Gå til innhold
Arkivverket

Etterk. etter s.prest Anders Pedersen Heide (c1620-1683) i S.-Odal, sl.skap til to Uldrich Christian Heide ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

19 timer siden, Per Nermo skrev:

Da 'sitter jeg igjen' med Sek.ltn. Peter Christian Heide (far til Uldrich), som fremdeles er 'uplassert'.

En sannsynlivis litt for vill tanke, men lell: Kan disse to være en og samme?

20 timer siden, Per Nermo skrev:

Christian Jensen Heide   f. c1685, student i 1704, bosatt i Christiania i 1709

Jeg kjenner ikke kilden til "bosatt i Christiania 1709", og hva han gjorde der da. Utover det så vet man vel ikke mer enn det som står i Hirsch & Hirsch og i Heideboka, som begge er ganske knappe. Basert kun på den informasjonen, så går det opp kronologisk. Vet ikke helt om jeg har noen stor tro på dette selv, men nå er det i alle fall luftet:)

Screenshot 2024-11-15 at 15-42-32 Slekten Heide i 350 år.png

Screenshot_9-11-2024_225310_.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

….
- Christian
Jensen Heide   f. c1685, student i 1704, bosatt i Christiania i 1709

En fristende tanke, det er helt sikkert; 

at Christian og Sek.ltn. Peter Christian er én og samme person.

Jeg kan i farten ikke si hva kilden er til ’Christiania i 1709’.
Det er mest sannsynlig et eller annet skifte.

Men ‘student [i 1704]’ matcher vel litt dårlig med Peter Christian sin militære løpebane. Disse var gjerne ‘fanget’ av det miltære allerede som unge gutter, og ‘studerte’ vel sjelden …

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Per Nermo skrev:

Men ‘student [i 1704]’ matcher vel litt dårlig med Peter Christian sin militære løpebane. Disse var gjerne ‘fanget’ av det miltære allerede som unge gutter, og ‘studerte’ vel sjelden …

Jo, enig, men samtidig; vi vet ikke hva han studerte, hvilken personlighet han hadde og hvilke valg han tok. En militær karriere var det de nærmeste mannlige familiemedlemme valgte. I neste generasjon i denne grenen av "Glommalinjen" er det flere som blir døpt "Christian". Kan det være en oppkalling etter nettopp denne Peter Christian, og samtidig en indikasjon på at han til daglig bare ble omtalt som Christian? - Uansett, det er bare løse fantasier fra min side, jeg har ikke noe håndfast som kan underbygge dette.

Noe som burde vært undersøkt, er om det på Sognsvann finnes bevart militære ruller for Smaalenske nationale Infanteri Regiment for tidsrommet 1700 til 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

….

I neste generasjon i denne grenen av "Glommalinjen" er det flere som blir døpt "Christian". Kan det være en oppkalling etter nettopp denne Peter Christian, og samtidig en indikasjon på at han til daglig bare ble omtalt som Christian ? …..

Disse oppkallingene kan vel like gjerne ha vært etter Sek.ltn. Peter Christian sin mulige farfar, hr. Christen (Christian ?) Pedersen Heide (ca.1614-1667), sogneprest i Bø (Telemark), stamfar for ‘Glomma-linjen’.

Jeg har ellers lest et sted at i Danmark på denne tiden (og litt eldre) ble gjerne varianten ‘Christen’ benyttet i bondestanden og blant ‘det jevne lag’ av befolkningen, mens ‘Christian’ ofte ble  brukt i de litt ‘finere’ kretser, som oppkalling etter de kongelige.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2024 den 15.00, Per Nermo skrev:

.....

Disse oppkallingene kan vel like gjerne ha vært etter Sek.ltn. Peter Christian sin mulige farfar, hr. Christen (Christian ?) Pedersen Heide (ca.1614-1667), sogneprest i Bø (Telemark), stamfar for ‘Glomma-linjen’.

.....

Sogneprest i Bø (Telemark) (1641-1676), Christen Pedersen Heide (f. ca.1614) døde 8 juli 1676 (ikke 1667).
('A5' i Heide-boka)

Det sies (ref. Øberg Henriksens innlegg lenger foran, den 9 Nov 2024) at Christen som sin pleiedatter hadde en Marthe Andersdatter Heide (ca.1645-1720) (g. m. Jens Nilssen Ørn), som det antydes kan være en (ukjent) datter av Christen's bror, sogneprest i Strøm (Sør-Odal), Anders Pedersen Heide (ca.1620-1683) ('A6' i Heide-boka), i så fall fra den tiden Anders studerte teologi i Leyden (Nederland), mao. før han vendte hjem og giftet seg (rundt 1652, i Odal ?) med sin forgjenger i embedet.

Er det noen andre som kjenner til dette ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider