Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trolovelse i Land 1782

Recommended Posts

Takker, men det var ikke Trulsen jeg håpet på.  På den annen side er det veldig uvitenskapelig å diskutere ut fra min "ønskede" fasit.

Så her blir jeg uvitenskapelig 🙂 :

Begynner patronymikonet med en T?  Den likner ikke de andre T-ene (dvs. de andre bokstavene jeg har tolket som en stor T)

Jeg håpet at brudgommen var den samme som han som ble far til et uekte barn i 1781.  Høyre side, tredje dåp.  Det er transkribert som Sivertsen (som er han jeg leter etter).

Gårdsnavnet tror jeg er Nærløs, og i 1801-tellingen er under den gården oppført et husmannspar Erich Hansen og Berthe Svensdatter. Det eneste jeg er noenlunde sikker på er gårdsnavnet. Resten er bare en sjekk av hvilke Ericher i Land som var gift med ei Berthe i 1801, men det forteller egentlig lite, de kan ha flyttet til et annet prestegjeld, kona kan være død før 1801, tellingen kan inneholde feil i original eller være feiltranskribert etc.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.