Gå til innhold
Arkivverket

Etterk. etter s.prest Anders Pedersen Heide (c1620-1683) i S.-Odal, sl.skap til to Uldrich Christian Heide ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Anders Pedersen Heide (ca.1620-1682) var sogneprest i Sør-Odal (HE) (1658-1682), var. g. m. Margrethe Clementsdatter (1629-1712) og bodde på gården Strøm.

Anders hadde mange barn, og han var bl.a. oldefar til Uldrich Christian Heide, som ble døpt i Opslo Hospitalskirke 16 Mar 1751, av foreldre 

Brede Bendixen Heide (1706-1784) (som drev kruttmølle og bodde i Opsloe, Selsbakk (ST), Opsloe, Tr.heim og Selsbakk)

og 3. hustru (av 4)  Martha Marie Berg (1723-1753).

Brede var sønn av sorenskriver Bendix Anderssen Heide (1655-1716) og hustru Elisabeth Johansdatter Stenkuhl (1669-1706). 

Bendix var sønn av førstnevnte Anders Heide og hans hustru Margrethe.

En navnebror av Anders Heide's oldebarn Uldrich Christian Heide døpt 16 Mar 1751 Oslo var

oberst Uldrich Christian Heide (ca.1711-1785), som ryddet, bebodde og døde på den såkalte Heidehytten under gården Asak ved Berg (Halden).

Denne Uldrich var angivelig sønn av Peter Christian Heide (c. ca.1670 ?), Sekondløjtn. v. Smålenske Regiment 1709-1716

og dennes hustru, som var en datter av Jørgen Jørgensen Harder (ca.1645-1686), sogneprest i Ås (Follo, AK) (1674-1686).

Det er fristende å tenke seg at sistnevnte Uldrich Christian Heide f. ca.1711 (i Østfold ?) var en slektning av Uldrich Christian Heide f.1751 i Oslo, (f.eks. fetter av sistnevntes far ?) men Uldrich C. H. f.1711 sin far, sec.lt. Peter Christian Heide f. ca.1670 (bosatt i Østfold i 1711 ?) er ikke lett å 'plassere' i Heide-slekten.

Førstnevnte Anders Pedersen Heide (ca.1620-1682), sogneprest i Sør-Odal, hadde angivelig 10 (11 ?) barn med sin hustru Margrethe, og disse var
f. i tidsrommet fra 1653 (Peder, sogneprest i Kråkstad (Ski) til sin død i 1722) til 1669 (Michel, kjøpmann i Christiania og medeier i Odals Jernverk fra 1709).

'Sikre' blant Anders Heide sine 10 (11 ?) barn skal være  Peder 1653, Bendix 1655, Marte, Abigael 1658, Ursula, Hans 1664, Clement 1665 og Michel 1669.

Mer 'usikre' er 

- Jens Andersen Heide (c1655-et.1705), som skal være nevnt som en bror av Bendix Heide

- Anders Andersen Heide f.1660

- Anne Andersdatter Heide f.1667.

Kan eldste Uldrich's far, ovennevnte sec.lt. Peter Christian Heide f. ca.1670, ev. høre hjemme i denne søskenflokken ?

Jeg ville sette stor pris på hjelp til ev. å plassert inn Peter og sønnen Uldrich i ovennevnte Heide-slekt (ev. en annen Heide-gren),

samt til å fastslå om de tre ovennevnte 'usikre' hører hjemme i søskenflokken på 10 (11 ?).

Endret av Per Nermo
Rettet Margrethe Christensdatter til Clementsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kunnskap om denne slekten, men ser at i skiftet etter Anders Pedersen Heide navngis enken som "Margrete Clementsdaatter" - altså ikke Christensdatter. Hun nevnes kun en gang med patronym, og om det er riktig vet jeg ingenting om. Her er et forsøk på en avskrift av den delen som nevner enken Margrete og barna:

... forsamlede

paa Præstegaarden Strøm i Oudalen beliggende, til at schiffte

Og deele imellem Velærværige Sl: Proustens Hr: Ander Heides

effterlatte Hustru og børn, [Ær-dyderlige] Margrete Clements-

daatter, Hr. Peder Andersøn Heide, Bendix Andersøn Heide,

Anders Andersøn Heide, Hans Andersøn Heide, Clement Ander-

søn Heide, Michel Andersøn Heide, Hr. Boe Nielsøns Kiæriste

Aarsilla Andersdaatter Heide, Poul Tranes Kiæriste Abigael

Andersdaatter Heide, Marthe Andersdaatter Heide, Anna

Andersdaatter Heide, alle Fuldsøschende aff Samme Fader og Moder,

og selffmyndige aff aar og alder effter Lougen, uden de 2de Sidste

Sønner, Clement Andersøn Heide, som er paa sit 18de aar, og

Michel Andersøn Heide, som er 14 aar, og den sidste Daatter

Anna Andersdaatter Heide, som er 16 aar, hvilche og alle personlig

hos Moderen vare tilstæde, udi hvis godtz som fantis effter dend

Welærværdige Sl: Mand udi Jordegodtz og mobilier, og det paa fore-

lagt tiid af d(en) 5 Marty indtil d(en) 10 dito inclusive Ann: 1683.

Den geistlige jurisdiksjon, AV/SAO-A-11097/F/Fc/L0001: Skifteprotokoll, 1683-1688, s. 2

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129610003

Ellers finnes skiftet etter den nevnte Boe Nielsøn som begynner på fol. 53a, og foran i protokollen finnes et maskinskrevet register.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et skifte fra 1727 etter magister på Kongsberg, Cornelius Hiørings hustru; en dydedle og gudelskende matrone, nå hos gud salige Maria Jensdatter Heide. De hadde en datter Anna Catharina på fem fjerdings år. Avdøde Maria Jensdatter Heide hadde en bror som ble tatt til verge for datteren, seigneur Peder Heide, borger og innvåner på Bragernes.

Bragernes prosti, AV/SAKO-A-430/O/Ob/L0001: Skifteprotokoll, 1702-1739, s. 300b-301a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129640305

Disse to søsknene Heide ser ut til å være av en annen slekt, og jeg la det ved i tilfelle det kan komme til nytte senere (ser at du bl. a. har listet en Jens Andersen Heide som ikke er ført i skiftet etter Anders Pedersen Heide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Anderdatter Heide var gift med sogneprest til Strøms menighet i Odalen, Peder Holter. Han var for lengst død da det ble skiftet etter enken Martha 7. til 19 november1738 i Gamlebyen. Arvinger var:

Eldste sønn, avdøde Jens Holters barn: Peder Jensen Holter, Martha Jensdatter Holter, Alletta Jensdatter Holter, Margrete Jensdatter Holter, Maren Jensdatter Holter.

Andre sønn, avdøde hr. Anders Holter, tidligere kapellan til Strøms menighet, hans barn: Peder Andersen Holter 15, Martha Andersdatter Holter 16, Karen Andersdatter Holter 13.

Formyndere var Sr. Niels Nielsen for Jens Holters barn, og Sr. Peder Leuch for Anders Holters barn.

Bragernes prosti, AV/SAKO-A-430/O/Ob/L0002: Skifteprotokoll, 1739-1776, s. 56-57

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129650031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Per Nermo skrev:

Jens Andersen Heide (c1655-et.1705), som skal være nevnt som en bror av Bendix Heide

Har enda ikke sett noe som tyder på at det er en bror, men i skiftet etter Jørgen Harder i Ås dukker det opp en Sr. Jens Heide, som tydeligvis har vært enka behjelpelig med utlegg for diverse etter mannens død.

Skifte 5. og 6. april 1688, skifte på Berg i Ås etter sogneprest Jørgen Harder, med etterlatte enke Zille Jacobsdatter og felles døttre Lisbeth, Anne-Dorthea, Maria, Dorthe, Mette og Jørina. Disse omtales som umyndige pigebørn.

I skiftebehandlingen er det satt opp noen utgiftsposter fra enkens forbruk i tiden etter mannens død, og den siste er slik:

5. Gotgiort Sr. Jens Heide effter regning for udlagde

Penge til adskilligt huusbehoff imod qvitering … 16 – 0 - 6

Den geistlige jurisdiksjon, AV/SAO-A-11097/F/Fc/L0001: Skifteprotokoll, 1683-1688, s. 78

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129610080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Jeg har ingen kunnskap om denne slekten, men ser at i skiftet etter Anders Pedersen Heide navngis enken som "Margrete Clementsdaatter" - altså ikke Christensdatter. Hun nevnes kun en gang med patronym, og om det er riktig vet jeg ingenting om. Her er et forsøk på en avskrift av den delen som nevner enken Margrete og barna:

... forsamlede

paa Præstegaarden Strøm i Oudalen beliggende, til at schiffte

Og deele imellem Velærværige Sl: Proustens Hr: Ander Heides

hos Moderen vare tilstæde, udi hvis godtz som fantis effter dend

Welærværdige Sl: Mand udi Jordegodtz og mobilier, og det paa fore-

lagt tiid af d(en) 5 Marty indtil d(en) 10 dito inclusive Ann: 1683.

Den geistlige jurisdiksjon, AV/SAO-A-11097/F/Fc/L0001: Skifteprotokoll, 1683-1688, s. 2

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129610003

Ellers finnes skiftet etter den nevnte Boe Nielsøn som begynner på fol. 53a, og foran i protokollen finnes et maskinskrevet register.

Og her er skiftet etter enken Margrethe, som heller ikke denne gang er ei Christiansdatter.

Skifte 10. august 1711 på Melstrøm i Odalen etter den dydæbare og hedersomme matrone Margretæ ClemetzDaatter, enke etter den velærverdige og høylærde Sl. mann Anders Heide. Barn:

Peder Heide, sogneprest til Kråkstad.

Bendix Heide, sorenskriver.

Hans Heide, avdød fogd, hans barn: Anders Heide 9 år, Hans Heide 4 år, Margrete Heide 10 år, Marthe Carine Heide 6 år.

Clemet Heide, borger og handelsmann i Christiania,

Michel Heide, handelsmann samme sted.

Ursula Heide, avdød, hennes etterlatte barn: Niels Boesen Heggedahl som allerede hadde nådd sin «Loug Alder», Anders Heggedahl også myndig, Margrete Heggedahl gift i sognet med Anders Pedersøn, Berthe el. Dorthe Heggedahl gift med kapteinløytnant Lund, Anne Heggedahl værende på Strøms prestegård, og Anna Maria Buchholsth værende her på gården Melstrøm.

Abigael Heide, avdød, hennes etterlatte barn: Messieure Anders Samuel og Jacob [Tranen?], begge over 25 år.

Marthe Heide gift med Peder Holter.

Anne Heide gift med Christian Clausøn.

Den geistlige jurisdiksjon, AV/SAO-A-11097/G/Gd/Gdb/L0001: Skifteprotokoll, 1709-1736, s. 43b-44a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129620341

I samme protokoll på fol. 257 er det igjen skifte på gården Melstrøm. Den 8. september 1733 begynner skiftet etter sogneprest Peder Holter som døde 27. mars samme år. Gjenlevende enke Marthe Heide og barna 1. Jens Holter og 2. avdøde Anders Holter som etterlot Peder Andersen Holter 10 år, Marthe Holter 11 år og Karen Holter i sitt niende år.

En del løsøre gikk til auksjon, og av det fantes bl. a:

En sølvskål med lokk og navn Peder Jensen Holter og Marthe Andersdatter Heide 1694

En sølvskje med navn Anders Pedersen H: og Margrethe Clemmensdatter 1664

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

.....

Skifte 5. og 6. april 1688, skifte på Berg i Ås etter sogneprest Jørgen Harder, med etterlatt enke Zille Jacobsdatter og felles døtre Lisbeth, Anne-Dorthea, Maria, Dorthe, Mette og Jørina. Disse omtales som umyndige pigebørn.

I skiftebehandlingen er det satt opp noen utgiftsposter fra enkens forbruk i tiden etter mannens død, og den siste er slik:

5. Gotgiort Sr. Jens Heide effter regning for udlagde Penge til adskilligt huusbehoff imod qvitering … 16 – 0 - 6

.....

Da sitter jeg (vi ?) med følgende uplasserte og noenlunde jevngamle 'Jens Heide' :

1. Jens Heide (Sr.), n. sk. 1688 et. Pet. Christian Heides sv.far, s.pr. i Ås, Jørgen Jørgensen Harder. (PCH angivel. far t. oberst Uldrich Christian Heide f.ca.1711)
    (sistn. mulig. sl. av s. av sønnesønn Brede Bendixen Heide f.1706)(se 2.) til spr. Odal, And. Peders. Heide, neml Uldrich Christian Heide, dpt Opsloe 16/3-1751)

2. Jens (Anders.?) Heide (c1655-et.1705) (angivelig n. som br. av Bendix Andersen Heide). (Kanskje (?) far t. Andreas Jensen Heide, f. ca.1695, bos. i Biri 1749 ?)

3. Jens Heide, f. ca.1645?, død 10 Apr 1705 i Åsnes, Solør, fogd i Follo 1680, sen. i Solør og Odal (1694-1705), g. 1680 m. Anne Cathrine Jensdatter Elligers

4. Jens Heide, f. ca.1655 ?, muligens bosatt i Buskerud ?, far til a) og b) under :
                         a)  Maria Jensdatter Heide (skifte 1727 på Kongsberg), m. enkemann magister Cornelius Hiør(r)ing på Kongsberg
                         b)  Peder Jensen Heide ('seigneur Peder Heide', borger på Bragernes) s. i 1727 var verge f. s. søster Maria's dt. Anna Catharina Corn.d. (f.c1726)

Cornelius Hjør(r)ing er mulig. bestefar t. brødr. Bertel og Søren Hjøring, s. hver har en s. Ernst, f. hhv. ca.1767 (kj.m. i Chria.) og 1780 (1801: salmaker på Bragernes).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

.....

Skifte 10. august 1711 på Melstrøm i Odalen etter den dydæbare og hedersomme matrone Margretæ ClemetzDaatter

.....

Jeg har notert hennes dødsdato som 22 Jun 1712. Er dette feil for 1711 ?

Skal tro hvilken av de to døtre Anna (f. hhv. ca.1663? og 1667, ref. skiftet et. faren Anders) som i 1711 var g. m. Christian Claussøn ?

Én av Anna'ene er tydeligvis nå død, uten arvinger.

Og siden sønnen Anders ikke er nevnt er vel han også død, uten arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

....

Hans Heide, avdød fogd, hans barn: Anders Heide 9 år, Hans Heide 4 år, Margrete Heide 10 år, Marthe Carine Heide 6 år.

.....

Dette er vel den Hans Heide (1707-66 Fet,AK) s. var g. c1735 m. Cathrine Hedvig Blichfeld (1710 Stange-1793 Eidsv.), 3 b.: Inger Marie, Niels Dorph H. og Ane Cathr.

En Hans Heide var kanselliråd, fogd i Finnm., sen. Jæren og Dalane, g. ca.1750 m. Margr. Olsd. Hammer (1715 Nes-1798 Alta), 4 b.: Ellen C., Anne K., Marie C., Ide S.
Hvor hører sistnevnte hjemme i Heide-slekten ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

.....

Ursula Heide, avdød, hennes etterlatte barn: Niels Boesen Heggedahl som allerede hadde nådd sin «Loug Alder», Anders Heggedahl også myndig, Margrete Heggedahl gift i sognet med Anders Pedersøn, Berthe el. Dorthe Heggedahl gift med kapteinløytnant Lund, Anne Heggedahl værende på Strøms prestegård, og Anna Maria Buchholsth værende her på gården Melstrøm.

.....

Jeg har notert Ursula's ektemann med navnet Boe Nielssøn Hegdal Kamph (1651-1686 Strøm) (fra Hegdal, Tjøllling, VF). Er 'Heggedal' skrevet slik i skiftet ?

(Kapellan i Strøm, Odal 1672-1681, S.pr. i Strøm, Odal (HE) 1681-1686).

En datter 'Marta' (?) skal iflg. mine notater være g. m. Peter Lund, Øvre Øen i Odal.

Kan dette være den samme som 'Berthe el. Dorthe Heggedahl gift med kapteinløytnant Lund' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2024 den 19.48, Espen Tjernshaugen skrev:

Abigael Heide, avdød, hennes etterlatte barn: Messieure Anders Samuel og Jacob [Tranen?], begge over 25 år.

Abigael var g.m. Povel Samuelsen Thrane/Trane (1645-1721), og de hadde iflg. mine notater tre sønner: Samuel, Anders og Jacob.

Enten var 'Anders' død før 1711, eller så var det ingen Anders, men 1 sønn Messieure (éntall) Anders Samuel. Og Jacob. Altså ikke tre: 'Anders, Samuel og Jacob'.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Nermo skrev:

Jeg har notert hennes dødsdato som 22 Jun 1712. Er dette feil for 1711 ?

Skiftet ble holdt den 10. august 1711, så hun kan umulig ha ruslet avgårde i 1712. Dødsdatoen er ikke nevnt i skiftet.

Er du sikker på at det er 2x Anna, og at det ikke er en og samme? Som nevnt kjenner jeg ikke slekta, og har ikke satt meg inn i ev. litteratur og andre kilder. Jeg forholder meg kun til det som står i de skiftene jeg har lagt frem. Her er det du som må vise til kilder og forklare hvorfor du mener det er to forskjellige Anna.

Ja, Anders må vi regne med er død.

3 timer siden, Per Nermo skrev:

En Hans Heide var kanselliråd, fogd i Finnm., sen. Jæren og Dalane, g. ca.1750 m. Margr. Olsd. Hammer (1715 Nes-1798 Alta), 4 b.: Ellen C., Anne K., Marie C., Ide S.

Vet ikke.

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Jeg har notert Ursula's ektemann med navnet Boe Nielssøn Hegdal Kamph (1651-1686 Strøm) (fra Hegdal, Tjøllling, VF). Er 'Heggedal' skrevet slik i skiftet ?

(Kapellan i Strøm, Odal 1672-1681, S.pr. i Strøm, Odal (HE) 1681-1686).

I skiftet er navnet skrevet Heggedahl.

En datter 'Marta' (?) skal iflg. mine notater være g. m. Peter Lund, Øvre Øen i Odal.

Kan dette være den samme som 'Berthe el. Dorthe Heggedahl gift med kapteinløytnant Lund' ?

Når jeg skrev det av så syntes jeg ikke det lignet på Marthe, men etter å ha sett på det en gang til har jeg forandret mening. Ifølge Hirsch & Hirsch var en kaptein Peder Pedersen Lund 60 år i 1721 og bosatt i Strøm prestegjeld med hustru og 7 umyndige barn. Han var før han gikk av i 1721, da regimentet ble oppløst kaptein og kompanisjef for Bruns landdragoner, og før det kaptein over Søndenfjeldske landdragener Romerikske kompani.

Abigael var g.m. Povel Samuelsen Thrane/Trane (1645-1721), og de hadde iflg. mine notater tre sønner: Samuel, Anders og Jacob.

Enten var 'Anders' død før 1712, eller så var det ingen Anders, men 1 sønn Messieure (éntall) Anders Samuel. Og Jacob. Altså ikke tre: 'Anders, Samuel og Jacob'.

Ja, det stemmer nok, men i skiftet er det lagt til en bokstav i navnet, slik at det ser ut som det står Tranen. Det er ganske tett og overlappende skrift. Slik er det også ved ordet Messieure hvor siste bokstav er overlappet av stolpen til 7-tallet på linja ovenfor. Ordet kan derfor like gjerne være Messieurs, og da er vi vel i flertallsform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et utsnitt fra skiftet. På øverste hele linje står det:

Margrete Heggedahl, gifft

På neste linje:

Pedersøn, [**rthe] Heggedahl

Når sammenlignes med M i Margete, så kan det meget vel være Marthe som står.

Screenshot 2024-11-03 at 04-40-53 Skiftemateriale Den geistlige jurisdiksjon AV_SAO-A-11097_G_Gd_Gdb_L0001 Skifteprotokoll 1709-1736 s. 43b-44a - Skanna arkiver - Arkivverket.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å følge linjene i boka om slekten Heide:

Bendix Heide, f. 1655. Gravlagt i Vinger i 1716:

Hedmark fylke, Vinger, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1716, Side 155
https://media.digitalarkivet.no/view/9127/158

Gift 1) Elisabeth Stenkuhl, d. 1706:

Hedmark fylke, Vinger, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1706, Side 106
https://media.digitalarkivet.no/view/9127/109

Gift 2) i 1709 med Gisken Schjeldrup, d. 1742. 

Bendix Heide hadde ifølge slektsboka 9 barn, som alle ble døpt i Vinger. Én av sønnene var Anders, døpt i Vinger 14.10.1692:

Hedmark fylke, Vinger, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1692, Side 36
https://media.digitalarkivet.no/view/9127/38

Hedmark fylke, Vinger, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1692, Side 37
https://media.digitalarkivet.no/view/9127/39

Denne Anders har samme dåpsdato som Andreas Bendix Heide i slektsboka (side 30). Ifølge slektsboka ble han begravd i Melhus 07.01.1774:

Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Døde og begravede 1773-1776, Side 213
https://media.digitalarkivet.no/view/16246/85

Gift 1) Anna Magdalene Langeland, d. 1734:

Gift 2) i 1738 med Gjertrud Kristine Tangen:

Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Viede 1738, Side 390
https://media.digitalarkivet.no/view/16344/215

I slektsboka står det at man kjenner til 16 barn etter Anders / Andreas Bendix Heide (side 31, E1 - E16). Hvis jeg ikke har gått fullstendig surr i oppsettet i slektsboka, er nr. E16 Hans Heide. 

Her er dødsfallet til Ane Margrethe Heide i 1798:

Finnmark fylke, Talvik i Talvik, Ministerialbok nr. 5 (1772-1798), Døde og begravede 1796-1798, Side 384-385
https://media.digitalarkivet.no/view/9750/101

Marie Kirstine, 1745, Stange 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009276569

Johan, 1747, Stange 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009277382

Johannis Olai, 1750, Stange

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009279382

Ole Hanibal, 1751, Stange

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009280359

Død 1754: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001697728

Elen Cathrine, 1752, Stange

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009281644 

Ida Sophie, 1755, Stange:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004171445

Peder, 1756, Stange 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004172581

Død 1756: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001697859

Ekstraskatten 1762-1764:

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000383404

Hedmark fylke, Hedmark, Ekstraskatt nr. 1147 (1763-1764), Dokumentside, Side 396
https://media.digitalarkivet.no/view/45271/396

Her er dødsfallet til kanselliråd og fogd Hans Heide, gravlagt 22.07.1779:

Rogaland fylke, Domkirken, Frue i Stavanger, Ministerialbok nr. A 5 (1744-1788), Døde og begravede 1779, Side 137
https://media.digitalarkivet.no/view/15875/136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Margareta Hammer Heide:

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000632825

Finnmark fylke, Finnmark, Skifteprotokoll nr. 70 (1793-1799), Skifteprotokollside, Side 127b-128a
https://media.digitalarkivet.no/view/25066/122

Finnmark fylke, Finnmark, Skifteprotokoll nr. 70 (1793-1799), Skifteprotokollside, Side 128b-129a
https://media.digitalarkivet.no/view/25066/123

Finnmark fylke, Finnmark, Skifteprotokoll nr. 70 (1793-1799), Skifteprotokollside, Side 129b-130a
https://media.digitalarkivet.no/view/25066/124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Er du sikker på at det er 2 x Anna, og at det ikke er én og samme ? Som nevnt kjenner jeg ikke slekta, og har ikke satt meg inn i ev. litteratur og andre kilder. Jeg forholder meg kun til det som står i de skiftene jeg har lagt frem. Her er det du som må vise til kilder og forklare hvorfor du mener det er to forskjellige Anna.

I skiftet som du har gjengitt over (2. nov. kl. 12:32) står det bl.a.

'                                             .... Sl: Proustens Hr: Ander Heides

hos Moderen vare tilstæde, ....'

Her er det altså (i geistlig skifte 5 Mar 1683) først nevnt 10 barn ;

Peder, Bendix. Anders, Hans, Clement, Michel, Aarsilla, Abigael, Marthe, Anna,

og så gjentas de yngste, neml. Clement, Michel                                       og    Anna,  for å angi at disse var ymyndige

(under 20), nærmere bestemt   snart 18,     14                                            og      16      år gamle (altså ikke 'selffmyndige aff aar og alder effter Lougen').

Her har jeg blingsa, og oppfattet det dithen at det var to Anna'er. Men det er åpenbart snakk om én og samme Anna (i likhet med Clement og Michel).

Sorry !

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en og samme Anna, siste gangen hun nevnes er når det oppsummeres hvilke barn som var umyndige og hvor gamle de var. Fort gjort å blingse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Legger ved et utsnitt fra skiftet. På øverste hele linje står det:

Margrete Heggedahl, gifft

På neste linje:

Pedersøn, [**rthe] Heggedahl

.....

Det står utvilsom Heggedahl. Ursula's ektemann het  Bo(e) (Nielssøn) Hegdal (Kamph)  (ref. 'Norsk Prestehistorie').  Hegdal ligger i Tjølling ved Larvik.

Bo var kapellan i Strøm, Odal (HE) (1672-1681) og senere sogneprest sammesteds (1681-1686).

Stedsnavnet Heggedal(en) finner vi flere steder i det sydlige Norge, bl.a. både sør for Asker og øst for Eikeren.

Men jeg heller i retning av at 'Heggedahl' her er en skrivemåte for Hegdal.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Ordet kan derfor like gjerne være Messieurs, og da er vi vel i flertallsform ?

I så fall hadde avdøde Abigail (Andersd. Heide) i 1711 antakelig flg. etterlatte barn: Messieures AndersSamuel og Jacob [Trane(n)], begge (?) (alle tre ?) over 25 år.

Hva er den eksakte ordlyden i skifteteksten; står det 'over 25 år' på hvert enkelt barn, eller står dette om 'begge', ev. 'alle' ?

Hadde myndighetsalderen altså endret seg fra 20 år (i 1683, ref. Anders sitt skifte) til 25 år i 1711 (Margrethe's skifte) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager slurv, jeg kom til å skrive begge, men det står alle over 25. Myndighetsalderen er jeg usikker på, men det er sikkert diskutert på forumet her før. Prøv med et søk på f. eks "myndighetsalder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2024 den 2.12, Per Nermo skrev:

På 2.11.2024 den 19.48, Espen Tjernshaugen skrev:

Dette er vel den Hans Heide (1707-66 Fet, AK) s. var g. c1735 m. Cathr. Hedv. Blichfeld (1710 Stange-1793 Eidsv.), 3b.: Inger Marie, Niels Dorph H. og Ane Cathr

En Hans Heide var kans.råd, fogd i Finnm., sen. Jæren&Dalane, g. ca.1750 m. Margr. Olsd. Hammer (1715 Nes-1798 Alta), 4b.: Ellen C., Anne K., Marie C., Ide S.

Rettelse til ovenstående vedr. hvem som er 'avdød fogd' i skiftet 10 Aug 1711 etter Anders Pedersen Heide's hustru Margrethe Clementsdatter :

Den 'Hans Heide, avdød fogd' som nevnes i Espen's innlegg lørdag 2.11. kl. 19:48 (sitert ovenfor), og som ved skiftet etter hans mor i 1711 hadde de 4 nevnte barna

var altså sønn av 'Margretæ ClemetzDaatter, enke etter den velærverdige og høylærde Sl. mann Anders Heide', m.a.o. slett ikke  Hans Eide (1707-1766), men istedet

(1.) Hans Andersen Heide (ca.1663 Strøm, Odal - 6/5-1706 Nannestad), fogd i Øv. Romerike. (De 4 nevnte barna hadde Hans med sin 2. hustru Maren Olsd. Dorph).

Vi har (minst) 3 stk. 'fogd Hans Heide' (se 1., 2. og 3. nedenfor).

Sogneprest i Strøm, Sør-Odal (1658-1682) Anders Pedersen Heide (c1620-1683) og hans hustru Margrethe Clementsdatter (1629-1711) hadde 
                                10 barn: Peder 1653, Bendix 1655, Ursula c1657, Abigail 1658, Anders 1660, Marthe c1662, Hans c1663, Clement 1665, Anna 1667, Michel 1669)

1. Hans Heide (ca.1663 Strøm,Odal-6/5-1706 Nannestad), fogd i Øv. Romerike, g.1. Christine Christensd., g.2. Maren Olsd. Dorph (4 b, bl.a. Hans Heide, f. 1707)

Hans Heide (1707 S-Odal - 1766 Fet,AK) g. ca.1735 m. Cathr. Hedvig Blichfeld (1710 Stange-1793 Eidsvoll) (3 b.: Inger Marie, Niels Dorph Heide, Ane Cathrine)

S.pr. Anders P. Heide's sønn Bendix (1655-1716 Vinger), sor.skr. i Solør&Østerd., fikk m. sin 1. hustru Elisab. Johansd. Stenkuhl 9 b., bl.a. sønnen

Anders Bendix Heide (1692-1773 Melhus), ob.ltn., som m. sin 1. hustru (g. rundt 1720 ?) Anna Magd. Christophersd. Langeland 
                         fikk flere barn i Søndre Land og Gausdal i tidsr. rundt 1720-1730, bl.a. (3.) 
    Hans Caspar Heide (ca.1728-1808), fogd i Salten (nr. 3. nederst her).

(
    Grethe: Lister Heide-boka opp alle de 16 barna som ob.lt. Anders Bendix Heide (1692-1773) angivelig skal ha hatt ?)

Kan nedenstående (foreløpig 'uplasserte'), '2.
    Hans Heide' f. ca.1718, også høre hjemme her (som sønn av oberstløytnanten) ?

2. Hans Heide (ca.1718-grl. 22/7-1779 DK, Stav.), kanselliråd, fogd i Finnm., sen. Jæren&Dalane, g. ca.1745? m. Margr. Olsd. Hammer (1715 Nes (HE) - 1798 Alta),
    hadde minst 8 barn (f. i Stange): Marie Kirstine 1745, Johan 1747, Johannes Olai 1750, Ole Hannibal 1751, Ellen Cathrine 1752-1824, Ole Hannibal 1754-1755,
                                                           Ide Sophie 1755-1820, Peder f/d 1756                 (ref. Grethe's innlegg igår, søndag 4. nov.)
                                                           ( ... og kanskje også Anne Kirstine Heide, f. ca.1757, gift Hvistendahl og bosatt i Bergen ?)

(Ovenstående  '2. Hans Heide' har jeg altså ikke lykkes i å plassere i noen for meg kjent Heide-slekt/-gren)

3. Hans Caspar Heide (ca.1728 Østre Gausdal - 29/4-1808 Hernes, Bodin), fogd i Salten, 2. g. gift ca.1771 m. Hedvig Marie Brüghmann (enke et. Cornelius Duns).
                                                           Kan (3.) Hans Caspar Heide i sitt 1. ektesk. (ca.1750/1757 ?) være far til 
                                                                      Inger Cathrine (Marie Cathrine ?) Heide, f. ca. 1750/1756 ?, g. ca. 1772 med
                                                            Even Andreas Schjelderup (1747 Straumsfjord - 1786), kjøpmann i Straumsford, Skjervøy, TR ?
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider