Gå til innhold
Arkivverket

Segltegninger for lagrettemenn i Ullensaker?

Recommended Posts

Er det segltegningene til de åtte lagrettemennene vi ser i denne kilden: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, AV/RA-EA-5023/R/Rb/Rba/L0040: Akershus len, 1616-1617
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080716650598

I så fall, er det mulig å se segltegningen til Haluor Kurserud (Halvor Kauserud) i det originale lensregnskapet L0040? Er den tydligere slik at det er verdt å lese originalen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Roaas skrev:

Er det segltegningene til de åtte lagrettemennene vi ser i denne kilden: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, AV/RA-EA-5023/R/Rb/Rba/L0040: Akershus len, 1616-1617
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080716650598

I så fall, er det mulig å se segltegningen til Haluor Kurserud (Halvor Kauserud) i det originale lensregnskapet L0040? Er den tydligere slik at det er verdt å lese originalen? 

Segltegninger er avtegninger av segl, slik vi kjenner dem fra kartotekkort, utarbeidet i "nyere" tid i arkivene og i noen tilfeller trykt og utgitt.

Det vi her ser, er originale seglavtrykk (på papir). De åtte seglavtrykkene tilhører formodentlig sorenskriveren(?) Simen Madsen, lensmannen Gunder Løken og de seks lagrettemennene, blant hvilke Halduor Kurserud er den sistnevnte.

Dette er opprinnelig ei mikrofilming som har hatt til hensikt å gjengi teksten i dokumentet. Man kunne ikke ha som ambisjon å gjengi seglavtrykkene på noen god måte. Det er helt sikkert mulig å få mer ut av seglavtrykkene ved å studere dem på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Finn Roaas skrev:

Så fint. Takk for raskt svar. Da kan jeg bestille lensregnskapet til lesesalen.

Hvis du ikke har studert seglavtrykk på lesesalen tidligere, er det et tips å bruke lampa på lesesalsbordet til å belyse avtrykkene fra ulike vinkler. Skyggeeffektene som oppstår, kan gjøre det lettere å tolke avtrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har i dag vært på lesesalen i Riksarkivet og sett på segltegningen. Jeg snakket med én av de ansatte, en Simon, som sa jeg kunne sende inn en bestilling til dere, så kunne han forsøke å lage en bedre kopi til meg, men jeg måtte fylle ut et bestemt skjema som jeg synes det er litt vanskelig å finne på hjemmesiden. Hvilket skjema dreier det seg om, og hvor finner jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Finn Roaas skrev:

Jeg har i dag vært på lesesalen i Riksarkivet og sett på segltegningen. Jeg snakket med én av de ansatte, en Simon, som sa jeg kunne sende inn en bestilling til dere, så kunne han forsøke å lage en bedre kopi til meg, men jeg måtte fylle ut et bestemt skjema som jeg synes det er litt vanskelig å finne på hjemmesiden. Hvilket skjema dreier det seg om, og hvor finner jeg det?

Du kan bruke dette: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider