Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Å Lese En Husforhörslängd Fra 1759 I Lur Församling

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

De bor på et torp under Torbal, og de finnes midt på høyre side. Jeg klarer å lese noe av dette, men langt fra alt. Jeg fant bl.a. "min" Erik Amundssons mor idag. Hun het Mari Eriksdotter, og var 56 år gammel ser jeg.

Det kan nevnes at Amund og Börta giftet seg 18.04.1766, og jeg har ennå ikke funnet hennes opphav. Det er det jeg håper på. På forhånd takk for hjelpen med å få fram detaljene her.

Källhänvisning: Lurs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13343/A I/1 (1759-1770), bildid: C0041513_00063, sida 56

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041513_00063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å forstå oppsettet på disse sidene, men såvidt jeg kan skjønne er Børtha Eriksdotter hustru til Erik Amundson som i sin tur er sønn av enken Mari Eriksdotter. Enken født i 1703, Erik i 1743 og Børtha i 1742.

Så er det ført tvers over kolonnene til høyre:

NB d. Anna 1767

d. Nillia

na [natus - født] 1768.

Men hvem denne/disse innførslen(e) hører til, er ikke godt å si . . .

Likedan med kolonnen helt til høyre: Hva hører til hvem, og ikke minst: Hva står det?

Klemt innimellom linjene noe ubegripelig som ser ut som Giftte til Hursemd, vj br.

Neste linje: Fløtt til Schelsøyn[?]

Så: Fløtt til Olof Amundsson på denna Gård 1761.

Men, som sagt, hvem gjelder dette?

Frustrert.

Håper fortsatt at ‹Svenska Akademin› 😉 – altså røynde forskere udi slekt i broderlandet – kan tre støttende til.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Har ikke postet tydeforsøket mitt på de videre navnene i v. kolonne, for hvis formålet ditt er å finne Børthas «opphav» så er fødselsårene for disse senere enn Børthas (slik at ingen potensielle foreldre kan være med her) og ingen har en far Erik (jfr. patronymer) som kan være en søster/bror av Børtha.

I hvert fall såvidt jeg kan se – og tenke meg.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Likedan med kolonnen helt til høyre: Hva hører til hvem, og ikke minst: Hva står det?

Der står vanligvis stedet de flyttet til (edit: eller fra) i løpet av perioden. Her er det veldig rotete.

23 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Neste linje: Fløtt til Schelsøyn[?]

Du er tilgitt på forhånd, Even. 😉Det er fordi jeg er litt bedre kjent der nede. Jeg leser Schee socken, og jeg mener i all erbødighet at det var  Eriks søster Maria (20) som flyttet dit. For å være sikker må jeg jo tråle meg gjennom hele Skee, og jeg kommer ikke videre av den grunn.

I og med at Erik og Börta giftet seg i 1766 (syv år etter boken ble startet) bør det stå hvor hun kom fra inni der et sted. Det var det jeg hadde håpet å finne.

Endret av Birger Carlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider