvverket som 74 år gammel ble gravlagt på Kongsberg 12/1 1765. Han fikk et lite barn med seg i kisten, noe en mente at betød lykke på veien til det hinsidige!

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1756-1768, s. 264

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620139

Jeg finner ikke noe skifte etter ham, heller ikke er han eller de to konene hans nevnt i skifteregisteret for Kongsberg.

Går vi til kommunikantprotokollen finner jeg Jon Olsen Heyeren til nattverd siste gang 2. pinsedag (11/6) 1764 som gift mann, og så får vi vite at kona, Anna Olsdtr., hadde gått fra ham (8. linje nedenfra på venstre side):

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/M/Ma/L0006: Kommunikantprotokoll nr. 6, 1761-1766, s. 179

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10311405080181

Utfra det som står om Jonas i 1765-manntallet, er det sannsynlig at hun hadde reist fra byen.

Grunnen til at hun var gått fra mannen finner vi nok i kirkebokas avdeling for åpenbare skriftemål i 1759. Først 11/10 skriftet piken Else Margrethe Pedersdtr. Tapelap for leiermål med gift mann Jon Olsen Heyeren i Gamlegrenda. Hun er hos Johan Henrik Danielsen Schielbach ved Mønsterplassen, står det. Det er i motsatt ende av byen fra Gamlegrenda. 6/12 s.å. skriftet Jon for leiermål med henne uten at det fremkommer noen flere opplysninger.

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1756-1768, s. 305 og 306

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620178

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620179

Jeg finner ingen barn av Else Margrethe døpt på Kongsberg, så enten må det dreie seg om et dødfødt barn eller så var det født og evt. døpt et annet sted.

Jeg har heller ikke funnet Jon og Annas sønn Jonas konfirmert på Kongsberg eller gravlagt der inntil fylte 20 år. Han nevnes heller ikke i Sølvverkets 1771-manntall som imidlertid langt fra er komplett og omfatter bare rundt halvparten av de ansatte.

Selv om jeg selvsagt kan ha oversitt noe, tyder dette på at Jonas forlot Kongsberg mens han fortsatt var tenåring noen år etter farens død. Kildene sier ikke noe om hvor han evt. dro, men en kan jo gjette på at han dro til moren – som altså var drammenser – hvor nå hun tok veien.

Et par merknader til slutt:

Tydeligvis en annen Jon Olsen Heieren, 71 år, gravlegges ved Norderhov kirke 3/2 1771.

Abraham Hansen, Jonas’ husvert i 1765, synes ikke å være noe godt spor. Det eneste berøringspunktet jeg finner til ham er at også han bodde i Gamlegrenda og at han i 1765 var overslemmer ved Stadspukkverket. Han kan dermed ha vært Jonas’ overordnede og/eller arbeidskamerat. Selv var han født i 1730 med foreldre født h.h.v. på Kongsberg og i Christiania. Han var gift to ganger og begge konene hadde minst én utenlandskfødt forelder.

Abraham Hansen - Kongsberg Sølvverk 1623-1816, Saksarkiv - fagarkiv, Ansatte, pensjoner, bergallmuen, fattigvesen, kirker og skoler mv., Manntall, nr. 1b: Manntall over Kongsberg Sølvverks arbeidere, 1765 - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider