Gå til innhold
Arkivverket

Modum 1761 Skifte etter Christen Syversön Kaggestadmoen. Har jeg funnet hans foreldre?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

28/8-1761 var det skifte etter Christen Syversøn Kaggestadmoen: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224632678

Han hadde ikke livsarvinger og hans mor og søsken arvet ham. Og søsken hadde han mange av. 

Men jeg finner ikke umiddelbart moren Dorte Lagesdatter - men på Engelstad 25/6-1731 finner jeg skifte etter Lauge Laugesön som var gift med Eli Clemensdatter og hadde en datter Dorte Laugesdatter som var gift med en Syver Olsön Hervik som kan se ut som det "perfekte" foreldreparet for Christen og hans søsken:

https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630965

Navnene til de eldste søsknene passer nesten "for godt"...

Noen som har kunnskap om disse menneskene og som kan avkrefte eller bekrefte om jeg har slumpet over løsningen?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har slumpet over løsningen.

Sivert Olsen Hervik og Dorthe Laugesdtr. Engelstad giftet seg 10 mars 1726 hadde 10 barn.

1. Christen f.1726 (dpt. 19 mai 1726- faddere var Siri Christensdtr., Birthe Olsdtr, Dorthe Christophersdtr. Askim, Lars Olsen, Anders Knutsen Natvedeie og Ole Christensen Engelstad. Fadderene og deres slektskap til Christen kan identifiseres. Siri Christensdtr. var gift med Ole Olsen Hervik(Ole var en bror til Sivert) og Siri var en søster til Ole Christensen Engelstad. Birthe Olsdtr og Lars Olsen var også søsken til Sivert. Anders Knutsen var gift med Kirsten Olsdtr. Kirsten var en søster av Sivert. Dorthe Christophersdtr. var datter av Christopher Clemetsen Askim. Christopher Clemetsen Askim var en bror av Eli Clemetsdtr. som var gift med Lauge Laugesen Engelstad). Skiftene til Christen Sivertsen og Lauge Laugesen har du funnet.

2. Clemet f.1728

3. Ole f.1731

4. Lage f.1733

5. Maren f.1735

6. Marthe f.1737

7. Peder f.1739

8. Ellen f.1742

9. Gunnar f.1744

10. Erik f.1747

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider