Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestens manntall, 1664, Leka, Nord-Trøndelag

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Hei! Holder på å tyde manntallet fra 1664. Da kirkeboka starter først i 1710, kan dette manntallet gi en del viktige spor bakover i tid. Det er en gård/gårdsnavn jeg ikke klarer å tyde, og hva heter brukerne på denne gården? Tror jeg kan tyde litt, men tar ingen sjanser. Har laget et lite utklipp av det jeg ønsker belyst: 

image.png.6aa66a34949da37f7d9806a260d05065.png

Legger også ved lenker: 

https://www.digitalarkivet.no/ft10051005203088

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051005203088.jpg

Flott om noen kan bistå med dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor min komfortsone, men jeg gjør et forsøk:

Jeg tror at gårdens navn er Hußbye.

Det øverste navnet starter med 'And', og jeg tror det står 'Anders 40 A:', så kommer et ord jeg tror er navnet 'Christen', deretter 'Anders 30 A'

Det første navnet står rett under rubrikken 'Opsiddere', det andre under 'Sønner'

Det siste ordet står rett under rubrikken 'Knegter'

Det neste navnet på en oppsitter kan være 'Povell'. Første bokstav likne i alle fall P'en i Peder på motstående side, siste linje med navn.

Navnet under rubrikken Tj. drenge mener jeg er Johanniß.

Tredje oppsitters navn klarer jeg ikke. Navnet på sønneplassen starter opplagt med J, som vel også kan stå for I, men jeg tror det skal uttales J her. Det ser ut for meg som skriveren liker å doble siste bokstav, o i så tilfelle kan det være 'Joenn' (Jon)

Fjerde oppsitter mener jeg kalles 'Hanß 50 A:'

Femte på oppsitter-posisjon tror jeg er nok en 'Anders' og jeg tolker det som om det står '30' eller '3B' etterpå, men er ikke sikker på hva som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Jeg tror at gårdens navn er Hußbye.

Det øverste navnet starter med 'And', og jeg tror det står 'Anders 40 A:', så kommer et ord jeg tror er navnet 'Christen', deretter 'Anders 30 A'

Det første navnet står rett under rubrikken 'Opsiddere', det andre under 'Sønner'

Det siste ordet står rett under rubrikken 'Knegter'

Det neste navnet på en oppsitter kan være 'Povell'. Første bokstav likne i alle fall P'en i Peder på motstående side, siste linje med navn.

Navnet under rubrikken Tj. drenge mener jeg er Johanniß.

Tredje oppsitters navn klarer jeg ikke. Navnet på sønneplassen starter opplagt med J, som vel også kan stå for I, men jeg tror det skal uttales J her. Det ser ut for meg som skriveren liker å doble siste bokstav, o i så tilfelle kan det være 'Joenn' (Jon)

Fjerde oppsitter mener jeg kalles 'Hanß 50 A:'

Femte på oppsitter-posisjon tror jeg er nok en 'Anders' og jeg tolker det som om det står '30' eller '3B' etterpå, men er ikke sikker på hva som menes.

Mange takk! Når du skriver navnene, virker det logisk og riktig! Kan den tredje oppsitteren være Torsten, Tosten, eller lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Inger Hohler skrev:

trur ikkje det kan vere så langt utanfor ...

samd i "Husbye" og overskrifter, og dei fleste namna.

"Andor 70 A. ;  Christen 22  - - - Anders 30 A."   [Andor er eit namn - eg har arbeidd saman med ein.]

"Pouell 46 A _ _ _  Johannis 14"

"Enchenn _ _ _ Joenn 20 A

bruger Inted."

"Hans 50 A."

"Anders  36"

Det som står innimellom er kor mykje kvar brukar, og så noko som ser ut som ei omrekning (evt. skattesats).

for Andor:
"Bgr. j v ij pd [brukar 1 vog 2 pund]

ehr - iij øre" [er 2,5 øre]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

trur ikkje det kan vere så langt utanfor ...

samd i "Husbye" og overskrifter, og dei fleste namna.

"Andor 70 A. ;  Christen 22  - - - Anders 30 A."   [Andor er eit namn - eg har arbeidd saman med ein.]

"Pouell 46 A _ _ _  Johannis 14"

"Enchenn _ _ _ Joenn 20 A

bruger Inted."

"Hans 50 A."

"Anders  36"

Det som står innimellom er kor mykje kvar brukar, og så noko som ser ut som ei omrekning (evt. skattesats).

for Andor:
"Bgr. j v ij pd [brukar 1 vog 2 pund]

ehr - iij øre" [er 2,5 øre]

Mange takk! Jeg er rimelig fersk på dette feltet, men håper å lære mer etter hvert! Når jeg tenker meg om, er vel den tredje oppsitteren Carsten? Det burde jeg forresten ha visst, for han er min ane. Carsten Hagerup var bruker på Husby, og levde 1647-1726. Ja, Andor er et kjent navn, og gjenfinnes mange ganger i sognet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ørjan Hagerup Kvaløy skrev:

Når jeg tenker meg om, er vel den tredje oppsitteren Carsten?

Enkja ("Enchenn") heiter neppe Carsten...

Carsten står ikkje her, så han må han kome seinare.  Dersom han var f. 1647, var han 17 år i 1664.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Enkja ("Enchenn") heiter neppe Carsten...

Carsten står ikkje her, så han må han kome seinare.  Dersom han var f. 1647, var han 17 år i 1664.

Ja, litt rask på avtrekkeren der, kom plutselig på at mine forfedre bodde på Husby den aktuelle perioden. Far til Carsten het Hans Hagerup, og var født i 1615, så det er kanskje han som er oppgitt som Hans på 50 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider