Gå til innhold
Arkivverket

Esten Halvorsen Evjen i Horg, nå Melhus i S-Tr.l. 2-3 brødre eller naboer?

Trine I. Bjarkøy
 Del

Recommended Posts

2-3 Esten Halvorsen Evjen figurerer i bygdebøkene fra Horg, fra ca 1650- 1740. 
Et par av dem er antatt å være brødre, en tredje kan være bror eller "nabo" eller én av de to første.

Jeg skal prøve å vise hva forfatteren skriver helt konkret her:

I Horg 4 s 267 om Sør-Evjen listes kjente sønner av lensmann Halvor f ca 1615 opp, der i blant Esten(er):
1) Esten f ca 1653, d etter 1710, trolig bonde på Hovin Øvre, kanskje på Grinde (og eller).
2) Esten f 1657, trolig bonde på Midttømme Sørstu

Horg 4 s 267, Sør-Evjen:
https://www.nb.no/items/5c8cb8b5624d895da6b9ba2819b2832d?page=269 

Horg 3 s 45, Hovin Øvre:
https://www.nb.no/items/abedbd0738b531ecfc5fb7c1deaaab03?page=47 

Horg 4 s 229, Grinde:
https://www.nb.no/items/5c8cb8b5624d895da6b9ba2819b2832d?page=231  Se s 222-223 først for forfatterens vurdering av familieforholdenene der.

Horg 4 s 70-71: Midttømme Sørstu:
https://www.nb.no/items/5c8cb8b5624d895da6b9ba2819b2832d?page=73 

Når det gjelder Esten på Grinde, som forfatteren i boken om Grine nå mener er f 1649 d 1740 (fødselsår og dødsår er ikke langt unna Esten nr 1 på Evjen), lurer han på om Esten ikke heller er en mye yngre bror av foregående bruker på Grinde, Paul Halvorsen 1621-1704 (altså ikke Evjen-folket jeg fokuserer på her), og at Esten giftet seg med Pauls datter Kari, dvs Estens niese. 
**Mitt første spørsmål er da om det faktisk var mulig rundt 1700 å gifte seg med en niese. I 1753 ble et par henrettet på Møre for incest, og de var STEfar-datter, ikke biologisk familie. Men onkel/niese var ok??
Forfatteren lurer videre på om Esten likevel kan komme fra Evjen da flere av dåpsfadderne til barna hans kom derfra. Han tenker videre at de kan ha brukt disse fadderne for sosial status mer enn nær familie, og han ender dermed å knytte Esten på Grinde til Grinde som bror av den forrige brukeren der. Se Horg 4 s 222-223.

På Hovin er Esten Halvorsen kun nevnt, ikke hvilken tid han satt som bruker. Alder oppgitt f ca 1645 d etter 1701. Neste bruker etter ham der er slik jeg forstår det (hans nevø??) Esten Estensen, faktisk sønn av faktiske Esten Halvorsen som flyttet fra Evjen til Midttømme = Esten nr. 2 innledningsvis.

Spørsmålet er altså om Esten på Grinde og Hovin er samme person, eller om det er to individer. Og i såfall, er de brødre eller "naboer"?
Hadde lensmann Halvor på evjen f 1615 to eller tre sønner kalt Esten?? 

Jeg driver primært med dna-basert slektsforsking, lang historie kort.  Og jeg har ørten matcher som stammer fra disse folkene. Lensmann Halvor er min direkte ane. 
Da noen matcher fra Esten på Grinde dukket opp bygde jeg treet deres som best jeg kunne, og det eneste forklaringe kontaktpunktet var om Esten på Grinde er sønn av lensmannen. Men det betyr jo kanskje bare at jeg ikke har bygget treet deres godt nok ut, så intet bevis der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grethe. Ja, han her synes det være få spørsmål rundt, heldigvis. Her stemmer kart og terreng bra, ser det ut til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren av de to siste bindene av Horgboka (bind 3 og 4) forteller ofte om tvil om tolkningene, og han legger ofte frem ulike muligheter for leseren. Dette er etter min mening en styrke med disse bøkene. Kanskje litt irriterende hvis man leter etter en fasit, men ofte er det jo slik at ting ikke kan fastslås med 100 prosent sikkerhet. Mange andre forfattere ville valgt å skrive ned det de anså som mest sannsynlig, uten å tilkjennegi noen tvil ovenfor leseren. 

Forfatteren sier likevel lite og ingenting om kildene for de ulike antagelsene. Dette tilfellet ligger så langt tilbake i tid, at det er nok begrensa hvilke kilder som finnes for å belyse problemet. Manntallene fra 1660-åra er et naturlig utgangspunkt, men det er bare prestemanntallet fra 1666 som oppgir navn på Halvors sønner. Disse er Esten 12 år, Even 10 år, Esten 8, Erik 6 og Halvor 4 år.

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 31: Dalane prosti, 1664-1666, s. 396-397
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005200213

Ellers kan det være noe å hente i ekteskapsbevillingene fra 1700-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med en forsiktig oppsummering for å prøve å redusere forvirringen i hodet mitt. 

Navn og alder på sønnene på Evjen i prestemanntallet 1666 stemmer overens med opplysningene i Horg 4 s 267. (Ikke overraskende siden det er vel derfra forfatteren har alderen deres.)
Om Esten 1, f ca 1653 ikke er den som bodde både på Hovin og Grinde (det er jo mulig at han gjorde dét) så må der jo være én Esten til i prestemanntallet. Under Grinde  i Horg 4 s 229 er det sagt at han var f ca 1649. ** Finnes det en sånn sønn registrert i 1666 på Grine, ca 16-17 år gammel? Forfatteren har listet ham som barn nr 7 av Halvor på Grinde. OM han ble telt der så er det jo pussig at forfatteren trekker inn dette med Evjen.

OM HAN VAR EN ELDRE sønn på Evjen, altså f ca 1649 og ikke er registrert der i 1666 som sådan, da er det vel godt han mulig vært i tjeneste et annet sted, selv om han tilsynelatende ville være odelssønn på Evjen. Finnes det noen Esten registrert i 1666 i passende alder som er i tjeneste noe sted?

Jeg har tenkt at han var fra Evjen, og likt den teorien, fordi det forklarer min dna-forbindelse til noen matcher (som jeg ellers har ingen felles aner med etter det jeg har funnet). Men man skal jo ikke bli forelsket i teorier.. og etter et par år med å fordøye dette er jeg klar til å evt fjerne Esten på Grine som sønn fra Evjen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Trine.

Vi er inne på samme gren på Evjen.

Interessant å se hva du har kommet fram til via DNA materiale.

Mitt arbeid med denne grenen er bygd ukritisk på teksten i bygdeboka og derfor ikke til å stole på.

Etter at disse bøkene ble skrevet er en masse "klassisk" slektsgraver materiale blitt tilgjengelig digitalt gjennom lensregnskapene fra tidlig 1600 og noen glimt fra sent 1500.

Materialet gir en god beskrivelse av hvem som sitter som driver på de forskjellige gårdene over tid, er naturligvis ingen sikker kilde til slektskap, da med enkelte unntak.(Når brukernavnet på Løberg over tid veksler mellom Krake og Bersvend er ikke det det samme som en rekke med Ole Olsen)

Jeg vet ikke om du har brukt dette stoffet.

Jeg har ikke hittil gått inn og etterprøvd min Gauldalsgren mot lensregnskapene, men gjennom et større arbeid med Romsdal otting lagd et oppsett med sidehenvisninger til  kilder som leilendingskatt, odelsskatt, fogderegnskaper, kopp- og kvegskatt, tiende og leding. og da, med tanker om eventuelt fremtidig arbeid tatt med Gauldal og Orkdal.

Manntallene fra 1663/66/1700 er jo direkte  tilgjengelige.

Faktaopplysning: Oppsettet er ikke korrekturlest.

Hvis oppsettet kan være interessant for ditt arbeid så ta kontakt. Uansett, lykke til med ditt videre arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 8.11.2024 den 10.07, Olav A, Bonesmo skrev:

Hvis oppsettet kan være interessant for ditt arbeid så ta kontakt. Uansett, lykke til med ditt videre arbeid!

Heisann. Beklager seint svar. Jeg blir tidvis overveldet når vanskene virker uoverkommelig for et enkelt hode. Trengte litt pause. 

Ja, jeg vil gjerne se ditt oppsett, selvfølgelig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Trine.

Min e.postadresse er olav.a.bonesmo@outlook.com

Sender du din e.postadresse dit så skal du få dette oppsettet omgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare en tilfeldighet. Men på Evj-jardet under Storevjen i Selbu går navnene Even og Esten igjen på 16-17 hundretallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider